Czwartek 28 listopada
Zdzisława, Lesława, Go¶cierada
RADOM aktualna pogoda

WITD zostaje w Radomiu

dag 2012-09-18 15:59:00

Mateusz Tyczyński z grupy Platformy Obywatelskiej do spraw kontaktu z mediami w związku z doniesieniami prasowymi o rzekomym przeniesieniu Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia do Warszawy przedstawia rzeczywiste działania związane z reorganizacją struktury Inspekcji Transportu Drogowego i skutki tych działań dla ITD w Radomiu. Odpowiedzi na pytania udzieliła Joanna Rutkowska Zastępca Dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego. 

1. Na czym mają polegać zmiany w strukturze Inspekcji Transportu Drogowego, czym planowane zmiany są motywowane?

Projekt ma na celu poprawę efektywności funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego, a także stanowi remedium na szereg problemów które ujawniło funkcjonowanie naszej formacji w reżimach administracji zespolonej.

Do kluczowych argumentów za przyjęciem niniejszego rozwiązania należy przede wszystkim :
- znaczące ograniczenie administracji rządowej w terenie z 26 do 10 jednostek; 
- poprawa efektywności funkcjonowania Inspekcji dzięki możliwości swobodnej alokacji zasobów kadrowych na terenie całego kraju oraz wprowadzeniu bezpośredniego i skutecznego nadzoru nad inspektorami ze strony Ministra Transportu i Głównego Inspektora; 
- możliwość szybkiego reagowania na lokalne zagrożenia związane z ruchem samochodów ciężarowych (kontrola zezwoleń na Budzisku, kontrole w okolicach portów kontenerowych na Pomorzu realizowane pod fikcyjnym szyldem „działań szkoleniowych”); 
- optymalizacja nakładów na Inspekcję - powiązanie wydatków z osiąganiem konkretnych celów, poprawa procesów budżetowania, realne oszczędności na poziomie 10% budżetów WITD w obrębie wydatków bieżących – ok. 6 mln zł rocznie; 
- zatrzymanie postępującej pauperyzacji Inspekcji - pomimo obowiązywania od ponad dwóch latach przepisu obligującego wojewodów do uzgadniania budżetów WITD z Głównym Inspektorem przepis ten jest w praktyce martwy; 
- realizacja strategii antykorupcyjnej poprzez oddzielenie inspektorów dokonujących kontroli w siedzibach przedsiębiorstw od lokalnych zależności i powiązań; 
- poprawa skuteczności zarządzania dzięki strukturze dostosowanej do sieci dróg w Polsce, niezależnie od podziału administracyjnego, który uniemożliwia działania inspektorów poza terenem macierzystego województwa; 
- ujednolicenie działania Inspekcji w całym kraju, w tym planowania służb, praktyki kontrolnej, zasad wynagradzania i awansowania inspektów, a także wyposażenie w kompatybilny sprzęt – dotychczas niemożliwe z powodu podwójnego zwierzchnictwa wojewody i Głównego Inspektora; 

Zgodnie z projektem likwidacji ulegają wszystkie wojewódzkie inspektoraty, a ich zadania przejmą funkcjonujące delegatury Głównego Inspektoratu. Zgodnie z aktualnym statutem GITD teren województwa mazowieckiego został podzielony zgodnie z przebiegiem dróg krajowych, natężeniem ruchu, przebiegiem głównych ciągów komunikacyjnych. Miasto Radom wejdzie w skład delegatury centralnej z siedzibą w Łodzi. Celem zmian jest poprawa efektywności działania, stąd też bezsensowym byłby dojazd inspektorów z Łodzi na punkty kontrolne na terenie województwa mazowieckiego, stąd też w Radomiu pozostanie oddział terenowy delegatury centralnej GITD.

2. Na jakim etapie są prace nad tymi zmianami i kiedy mają one wejść w życie?

Aktualnie projekt ustawy jest na etapie procedowania przez Komitet Stały Rady Ministrów. Założony w projekcie termin wejścia w życie to 1 stycznia 2013r.

3. Czy likwidacja Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Radomiu oznacza zwolnienia pracowników bądź konieczność przeniesienia się części z nich do pracy w Warszawie?

Główny Inspektor nie planuje zwolnień ani przenosin pracowników zatrudnionych ITD w Radomiu.

4. Czy zmiany w strukturze Inspekcji Transportu drogowego będą miały wpływ na planowane uruchomienie w Radomiu Centralnego Ośrodka Szkolenia Inspekcji Transportu Drogowego?

Główny Inspektor Transportu Drogowego uznał projekt utworzenia w Radomiu Centralnego Ośrodka Szkolenia ITD za jeden z priorytetów na najbliższe lata oraz aktywnie wspiera działania WITD w Radomiu w tym zakresie. Projekt zakładający likwidację wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego nie wpłynie negatywnie na plany GITD w tym zakresie, a wręcz może ułatwić realizację projektu budowy Centralnego Ośrodka Szkolenia ITD.
 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych