Czwartek 28 listopada
Zdzisława, Lesława, Go¶cierada
RADOM aktualna pogoda

Linia kolejowa nr 8: wiemy, że nic nie wiemy...

ts 2012-06-07 09:00:00

Prezydent Radomia Andrzej Kosztowniak na swoim blogu zdradza kulisy spotkania w Warszawie w sprawie przebudowy linii kolejowej nr 8 z udziałem m.in. marszałek Sejmu i Ewy Kopacz i ministra transportu Sławomira Nowaka. Przedstawia też swoje refleksje po seminarium na temat „Modernizacja linii kolejowej nr 8 dźwignią rozwoju województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego
 

(…) byłem w tej sprawie u pani Marszałek Ewy Kopacz. W spotkaniu wzięli udział także Minister Transportu Sławomir Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Andrzej Massel, szef radomskie PO Zbigniew Banaszkiewicz, Wicemarszałek Leszek Ruszczyk oraz prezes radomskiej BCC Jerzy Kowal. Rozmawialiśmy naturalnie o linii kolejowej Radom – Warszawa i pojawiających się przy tym projekcie problemach. Cieszę się z jednego, że Minister Nowak zadeklarował powołanie w trybie natychmiastowym specjalnego zespołu, który będzie zajmował się tylko naszym projektem. Co więcej on sam będzie się postępom w tych pracach przyglądał. Jeżeli tak się stanie, to jest szansa dla powodzenia przebudowy linii kolejowej Radom – Warszawa – pisze prezydent.

Ale do tej beczki miodu dokłada zaraz łyżkę dziegciu. Bo refleksje po odbytym już po spotkaniu w Warszawie seminarium „Modernizacja linii kolejowej nr 8 dźwignią rozwoju województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego”, zorganizowanym przez Radomską Radę Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT i Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Radomiu, studzą wszelki optymizm.

Prezydent pisze bowiem: Konkluzja jaka może wynikać z dzisiejszej konferencji dotyczącej przebudowy linii kolejowej nr 8 Warszawa – Kraków nie napawa optymizmem. Budowa odcinka z Warszawy do Radomia jest w mojej ocenie poważnie zagrożona. Wielokrotnie zapewniano nas w pismach czy wypowiedziach, że wszystko idzie zgodnie z planem. Pierwsza data mówiła o wybudowaniu tej linii do 2012 r. To było jeszcze za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Kolejna mówiła o roku 2013. Teraz dowiadujemy się, że powinno się udać do 2015 r, ale nie jest to też takie pewne. W moim przekonaniu, jeżeli projekt ten nie zostanie zrealizowany do roku 2015, to nie zostanie pewnie zrealizowany nigdy. Chyba że, na co się nie zanosi, w kolejnej perspektywie finansowania unijnego będą duże pieniądze na rozwój kolei. W chwili obecnej dysponujemy jako państwo pieniędzmi zewnętrznymi na realizację przebudowy linii kolejowej Radom – Warszawa i trzeba to koniecznie wykorzystać. Co więcej, jest to teoretycznie dofinansowanie w 100%. Problem polega na tym, że inwestor (PKP PLK) oraz podwykonawcy (np. projektanci) napotykają jak się okazuje, na coraz to nowsze i niespodziewane problemy, które można było chyba przewidzieć wcześniej – komentuje konferencję prezydent.

Szef magistratu podkreśla też, że przebudowa tej linii planowana jest od wielu lat, ale dopiero dziś dowiadujemy się np.  o istnieniu problemów wywłaszczeniowych.

- Nikt nie jest w stanie jasno odpowiedzieć na pytanie czy i kiedy ta linia powstanie. Było to dość jasno widać na seminarium – gasi optymizm wynikający z warszawskiego spotkania.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych