System umożliwia kontrolowanie tylko tych pojazdów, co do których istnieje podejrzenie, że są przeciążone. - Dzięki temu będziemy mogli eliminować z ruchu przeładowane ciężarówki. System pomoże nam chronić nawierzchnię dróg przed rozjeżdżaniem oraz poprawi bezpieczeństwo – mówi Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji.
Pierwszy w Radomiu system preselekcyjnego ważenia pojazdów powstanie na ulicy Czarnieckiego, na około 150-metrowym odcinku między ulicą Zieloną a aleją Róż (jadąc w kierunku Kielc - tuż za przepustem za pobliskim salonem samochodowym). W nawierzchni ulicy zostaną zatopione czujniki kwarcowe umożliwiające błyskawiczny pomiar masy wybranego pojazdu lub nacisku na poszczególne jego osie, a także prędkości, z jaką się porusza. Nad jezdnią zamontowana zostanie bramownica z kamerami oraz odbiornikami Global Positioning System. Pojazd wzięty na celownik przez kontrolerów ITD zostanie zatem sfotografowany, a zdjęcie wraz z danymi o jego wadze i prędkości umożliwi później wystawienie mandatu. Warto dodać, że kary finansowe ITD wymierza w drodze decyzji administracyjnych i są one o wyższe od mandatów policyjnych.
System preselekcyjnego ważenia pojazdów jest pilotażowym projektem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, na który placówka ta dostała dofinansowanie unijne. Instytut już zadeklarował pokrycie połowy kosztów związanych z budową systemu w Radomiu, resztę wydatków pokryje miasto. - Szacujemy, że będzie to kilkaset tysięcy złotych – stwierdza Dębski.
Podobne systemy od niedawna działają między innymi we Włocławku, Płocku oraz Warszawie. Przykładowo system włocławski kosztował 450 tysięcy złotych, koszty te w postaci mandatów zwróciły się w ciągu zaledwie trzech miesięcy.
Do skalibrowania systemu preselekcyjnego potrzebna jest waga stacjonarna. Ze względu na przepisy, pomiary dokonane na ul. Czarnieckiego w początkowym okresie będą weryfikowane i ostatecznie potwierdzane przez wagę stacjonarną. Na wrzesień planowana jest zmiana przepisów i wtedy odczyty z czujników z systemu preselekcyjnego już bez dodatkowej weryfikacji będą podstawą do wystawienia mandatów.
- Pierwsza z wag stacjonarnych powstanie na drodze obarczającej wzdłuż ulicy NSZZ Solidarność, zaś druga - na pętli na Kosowie. Mamy już gotową dokumentację techniczną obu wag – dodał rzecznik MZDiK.