Pomysł stworzenia rankingu serwisów administracji publicznej zrodził się pod koniec 2013 roku. Jego pomysłodawcą jest krakowskie studio Edisonda, specjalizujące się w user experiance oraz Pismo Samorządu Terytorialnego Wspólnota. Głównym celem projektu jest pokazanie dobrych praktyk i zwiększenie świadomości osób tworzących urzędowe serwisy. Dlatego zamiast tradycyjnego rankingu, autorzy badania postanowili wyróżnić najlepsze strony ze względu na ich użyteczność, dostępność, estetykę i przystępność językową.
Projekt skierowany był do jednostek samorządu terytorialnego I i II stopnia, czyli do wszystkich miast wojewódzkich, miast na prawach powiatu i powiatów. Oznacza to, że autorzy zaprosili do badania blisko 400 urzędów. Ostatecznie do projektu zgłoszonych zostało 140 serwisów. Podczas drugiego etapu, każdy z serwisów poddany został audytowi użyteczności. Jest to procedura służąca określeniu tego, jak bardzo przyjazny dla użytkownika jest serwis. W jej trakcie badacz ocenia, czy poszczególne elementy strony zgodne są z przyjętymi wyznacznikami.Badacze zwracali uwagę na najważniejsze elementy serwisu, takie jak strona główna, nawigacja, prezentacja treści w serwisie oraz dostępność. Nie bez znaczenia było też to, w jakim stopniu serwis ułatwia użytkownikom dotarcie do najważniejszych treści.
Eksperci przeanalizowali cztery scenariusze, odpowiadające różnym typom użytkowników. Badacze wcielili się w rolę przedsiębiorcy, rodzica, interesanta i mieszkańca miasta, za każdym razem szukając konkretnych, spersonalizowanych informacji, dotyczących między innymi oferty inwestycyjnej, terminów zapisów do przedszkola lub aktualnych wydarzeń kulturalnych.
W rezultacie wyłonionych zostało 20 urzędów, których serwisy są najbardziej przyjazne dla użytkowników. Nasz radomski serwis www.radom.pl znalazł się w tym gronie obok serwisów takich miast jak: Białystok, Brzesko, Gliwice, Kalisz, Konin, Kraków, Tychy czy Warszawa.