Agencja Ochrony Osób i Mienia Reflex, która zajmuje się kontrolą biletów autobusowych w radomskiej komunikacji miejskiej, skierowała w ostatnim czasie do sądu w imieniu Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji 58 pozwów przeciwko gapowiczom. Wobec jednego z nich sąd wystawił aż sześć nakazów zapłaty, inna pasażerka otrzymała trzy nakazy. Osoby te, poza opłatą za bilet jednorazowy i opłatą dodatkową za jazdę autobusem bez ważnego biletu, będą musiały także zapłacić ustawowe odsetki, które wynoszą 13 procent w stosunku rocznym, a ponadto pokryć prawie 85 zł. kosztów postępowania sądowego. Termin wpłacenia należności to dwa tygodnie od dnia doręczenia uprawomocnionego nakazu.
Podobnych spraw będzie w najbliższym czasie więcej. To nowy wymóg, który MZDiK postawił Agencji Reflex. Obecna umowa z tą firmą kończy się 30 września. W lipcu odbył się przetarg na wykonywanie kontroli przez kolejne trzy lata. Najkorzystniejsza była oferta firmy Reflex. W stosunku do obecnej umowy MZDiK zwiększył wymagania stawiane wykonawcy. Oprócz aktualnie obowiązujących wymogów (minimum 6 tysięcy kontroli w miesiącu, kontrola w każdej godzinie zegarowej od 5:00 do 23:00 w dni powszednie i od 6:00 do 22:00 w dni wolne od pracy, ponadto przynajmniej raz w tygodniu w porze nocnej), postawiono także nowe. Agencja Reflex będzie wysyłała listami poleconymi wezwania do osób, które odmówiły odebrania wezwania do zapłaty w pojeździe, będzie także kierowała do sądu co najmniej 30 wniosków miesięcznie przeciwko osobom notorycznie podróżującym bez biletu. W czasie kontroli w godzinach nocnych będą brali udział dwaj umundurowani pracownicy ochrony. MZDiK zwiększył też w umowie z Reflexem wymagalny współczynnik ściągalności. Działania te mają dążyć do zmniejszenia liczby pasażerów podróżujących bez biletu oraz skutecznego karania tych, którzy notorycznie jeżdżą za darmo.
W pierwszym półroczu 2011 roku pracownicy Agencji Reflex przeprowadzili w autobusach komunikacji miejskiej w Radomiu 36 961 kontroli. Stwierdzono 19 847 różnych naruszeń. W 3191 przypadkach pasażerowie mieli uprawnienie do przejazdu, ale nie byli w stanie potwierdzić tego w czasie kontroli. Osoby te po przedstawieniu później odpowiednich dokumentów musiały tylko uiścić opłatę manipulacyjną w wysokości 9 zł.
Przypominamy: opłata dodatkowa za brak ważnego biletu wynosi w radomskiej komunikacji miejskiej 120 złotych. W przypadku stwierdzenia u pasażera braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, jest on zobowiązany do uiszczenia należności za przewóz i opłaty dodatkowej w wysokości 90 zł. W przypadku wniesienia opłaty dodatkowej podczas kontroli lub w terminie 7 dni od dnia wystawienia wezwania do zapłaty, jej wysokość ulega obniżeniu o 30 procent.
Jeśli kontroler stwierdzi, że nasz bilet jest nieważny, nie należy prowadzić z nim sporu w pojeździe, tylko okazać dokument tożsamości, podpisać wezwanie do zapłaty i jeśli jesteśmy pewni, że mamy ważny bilet (np. prawo do ulgowego czy bezpłatnego przejazdu), należy złożyć reklamację w terminie 7 dni od daty wystawienia wezwania. Reklamacje należy wnosić w formie pisemnej do firmy Reflex (ul. Wałowa 45, 26-600 Radom), osobiście lub za pośrednictwem poczty. W tym ostatnim przypadku decyduje data stempla pocztowego.
Duży procent reklamacji jest załatwiany pozytywnie. Niekiedy kontroler nie jest w stanie ocenić w autobusie, czy bilet jest skasowany poprawnie, na przykład 24-godzinny bilet skasowany w innym pojeździe, w którym był nieprawidłowo ustawiony kasownik. Kłótnia w autobusie z kontrolerem i odmowa okazania dokumentu tożsamości prowadzi często do nieuzasadnionego zatrzymania pojazdu, na przykład przy komisariacie policji przy ul. Traugutta czy pomiędzy przystankami, co skutkuje wystawieniem wezwania do wniesienia opłaty specjalnej w wysokości 300 złotych.
Należy sprawdzać czy wyjęty z kasownika bilet ma naniesiony kod cyfrowy. Bilet bez kodu cyfrowego jest nieważny. Tymczasem wielu pasażerów słysząc dźwięk kasownika wciąż jeszcze nie sprawdza, czy został naniesiony kod cyfrowy. By wyrobić w pasażerach ten nawyk, umieszczono w autobusach przy kasownikach szczegółowe instrukcje kasowania biletów papierowych.
Można też do korzystać z biletów elektronicznych. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w lutym tego roku udostępnił możliwość zakupu biletow przez telefon komórkowy. Wystarczy wysłać sms pod numer 7037 (koszt - 62 grosze z VAT). Pasażer dostaje na start 3 złote, a także sms zwrotny z linkiem do darmowej aplikacji moBILET. Po jej zainstalowaniu w telefonie wystarczy wybrać opcję "Skasuj bilet", wybrać bilet z listy dostępnych, wpisać numer boczny autobusu i zatwierdzić. W razie kontroli pasażer musi tylko pokazać w telefonie komórkowym potwierdzenie zakupu biletu. Konto w systemie moBILET można potem doładowywać poprzez tradycyjne przelewy bankowe. Jak bardzo wygodna i pewna jest to metoda regulowania należności na przejazd autobusem, świadczy chociażby to, że do tej pory zgłoszono tylko jedną reklamację związaną z biletem elektronicznym. Rozstrzygnięto ją na korzyść pasażera.
Kasujmy bilety
Będą musieli zapłacić kary za jazdę bez ważnego biletu wraz z odsetkami oraz kosztami sądowego postępowania. Sąd wydał pierwszych trzynaście nakazów zapłaty w stosunku do osób, które ociągały się
przez wiele miesięcy z uiszczeniem kar.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu