W pracach uczestniczyć będą eksperci z całej Polski. Istnieje szansa także dla specjalistów z regionu radomskiego, od lat współpracujących z Ośrodkiem Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki Instytutu Technologii Eksploatacji – BIP przy ul, K. Pulaskiego 10 w Radomiu.
Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i stanowi szósty etap rozwoju systemu standaryzacji kwalifikacji/kompetencji zawodowych w Polsce.
Celem głównym projektu jest przygotowanie nowych zasobów informacji zawodoznawczych, aby poprawić jakość i skuteczność usług rynku pracy oraz lepiej dostosować ofertę edukacyjną do potrzeb rynku pracy.
Cele szczegółowe projektu:
1. Udoskonalenie metodologii określania standardów kompetencji zawodowych (z uwzględnieniem wymogów UE i Krajowych Ram Kwalifikacji oraz potrzeb użytkowników).
2. Zwiększenie zasobów informacji zawodoznawczej na potrzeby rynku pracy i edukacji poprzez opracowanie 300 standardów kompetencji zawodowych i ich upowszechnianie.
Będą realizowane następujące zadania projektu:
1. Modyfikacja metodologii opracowywania opisów standardów kompetencji zawodowych i jej przetestowanie,
2. Opracowanie 300 opisów standardów kompetencji zawodowych
3. Wprowadzenie opisów standardów kompetencji zawodowych do bazy danych
4. Organizacja konferencji podsumowującej dorobek projektu.
W pracach uczestniczyć będą eksperci z całego kraju. Jest to oczywiście szansa dla specjalistów regionu radomskiego tradycyjnie wspomagających Ośrodek Pedagogiki Pracy w innowacyjnych projektach.
Po określeniu na podstawie badań listy 300 zawodów poszukiwani będą następujący specjaliści:
• Autorów standardu kompetencji zawodowych:
– ekspert - lider zespołu wyższe wykształcenie, co najmniej 5-letnie doświadczenie w zawodzie objętym standaryzacją lub pokrewnym; atutem dodatkowym jest doświadczenie w projektowaniu dokumentacji zawodoznawczej, jak: standardy kwalifikacji lub kompetencji zawodowych, opisy lub charakterystyki zawodów, podstawy programowe kształcenia w zawodzie, programy nauczania lub szkolenia w zawodzie, standardy wymagań egzaminacyjnych, testy egzaminacyjne itp.,
– eksperci powinni legitymować się wyższym lub średnim wykształceniem, co najmniej 2-letnim doświadczeniem w zawodzie objętym standaryzacją lub pokrewnym.
– ekspert metodologiczny doświadczenie w projektowaniu dokumentacji zawodoznawczej, jak: standardów kwalifikacji lub kompetencji zawodowych, opisów lub charakterystyk zawodów, oraz zaangażowanych w proces tworzenia standardów kwalifikacji zawodowych w ramach projektów: Phare 2000 „Krajowy system szkolenia zawodowego”, SPO RZL „Opracowanie i upowszechnianie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych”.
• Ewaluatorów:
– ewaluator metodologiczny powinien posiadać wyższe wykształcenie oraz doświadczenie w projektowaniu dokumentacji zawodoznawczej, jak np.: standardy kwalifikacji lub kompetencji zawodowych, opisy lub charakterystyki zawodów, podstawy programowe kształcenia w zawodzie, programy nauczania lub szkolenia w zawodzie, standardy wymagań egzaminacyjnych, testy egzaminacyjne itp.
– ewaluator merytoryczny powinien posiadać wyższe lub średnie wykształcenie, co najmniej 2-letnie doświadczenie w zawodzie objętym standaryzacją.
• Recenzentów:
– recenzent metodologiczny co najmniej wyższe wykształcenie i dorobek naukowy w zawodzie będącym przedmiotem standaryzacji lub pokrewnym,
– recenzent merytoryczny powinien legitymować się wyższym wykształceniem oraz co najmniej 2-letnim doświadczeniem w zawodzie objętym standaryzacją lub pokrewnym.
• Członków Komisji branżowych:
– przedstawiciele organizacji pracodawców branży właściwej dla zawodu objętego standaryzacją,
– przedstawiciele organizacji związkowej zrzeszającej pracowników branży właściwej dla zawodu objętego standaryzacją
Od września będzie prowadzona rekrutacja ww. ekspertów (umowy o dzieło), którzy oprócz wymogów formalnych będą posiadali rekomendacje organizacji pracodawców, przedsiębiorstw, organizacji pracobiorców, stowarzyszeń naukowych, technicznych.
Opracowane standardy znajdą zastosowanie:
- Polityka zatrudnienia: pośrednictwo pracy, doradztwo zawodowe, doradztwo personalne, programy aktywizacji zawodowej, mobilność zawodowa, klasyfikacja zawodów i specjalności dla rynku pracy, zawody regulowane, zawody rzemieślnicze;
- Edukacja zawodowa: Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy egzaminacyjne, programy nauczania, standardy edukacyjne i jakość kształcenia zawodowego, porównywalność i uznawalność kwalifikacji, mobilność edukacyjna, klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego;
- Polityka kadrowa przedsiębiorstw: opisy stanowisk i profile kompetencyjne, selekcja, rekrutacja i ocena pracowników, rozwój zawodowy pracowników, wartościowanie pracy i system wynagrodzeń, ochrona pracy;
- Ubezpieczenia społeczne: ocena ryzyka zawodowego, praca niepełnosprawnych, orzecznictwo.
Kompetencje zawodowe tematem innowacyjnego projektu
Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB w Radomiu, zorganizował konsorcjum (Doradca Consultants Ltd. Sp. z o.o. z Gdyni, WYG International Sp. z o.o. z Warszawy, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych z Warszawy oraz Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego), wygrał i realizuje za kilkanaście milionów złotych projekt dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod nazwą: Modyfikacja metodologii opracowywania opisów standardów kompetencji zawodowych i jej przetestowania, opracowanie 300 opisów standardów kompetencji zawodowych oraz wprowadzenie opisów standardów kompetencji zawodowych do bazy danych.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu