- Dobrze, że MZDiK zasili komuniakcję miejską nowym taborem, że będzie karta miejska, ale zanim to nastąpi, trzeba zmierzyć się z rzeczywistością, która niejednemu przysparza problemów. Rzecz w tym, że dostępność do biletów jest w niektóych miejscach ograniczona. Nie na wszystkich przystankach są kioski, a tam, gdzie są, zamykają się o godz. lub godz. 18. U kierowcy kupimy bilet, ale dwa razy zdroższy i to tylko w wyznaczonych godzinach. Jak MZDiK rozwiąże ten problem? - pyta nasza czytelniczka.
Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK w Radomiu wyjaśnia: - Faktycznie wiele kiosków zamyka się o godz. 17 czy o godz. 18, przy wielu przystankach nie ma kiosków, ale nie można powiedzieć, że dostępność do biletów jest oraniczona. Można go kupić przez telefon, dzięki darmowej aplikacji moBilet. Od momentu wprowadzenia tej możliwości płatności za przejazd, odnotowaliśmy duże zainteresowanie radomian i dość wysoki poziom korzystania z tej formy kupna biletu. Oczywiście można dostać bilet u kierowcy. A kiedy wejdzie w życie karta miejska, wówczas bilety papierowe zostaną wycofane. Pozostaną tylko bilety jednorazowe dla tych, którzy sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej i dla przyjezdnych - tłumaczy dyrektor MZDiK.
Jak kupić bilet przez komórkę? Można skorzystać z operatora mPlay.
W Radomiu mPay będzie oferował bilety jednorazowe (normalne i ulgowe) oraz bilety 24-godzinne na okaziciela (normalne i ulgowe). Każdy z tych biletów będzie miał przypisany odpowiedni kod, który jest wykorzystywany do realizacji zakupu.
Kody biletów w Radomiu (XXXX - numer boczny pojazdu):
- jednorazowy normalny (3 zł): 848XXXX,
- jednorazowy ulgowy (1,50 zł): 847XXXX,
- 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, normalny (10 zł): 8460124,
- 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, ulgowy (4 zł): 8460224.
Jeśli numer boczny autobusu jest krótszy, brakujące cyfry zastępujemy zerami, na przykład 0076.
Rejestracja w systemie
Aby zarejestrować się w systemie, potrzebujemy tylko telefonu komórkowego. Rejestracja przebiega w trzech prostych krokach:
- na klawiaturze telefonu wpisujemy numer *145# i naciskamy "zadzwoń" (połączenie bezpłatne
- definiujemy numer PIN,
- potwierdzamy numer PIN.
Zasilenie konta
Po potwierdzeniunumeru PIN konto zostanie automatycznie utworzone i stajemy się posiadaczami elektronicznej portmonetki. Możemy ją zasilać na cztery różne sposoby:
- przelewem internetowym za pośrednictwem Panelu zasileń na stronie www.mpay.pl,
- podłączając do wirtualnej portmonetki kartę płatniczą MasterCard (podpięcie karty wykonuje się w Panelu obsługi użytkownika),
- tradycyjnym przelewem bankowym,
- przekazem pocztowym.
Zakup biletu (instrukcja dla osób korzystających z usług operatorów sieci Orange, Plus, Play)
Aby kupić bilet, po zasileniu konta na klawiaturze telefonu wybieramy numer *145# i naciskamy "zadzwoń" (połączenie bezpłatne). Na ekranie telefonu pojawi się menu tekstowe:
1 - Parkowanie
2 - Bilety
3 - Doładowania GSM
4 - Przelew do użytkownika mPay
5 - Dowolna transakcja
6 - Stan konta
7 - Zasilenie mPay
8 - Zaproś do mPay
0 - Opcje konta
Wybieramy funkcję "Odpowiedz", w treści odpowiedzi wpisujemy 2 i naciskamy "zadzwoń". Z kolejnego menu na podobnej zasadzie wybieramy nazwę miasta, a następnie rodzaj biletu. Przy wyborze biletu jednorazowego (normalnego lub ulgowego) jesteśmy proszeni o wpisanie numeru bocznego pojazdu. Po dokonaniu wyboru na ekranie telefonu pojawi się informacja o kupowanym bilecie, jego cenie oraz żądanie wprowadzenia kodu PIN. Jeżeli kod jest poprawny, a na koncie znajduje się odpowiednia ilość środków, na ekranie telefonu pojawi się informacja o przekazaniu transakcji do realizacji.
Możliwy jest także zakup biletu szybkim kodem (XXXX - numer boczny pojazdu):
- jednorazowy normalny (2,40 zł): *145*848XXXX#,
- jednorazowy ulgowy (1,20 zł): *145*847XXXX#,
- 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, normalny (8 zł): *145*8460124#,
- 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, ulgowy (4 zł): *145*8460224#.
Jeśli numer boczny autobusu jest krótszy, brakujące cyfry zastępujemy zerami, na przykład 0076.
Zakup biletu w trybie głosowym (instrukcja dla osób korzystających z usług innych operatorów).
Aby kupić bilet, po zasileniu konta na klawiaturze telefonu wybieramy numer 791 145 145 (połączenie płatne według stawki danego operatora). Po wybraniu numeru lektor poprosi o podanie numeru odbiorcy transakcji (kod biletu) lub wybranie pozycji z czytanego menu i potwierdzenie znakiem *. Po komunikacie lektora wprowadzamy cyfrę 2 (Bilety) lub kod biletu i znak *. Dalej wykonujemy polecenia lektora i wybieramy kolejne opcje z dostępnego menu.
Potwierdzenie zakupu biletu
Ostatnim elementem transakcji jest potwierdzenie SMS przychodzące na telefon pasażera. To potwierdzenie jest wyłącznie dla kupującego i nie jest traktowane przez kontrolera jako dowód zakupu biletu.
Okazywanie biletu do kontroli
Po uzyskaniu informacji, że wnieśliśmy opłatę za przejazd przez telefon komórkowy za pośrednictwem systemu mPay, kontroler prosi o okazanie biletu poprzez wykonanie połączenia pod jeden z bezpłatnych numerów służących do okazań biletów. Kontroler ma te numery umieszczone na identyfikatorze. Dla pewności kontroler może poprosić nas o podanie dwóch ostatnich cyfr numeru telefonu komórkowego (będą one widoczne w wiadomości SMS, którą otrzymamy po wykonaniu połączenia).
Informacja dla użytkowników telefonów z systemem Android
Na stronie www.mpay.pl/android jest dostępna bezpłatna aplikacja umożliwiająca łatwe kupowanie biletów autobusowych.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>