Czwartek 28 listopada
Zdzisława, Lesława, Go¶cierada
RADOM aktualna pogoda

Suski: radomianie mogą długo nie doczekać się remontu linii kolejowej nr 8. Witkowski: 2015 rok to realny termin zakończenia prac

dag 2012-08-22 12:16:00

Polskie Koleje Pństwowe zaproponowały, aby modernizację linii kolejowej nr 8 podzielić na dwa etapy. Jak twierdzi poseł PiS Marek Suski "jeżeli propozycja PKP uzyska akceptację ministerstwa, może to oznaczać, że radomianie przez długie lata nie doczekają się remontu torów w kierunku Warszawy."

Poseł Suski 12 lipca  w interpelacji skierowanej do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poprosił o odpowiedź na pytanie, jaki jest realny termin ukończenia modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom i rozliczenia tej inwestycji. 

Z odpowiedzi na interpelację posła podpisanej w dniu 13.08.2011 r. przez Patrycję Wolińską–Bartkiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dowiadujemy się, że ze względu na liczne problemy i opóźnienia powstałe przy opracowywaniu dokumentacji projektowej PKP PLK S.A. zaproponowała realizację projektu Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom z podziałem na II etapy. Etap I obejmujący odcinek I Warszawa Okęcie – Warka zostałby zrealizowany do 2015 r. i rozliczony w ramach perspektywy finansowej 2007-2013. Etap II obejmujący odcinek Warka – Radom zostałby zrealizowany w latach 2014-2017 i byłby sfinansowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej.

Według Marka Suskiego "jeśli propozycja PKP uzyska akceptację ministerstwa, może to oznaczać, że radomianie przez długie lata nie doczekają się remontu torów w kierunku Warszawy. Nie ma bowiem żadnej pewności, że w ramach nowej perspektywy finansowej UE ponownie uda się pozyskać środki na dokończenie modernizacji linii kolejowej."
 

W związku z powyższym dziś poseł wystosował list do Marszałka Sejmu RP Ewy Kopacz z wezwaniem do podjęcia jak najszybszych działań zmierzających do zrealizowania tej kluczowej dla Ziemi Radomskiej inwestycji, w terminie który został wielokrotnie obiecany wyborcom.

W liście poseł zarzuca Kopacz, że oszukała wyborców. "

W 2011 r., w świetle fleszów aparatów i kamer informowała Pani radomian: „rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej, i że za trzy lata trasę z Radomia do Warszawy będzie można pokonać pociągiem w 50 minut.” Później przez cały 2012 rok radomscy politycy PO zapewniali, że modernizacja linii kolejowej nie jest zagrożona, a inwestycja zostanie rozliczona w ramach środków unijnych na lata 2007 – 2013. Poseł Radosław Witkowski w wywiadzie telewizyjnym 19 marca 2012 r. zapewniał,  że „projekt przebudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa - Radom w dalszym ciągu jest w projektach kluczowych POiIŚ i jest bezwzględnie zapewnione finansowanie tego projektu ze środków unijnych w bieżącej perspektywie finansowej 2007 – 2013.

Dziś okazuje się, że byliśmy oszukiwani! (...) Kiedy została Pani wybrana na stanowisko Marszałka Sejmu wielu błędnie sądziło, że będzie Pani gwarantem realizacji obiecanych naszej ziemi przez polityków PO projektów. Zwłaszcza tych kluczowych, jak chociażby budowa zachodniej obwodnicy Radomia i modernizacja linii kolejowej nr 8. Jako druga osoba w państwie i polityk z najbliższego otoczenia premiera Tuska, ma Pani w swoich rękach wszelkie instrumenty, by dbać o sprawy Ziemi Radomskiej. Tymczasem niemal każdego miesiąca docierają do nas informacje o kolejnych decyzjach administracji rządowej krzywdzących nasz region. 

Jeśli istnieje jeszcze szansa, żeby remont całej linii kolejowej na trasie Radom –Warszawa mógł zostać ukończony do 2015 r., to przy obecnym układzie sił na scenie politycznej właśnie Pani jest osobą mogącą wymóc na nieudolnym rządzie ukończenie tej inwestycji w terminie, który został wielokrotnie obiecany mieszkańcom Ziemi Radomskiej.

Jako poseł opozycji, w imieniu własnym oraz mieszkańców regionu radomskiego, domagam się, by w najbliższych dniach potraktowała Pani sprawę remontu linii kolejowej nr 8 w sposób priorytetowy. Proszę choćby na jeden dzień odłożyć na bok marszałkowanie i zająć się realizacją obietnic, które w imieniu Platformy Obywatelskiej składała Pani podczas kampanii wyborczej. 

Mieszkańcy Ziemi Radomskiej nie zasłużyli sobie na to, by nieudolne działania rządu i podległych mu instytucji, po raz kolejny, skutkowały wstrzymaniem ważnej dla naszego regionu inwestycji."

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy posła Radosława Witkowskiego, którego wliście do Marszałek Kopacz poseł nazywa "wybitnym specjalistą od składania pustych obietnic". - Linia kolejowa do Warszawy zostanie zmodernizowana w całości. Możliwy podział projektu na dwa etapy, o czym rozmawialiśmy już w czerwcu w Ministerstwie Transportu w gronie najważniejszych osób w radomskiej PO, przewodniczącego BCC w Radomiu Jerzego Kowala, przedstawicieli PKP PLK i prezydenta Andrzeja Kosztowniaka ma jedynie zapewnić absolutne bezpieczeństwo finansowania inwestycji. Być może nieobecność posła Suskiego na tym spotkaniu sprawiła, że nie ma on pełnej wiedzy w tej sprawie i stąd wynika niezrozumienie sytuacji - powiedział nam posel PO Radosław Witkowski i dodał: - Przy tak dużej skali inwestycji, z jaką mamy do czynienia w przypadku modernizacji linii kolejowej Radom – Warszawa, rozważane są różne scenariusze mające zapewnić absolutne bezpieczeństwo finansowe projektu. Trwają prace przygotowawcze, nikt nie ukrywa, że są problemy chociażby z wykupem działek. Przedstawiciele PKP PLK zapewniają, że do końca 2013 roku jak najbardziej możliwe jest uzyskanie pozwoleń na budowę i rozstrzygnięcie przetargów na prace ziemne. A wtedy realny jest rok 2015 jako termin zakończenia prac również pomiędzy Warką i Radomiem. Jeśli jednak nie będzie wentyla bezpieczeństwa w postaci możliwości podzielenia projektu, a wystąpią nieprzewidziane problemy i nie uda się rozliczyć całości inwestycji do 2015 roku, to stracimy dofinansowanie unijne. A wtedy remontu nie zrobilibyśmy nigdy. Dlatego informacji, które płyną z Ministerstwa transportu nie należy się bać. Podział projektu wcale nie musi oznaczać opóźnień, a z pewnością będzie oznaczał zapewnienie absolutnego bezpieczeństwa finansowego projektu.
 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych