Na przetarg, przypomnijmy, wpłynęło 15 ofert. Wśród oferentów były i pojedyncze firmy, i konsorcja złożone z dwóch lub więcej przedsiębiorstw. Większość z nich to polscy wykonawcy, lecz byli również chętni z Portugalii, Hiszpanii i Czech. Najdroższa oferta opiewała na ponad 254 mln zł, najtańsza na 154 mln 421 tys. zł. Na inwestycję Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji zaplanował 186 mln zł.
- Koperty z ofertami otworzyliśmy 12 września ubiegłego roku i przystąpiliśmy do ich analizy pod względem formalnym, prawnym i bardzo szczegółowo pod względem rachunkowym. Postępowanie przetargowe trwało prawie do końca roku. 16 grudnia wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę – mówi Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.
Jedynym kryterium oceny ofert była cena. Tę najtańszą złożyło konsorcjum, w skład którego wchodzą, poza Fartem, Świętokrzyskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Trakt, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty - Łódź SA oraz Budromost - Starachowice. Żaden z pozostałych oferentów nie złożył skargi ani zażalenia na rozstrzygnięcie MZDiK, a firmy miały na to czas do 29 grudnia.
- W związku z dużą wartością przetargu mieliśmy obowiązek złożenia całej dokumentacji przetargowej w Urzędzie Zamówień Publicznych; te około 11 tys. stron przekazaliśmy UZP 30 grudnia. Ma weryfikację Urząd ma 14 dni, zatem spodziewamy się stanowiska UZP 16 stycznia. Dopiero wtedy będziemy mogli ostatecznie rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowę z wykonawcą – tłumaczy Dariusz Dębski.
Zamówienie na budowę obwodnicy południowej Radomia składa się z pięciu etapów. Łączna długość projektowanej trasy to 13,5 km. Wykonawca ma na sfinalizowanie inwestycji 32 miesiące - do 31 sierpnia 2014 roku. Obwodnica będzie zaczynała się w rejonie Centrum Handlowego M1 przy alei Grzecznarowskiego. Stamtąd pobiegnie koło bloków przy Radomskiego, przetnie ulice Wyścigową, Grzebieniową, Witkacego i dalej przez łąki dotrze do skrzyżowania Wiejskiej i Godowskiej. Następnie przejdzie pod torami kolejowymi i wzdłuż osiedla Południe pobiegnie w kierunku ul. Żelaznej. Przez teren gminy Kowala dotrze w końcu do trasy E77 w Kosowie.
Do Potkanowa trasa będzie miała dwie jezdnie, dalej - jedną. Inwestycja obejmuje budowę czterech wiaduktów drogowych, dziesięciu przejść dla zwierząt, kładki dla pieszych, tunelu, a także przejazdów gospodarczych, przepustów, zbiornika wodno-retencyjnego oraz wodno-odparowującego. Wzdłuż obwodnicy zostaną zbudowane chodniki (około 8500 m), ścieżki rowerowe (około 8500 m) oraz ekrany akustyczne. Przy okazji powstawania trasy zostanie przebudowana istniejąca infrastruktura telekomunikacyjna, sieć gazowa oraz linie energetyczne, powstanie także kanalizacja deszczowa, nowe oświetlenie i drogi odbarczające.