W piśmie do Komisji Europejskiej Damian Maciąg zapytał czy brak możliwości włączenia jedynie części regionów NUTS2 (województwa) wynika z przepisów prawa polskiego, czy też prawa wspólnotowego? Sekretarza stowarzyszenia interesowało także jaki rodzaj nowych instrumentów, umożliwiających poprawę realizacji polityki regionalnej, planuje wprowadzić Komisja Europejska? Ponadto poprosił o wydanie opinii na temat zapisów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 dotyczących wspierania najsłabiej rozwiniętych obszarów województwa oraz ocenę ich dotychczasowej realizacji.
„W odpowiedzi na Pana pierwsze pytanie, chciałbym poinformować, iż wymóg przygotowania programów operacyjnych w okresie programowania 2007-13 na poziomie NUTS2 lub wyższym wynika z przepisów prawa Unii Europejskiej, a dokładniej art. 35 ust. 1 rozporządzenia (WE) 1083/20061.” – napisał w imieniu Komisarza Europejskiego ds. polityki regionalnej Johannesa Hanh’a, Patrick Amblard odpowiadający za unijne programy dla Polski.
W odpowiedzi czytamy także, że „ wśród instrumentów, które umożliwią poprawę realizacji polityki regionalnej na poziomie lokalnym, przykładowo można wymienić następujące:
- Możliwość przygotowania programów operacyjnych na poziomie innym (m.in. niższym) niż poziom NUTS2, jeżeli zostanie to uzgodnione z Komisją (art. 89 projektu rozporządzenia ogólnego uchylającego rozporządzenie (WE) 1083/2006).
- Możliwość tworzenia tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych (art. 99 projektu rozporządzenia ogólnego) w przypadku, kiedy strategie rozwoju obszarów miejskich bądź inne strategie terytorialne wymagają zintegrowanego podejścia obejmującego inwestycje w ramach więcej niż jednej osi priorytetowej lub kilku programów operacyjnych.
- Strategie rozwoju lokalnego, lokalne grupy działania, oraz rozwój kierowany przez lokalną społeczność (art. 28-31 projektu rozporządzenia ogólnego) - możliwość tworzenia strategii dla ograniczonego obszaru na poziomie subregionalnym, które wdrażane będą poprzez grupy utworzone specjalnie w tym celu, obejmujące społeczeństwo i władze lokalne oraz lokalnych partnerów społecznych.”
Patrick Amblard zwrócił jednak uwagę, że projekty rozporządzeń dotyczących funduszy strukturalnych na lata 2014-20 podlegają jeszcze negocjacjom z Parlamentem Europejskim i Radą Ministrów, w związku z czym ich zapisy mogą ulec zmianie.
- Komisarz UE odnosząc się do naszego pytania dotyczącego oceny wykorzystania środków unijnych na równoważenie rozwoju w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego przytoczył jedynie informację, że zabezpieczona na ten cel pula zostanie wykorzystana. Rzecz ta nie jest dla nas, ani dla nikogo chyba w regionie tajemnicą. Dużo bardziej interesuje nas ocena sposobu wydatkowania tych środków: czy rzeczywiście trafiły one tam gdzie powinny, czy przyczyniły się do poprawy sytuacji Regionu Radomskiego etc. W obszarze tym będziemy dalej interpelować, tym razem zestawiając listę bardzo szczegółowych zapytań – powiedział nam Damian Maciąg.