Niedziela 22 września
Maurycego, Tomasza, Joachima
RADOM aktualna pogoda

Rower miejski. Po co nam konsultacje społeczne, gdy wiele trafnych propozycji radomian przepadło?

mawi 2016-11-03 08:15:00

Ludzie biorą udział w konsultacjach społecznych licząc, że ich głosy zostaną uwzględnione. W przypadku lokalizacji stacji roweru miejskiego w Radomiu, wiele propozycji - mimo zebrania dużego poparcia radomian - przepadło. - Konsultacje pokazują oczekiwania mieszkańców, lecz w przypadku systemu roweru miejskiego nie do końca mogą być uwzględnione - mówi Mateusz Tyczyński, dyrektor kancelarii prezydenta Radomia.

Na Placu Jagiellońskim stacji roweru miejskiego na razie nie będzie. Organizatorzy liczą na tzw. stacje sponsorskie, na które mogą się zdecydować centra handlowe. Jako pierwszy sfinansowanie stacji przy ul. Toruńskiej zadeklarował E.Leclerc

Pytanie z tytułu jest zasadne, po tym co opisaliśmy w artykule poświęconym lokalizacjom stacji roweru miejskiego, które znalazły się w dokumentach przetargowych na jego wykonanie. Spora część opinii radomian z konsultacji społecznych nie została uwzględniona. Ludzie pytają, dlaczego w jednym miejscu stacje zaplanowano, a w innych nie. Cały artykuł tutaj.

Kanclerz Bractwa Rowerowego, Sebastian Pawłowski stwierdził: - Z całym szacunkiem dla mieszkańców naszego miasta, konsultacje są dobrym instrumentem zbierania opinii, ale ludzie często wskazywali miejsca, które są wygodne dla nich osobiście, a nie dla większości mieszkańców.

Grzegorz Janduła, prezes MOSiR, który ogłosił przetarg na zbudowanie systemu roweru miejskiego, składającego się z minimum 20 stacji, wyjaśnił: - Braliśmy pod uwagę tak konsultacje społeczne, jak i opinię Bractwa Rowerowego, ale także potrzeby osób korzystających z obiektów MOSiR, aby mieli do nich jak najlepszy dostęp.

Dziś komentarz Mateusza Tyczyńskiego, który odpowiada w Urzędzie Miejskim za konsultacje społeczne: - Konsultacje pokazują oczekiwania mieszkańców, lecz w przypadku systemu roweru miejskiego nie do końca mogą być uwzględnione. Stacje systemu muszą tworzyć spójną sieć. Jeśli będą za daleko od siebie, to jak pokazują doświadczenia innych miast, ludzie z nich po prostu nie będą korzystać.

Dyrektor kancelarii prezydenta podkreślił, że „MOSiR stworzył sieć, która pozwoli na sprawne korzystanie z rowerów miejskich”. - Część z lokalizacji stacji wskazanych przez radomian w tę sieć się najzwyczajniej nie wpinała. Byłyby zupełnie od tej sieci oderwane. Dlatego muszą poczekać dłużej na realizację - mówi Mateusz Tyczyński i dodaje: Na pewno będziemy chcieli system roweru miejskiego rozbudowywać i stacje, których dziś nie uwzględniono, mogą się pojawić. W pierwszej kolejności będą brane pod uwagę lokalizacje wskazywane w konsultacjach społecznych.

Gdzie będą stacje, a gdzie ich nie będzie?

Na Ustroniu z trzech zaproponowanych w konsultacjach miejsc ostały się dwa, lecz tylko jedno w tej samej lokalizacji - przy ul. Jana Pawła II. Wypożyczalnia rowerów stanie też przy Alei Grzecznarowskiego (lecz nie jak postulowano przy M1). Przepadło też postulowane miejsce przy osiedlowym parku. W rezerwie jest lokalizacja przy ul. Armii Krajowej - na sąsiadującym z Ustroniem Prędocinku. W tej części miasta powstaną też stacje w miejscach wskazanych przez mieszkańców: na Idalinie oraz przy Aquaparku Neptun.

Na Gołębiowie po konsultacjach najwięcej głosów zebrały trzy lokalizacje - na Gołębiowie I przy ul. Andersa oraz na Gołębiowie II przy parku i przy ul. Rapackiego (obok szkoły). W przetargu na liście do realizacji znalazła się tylko stacja na ul. Andersa. Jako rezerwowe miejsce wskazano ul. Paderewskiego - przy końcowym przystanku. Miejsca przy parku i na Rapackiego przepadły. Na Borkach obie lokalizacje jakie wskazali mieszkańcy, zostały przewidziane do realizacji - przy ul. Pawiej i nad zalewem. Podobnie propozycje pokrywają się na Zamłyniu przy ul. Głównej, na ul. Chrobrego przy UTH i na Michałowie (ul. Królowej Jadwigi). Ponadto stacje pojawią się na Osiedlu nad Potokiem przy ul. Szklanej i na XV-leciu przy Kusocińskiego.

W Śródmieściu i na Plantach w konsultacjach poparcie zdobyły następujące lokalizacje: Plac Jagielloński, Dworzec PKP, ul. Żeromskiego przy Urzędzie Miejskim, a ponadto przy skrzyżowaniu Kościuszki z Narutowicza, przy parkach Stary Ogród i Leśniczówka oraz Rynek. Z tych lokalizacji do realizacji w ramach przetargu nie wybrano stacji w Rynku, na Placu Jagiellońskim oraz przy parkach, z tym że miejsce przy Starym Ogrodzie, od ul. Wernera pozostawiono w rezerwie. Tak więc w Śródmieściu i na Plantach będzie osiem stacji - dwie wybrane w konsultacjach: na Żeromskiego przy Urzędzie Miejskim i na pl. Dworcowym oraz sześć wskazanych w przetargu: przy ul. Malczewskiego, Lekarskiej, na pl. Konstytucji 3 Maja oraz przy skrzyżowaniach ul. Struga/25 Czerwca, Żeromskiego/Zbrowskiego, Kościuszki/Narutowicza.

Osiedle Południe w konsultacjach miało wskazania na trzy miejsca: Południe I, Południe II i park. Do realizacji wybrana została ul. Czarnoleska na Południu I. Lokalizacja stacji przy ul. Sycyńskiej na Południu II czeka w rezerwie. Poza wymienionymi, w rezerwie pozostają jeszcze cztery punkty na: Wośnikach (ul. Wośnicka), Gołębiowie (ul. Zubrzyckiego), Glinicach (ul. Słowackiego), Józefowie (ul. Aleksandrowicza przy szpitalu).

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych