Czwartek 28 listopada
Zdzisława, Lesława, Go¶cierada
RADOM aktualna pogoda

Patroni według nowych zasad

nika 2011-05-25 21:00:00

Będzie wiadomo, kto może złożyć wniosek o nadanie nazwy ulicy, placowi czy skwerkowi, co taki wniosek powinien zawierać i do kogo należy się z nim zgłosić. Nowe zasady radni przedyskutują na poniedziałkowej sesji.

Ustawa samorządowa mówi tylko, że patronów nadaje rada miejska, po uprzednim pozytywnym zaopiniowaniu przez komisję kultury. Nie precyzuje natomiast, kto może wniosek o nazwanie ulicy, ronda czy miejskiego obiektu złożyć i do kogo. O nadanie nazwy ulicy występowali więc mieszkańcy Radomia, organizacje, stowarzyszenia, radni, a swoje prośby kierowali raz do prezydenta, innym razem do przewodniczącego rady miejskiej, czasami do komisji kultury, czasami do wydziału geodezji. Wnioski też były różne – niekiedy bez uzasadnienia i choćby kilku zdań o przyszłym patronie. Tymczasem wiele miast wypracowało zasady nadawania obiektom miejskim patrona i Radom postanowił iść w ich ślady.

Projekt procedur opracował wydział geodezji, a w marcu zaakceptowała go komisja kultury i promocji miasta. Zgodnie z nim wniosek w sprawie nadania nazw ulicy, placowi, parkowi czy skwerowi mogą złożyć organy samorządowe, grupa radnych (minimum 7 osób), mieszkańcy Radomia (min. 20 osób), instytucje, organizacje i stowarzyszenia mające siedzibę w Radomiu lub właściciele terenów, na których zlokalizowana jest wewnętrzna droga dojazdowa, przy czym podjęcie przez radę uchwały w sprawie nadania nazwy takiej drodze wymaga uzyskania pisemnej zgody wszystkich właścicieli gruntów.

Przy nadawaniu nazwy należy brać pod uwagę zgodność z tradycją i dziejami Radomia oraz Polski. Oczywiście nowa nazwa musi być zgodna z zasadami polskiej pisowni, nie może natomiast być trudna w użyciu, czyli wielowyrazowa, niejasna lub stanowiąca wyrażenie obce. Nazwy pochodzące od nazwisk osób nie powinny być nadawane wcześniej, niż po upływie pięciu lat od dnia śmierci upamiętnianej osoby. Dopuszcza się jednak odstępstwo od tej zasady, jeżeli z uzasadnionym wnioskiem wystąpi przewodniczący rady miejskiej lub prezydent. Natomiast zmiana istniejącej nazwy może nastąpić „wyłącznie w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach”.

We wniosku powinna się znaleźć charakterystyka, ważniejsze fakty z biografii lub historii, a w przypadku nadania nazwy odwołującej się do osoby lub grupy osób – uzasadnienie. Złożyć go należy do wydziału geodezji, który sprawdzi propozycję pod względem formalnym i przygotuje projekt uchwały.
 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych