W najbliższym czasie planowane jest kolejne przedsięwzięcie, związane z uświadomieniem społeczeństwu roli paragonów, loteria paragonowa. Prawidłowy paragon to ważny aspekt loterii, gdyż w losowaniach będą brały udział tylko te zweryfikowane. Paragony niefiskalne nie będą mogły być rejestrowane na stronie loterii i brać w niej udziału.
- Chcemy zwrócić uwagę, że obok paragonów fiskalnych sprzedawcy wystawiają też paragony niefiskalne. Są one wystawiane przed fiskalizacją kasy i nie powinny być przekazane kupującemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących - mówi Aneta Kargulewicz odpowiedzialna za politykę informacyjną w Drugim Urzędzie Skarbowym w Radomiu.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie stanowiące, że w przypadku świadczenia takich czynności jak np. usługi fryzjerskie, kosmetyczne, kosmetologiczne, prawnicze, usługi opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne konieczne jest stosowanie kas rejestrujących.
Przykładem branży, w której zjawisko paragonów niefiskalnych jest szczególnie zauważalne, jest gastronomia. Jako paragon funkcjonuje tu często tzw. rachunek lub paragon kelnerski. Zjawisko to dokumentuje felieton przygotowany przy użyciu ukrytej kamery na potrzeby Wielkiego Testu o Podatkach, zrealizowany przez Telewizję Polską. - Dlatego dziś zwracamy uwagę konsumentów nie tylko na egzekwowanie paragonu – prosimy również o jego sprawdzenie - dodaje Kargulewicz.
Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy, takie jak:
· centralnie umieszczony napis paragon fiskalny;
· NIP wystawcy, jego nazwę i adres;
· nazwę towaru lub świadczonej usługi;
· cenę;
· logo i numer unikatowy kasy.
Akcja skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, bo to oni otrzymują paragony i mają możliwość ich sprawdzenia. - Chcemy zwrócić uwagę, że zarówno w przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego, wartość podatku i tak z reguły jest pobierana od konsumenta. To konsument płaci podatek w cenie towaru lub usługi, podatek który nie zawsze trafia do budżetu, czasem do „kieszeni" nieuczciwego sprzedawcy.
Pamiętajmy: paragon fiskalny jest dowodem uczciwie prowadzonej działalności sprzedawcy. Dlatego do tej akcji zapraszani są również uczciwi przedsiębiorcy. Dla nich w ramach akcji przygotowano materiały informacyjne do pobrania – baner internetowy i plakat. Materiały są dostępne na stronie Ministerstwa Finansów i eksponowania ich na własnych stronach internetowych i w siedzibach przedsiębiorstw. Aby przejść, kliknij tutaj (zakładka Działalność edukacyjna).
- Poprzez włączenie się do naszej kampanii, wspierasz samego siebie, walczysz z oszustwami i wspierasz rozwój naszego państwa - podkreśla Kargulewicz.
Akcja ta prowadzona była w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, przez urzędy kontroli skarbowej, izby oraz urzędy skarbowe w całej Polsce. W poprzednich edycjach w działaniach edukacyjnych wykorzystywane były rysunki satyryczne znanego polskiego rysownika Andrzeja Mleczko, które poprzez swoją lekką i dowcipną formę zachęcały konsumentów do brania paragonów.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>