Pytanie z tytułu jest zasadne, po tym co opisaliśmy w artykule poświęconym lokalizacjom stacji roweru miejskiego, które znalazły się w dokumentach przetargowych na jego wykonanie. Spora część opinii radomian z konsultacji społecznych nie została uwzględniona. Ludzie pytają, dlaczego w jednym miejscu stacje zaplanowano, a w innych nie. Cały artykuł tutaj.
Kanclerz Bractwa Rowerowego, Sebastian Pawłowski stwierdził: - Z całym szacunkiem dla mieszkańców naszego miasta, konsultacje są dobrym instrumentem zbierania opinii, ale ludzie często wskazywali miejsca, które są wygodne dla nich osobiście, a nie dla większości mieszkańców.
Grzegorz Janduła, prezes MOSiR, który ogłosił przetarg na zbudowanie systemu roweru miejskiego, składającego się z minimum 20 stacji, wyjaśnił: - Braliśmy pod uwagę tak konsultacje społeczne, jak i opinię Bractwa Rowerowego, ale także potrzeby osób korzystających z obiektów MOSiR, aby mieli do nich jak najlepszy dostęp.
Dziś komentarz Mateusza Tyczyńskiego, który odpowiada w Urzędzie Miejskim za konsultacje społeczne: - Konsultacje pokazują oczekiwania mieszkańców, lecz w przypadku systemu roweru miejskiego nie do końca mogą być uwzględnione. Stacje systemu muszą tworzyć spójną sieć. Jeśli będą za daleko od siebie, to jak pokazują doświadczenia innych miast, ludzie z nich po prostu nie będą korzystać.
Dyrektor kancelarii prezydenta podkreślił, że „MOSiR stworzył sieć, która pozwoli na sprawne korzystanie z rowerów miejskich”. - Część z lokalizacji stacji wskazanych przez radomian w tę sieć się najzwyczajniej nie wpinała. Byłyby zupełnie od tej sieci oderwane. Dlatego muszą poczekać dłużej na realizację - mówi Mateusz Tyczyński i dodaje: Na pewno będziemy chcieli system roweru miejskiego rozbudowywać i stacje, których dziś nie uwzględniono, mogą się pojawić. W pierwszej kolejności będą brane pod uwagę lokalizacje wskazywane w konsultacjach społecznych.
Gdzie będą stacje, a gdzie ich nie będzie?
Na Ustroniu z trzech zaproponowanych w konsultacjach miejsc ostały się dwa, lecz tylko jedno w tej samej lokalizacji - przy ul. Jana Pawła II. Wypożyczalnia rowerów stanie też przy Alei Grzecznarowskiego (lecz nie jak postulowano przy M1). Przepadło też postulowane miejsce przy osiedlowym parku. W rezerwie jest lokalizacja przy ul. Armii Krajowej - na sąsiadującym z Ustroniem Prędocinku. W tej części miasta powstaną też stacje w miejscach wskazanych przez mieszkańców: na Idalinie oraz przy Aquaparku Neptun.
Na Gołębiowie po konsultacjach najwięcej głosów zebrały trzy lokalizacje - na Gołębiowie I przy ul. Andersa oraz na Gołębiowie II przy parku i przy ul. Rapackiego (obok szkoły). W przetargu na liście do realizacji znalazła się tylko stacja na ul. Andersa. Jako rezerwowe miejsce wskazano ul. Paderewskiego - przy końcowym przystanku. Miejsca przy parku i na Rapackiego przepadły. Na Borkach obie lokalizacje jakie wskazali mieszkańcy, zostały przewidziane do realizacji - przy ul. Pawiej i nad zalewem. Podobnie propozycje pokrywają się na Zamłyniu przy ul. Głównej, na ul. Chrobrego przy UTH i na Michałowie (ul. Królowej Jadwigi). Ponadto stacje pojawią się na Osiedlu nad Potokiem przy ul. Szklanej i na XV-leciu przy Kusocińskiego.
W Śródmieściu i na Plantach w konsultacjach poparcie zdobyły następujące lokalizacje: Plac Jagielloński, Dworzec PKP, ul. Żeromskiego przy Urzędzie Miejskim, a ponadto przy skrzyżowaniu Kościuszki z Narutowicza, przy parkach Stary Ogród i Leśniczówka oraz Rynek. Z tych lokalizacji do realizacji w ramach przetargu nie wybrano stacji w Rynku, na Placu Jagiellońskim oraz przy parkach, z tym że miejsce przy Starym Ogrodzie, od ul. Wernera pozostawiono w rezerwie. Tak więc w Śródmieściu i na Plantach będzie osiem stacji - dwie wybrane w konsultacjach: na Żeromskiego przy Urzędzie Miejskim i na pl. Dworcowym oraz sześć wskazanych w przetargu: przy ul. Malczewskiego, Lekarskiej, na pl. Konstytucji 3 Maja oraz przy skrzyżowaniach ul. Struga/25 Czerwca, Żeromskiego/Zbrowskiego, Kościuszki/Narutowicza.
Osiedle Południe w konsultacjach miało wskazania na trzy miejsca: Południe I, Południe II i park. Do realizacji wybrana została ul. Czarnoleska na Południu I. Lokalizacja stacji przy ul. Sycyńskiej na Południu II czeka w rezerwie. Poza wymienionymi, w rezerwie pozostają jeszcze cztery punkty na: Wośnikach (ul. Wośnicka), Gołębiowie (ul. Zubrzyckiego), Glinicach (ul. Słowackiego), Józefowie (ul. Aleksandrowicza przy szpitalu).
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>