Środa 25 września
Aurelii, Kleofasa, Władysława
RADOM aktualna pogoda

Kasujmy bilety

dag, Dariusz Dębski 2011-09-16 16:30:00

Będą musieli zapłacić kary za jazdę bez ważnego biletu wraz z odsetkami  oraz kosztami sądowego postępowania. Sąd wydał pierwszych trzynaście  nakazów zapłaty w stosunku do osób, które ociągały się
przez wiele miesięcy z uiszczeniem kar.

 

Agencja Ochrony Osób i Mienia Reflex, która zajmuje się kontrolą biletów autobusowych w radomskiej komunikacji miejskiej,  skierowała w ostatnim czasie do sądu w imieniu Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji 58 pozwów przeciwko gapowiczom. Wobec jednego z nich sąd wystawił aż sześć nakazów zapłaty, inna pasażerka otrzymała trzy nakazy. Osoby te, poza opłatą za bilet jednorazowy i opłatą dodatkową za jazdę autobusem bez ważnego biletu, będą musiały także zapłacić ustawowe odsetki, które wynoszą 13 procent w stosunku rocznym, a ponadto pokryć prawie 85 zł. kosztów postępowania sądowego. Termin wpłacenia należności to dwa tygodnie od dnia doręczenia uprawomocnionego nakazu.

Podobnych spraw będzie w najbliższym czasie więcej. To nowy wymóg, który MZDiK postawił Agencji Reflex. Obecna umowa z tą firmą kończy się 30 września. W lipcu odbył się przetarg na wykonywanie kontroli przez kolejne trzy lata. Najkorzystniejsza była oferta firmy Reflex. W stosunku do obecnej umowy MZDiK zwiększył wymagania stawiane wykonawcy. Oprócz aktualnie obowiązujących wymogów (minimum 6 tysięcy kontroli w miesiącu,  kontrola w każdej godzinie zegarowej od 5:00 do 23:00 w dni powszednie i od 6:00 do 22:00 w dni wolne od pracy, ponadto przynajmniej raz w tygodniu w  porze nocnej), postawiono także nowe. Agencja Reflex  będzie wysyłała  listami poleconymi wezwania do osób, które odmówiły odebrania wezwania do zapłaty w pojeździe, będzie także kierowała do sądu co najmniej 30 wniosków miesięcznie przeciwko osobom notorycznie podróżującym bez biletu. W czasie kontroli w godzinach nocnych będą brali udział dwaj umundurowani pracownicy ochrony. MZDiK zwiększył też w umowie z Reflexem wymagalny współczynnik ściągalności. Działania te mają dążyć do zmniejszenia liczby pasażerów podróżujących bez biletu oraz skutecznego karania tych, którzy notorycznie jeżdżą za darmo.

W pierwszym półroczu 2011 roku pracownicy Agencji Reflex przeprowadzili w autobusach komunikacji miejskiej w Radomiu 36 961 kontroli. Stwierdzono 19 847 różnych naruszeń. W  3191 przypadkach pasażerowie mieli uprawnienie do przejazdu, ale nie byli w stanie potwierdzić tego w czasie kontroli. Osoby te po przedstawieniu później odpowiednich dokumentów musiały tylko uiścić opłatę manipulacyjną w wysokości 9 zł.

Przypominamy: opłata dodatkowa za brak ważnego biletu wynosi w radomskiej komunikacji miejskiej 120 złotych. W przypadku stwierdzenia u pasażera braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, jest on zobowiązany do uiszczenia należności za przewóz i opłaty dodatkowej w wysokości 90 zł. W przypadku wniesienia opłaty dodatkowej podczas kontroli lub w terminie 7 dni od dnia wystawienia wezwania do zapłaty, jej wysokość ulega obniżeniu o 30 procent.

Jeśli kontroler stwierdzi, że nasz bilet jest nieważny, nie należy prowadzić z nim sporu w pojeździe, tylko okazać dokument tożsamości, podpisać wezwanie do zapłaty i jeśli jesteśmy pewni, że mamy ważny bilet (np. prawo do ulgowego czy bezpłatnego przejazdu), należy złożyć reklamację w terminie 7 dni od daty wystawienia wezwania. Reklamacje należy wnosić w formie pisemnej do firmy Reflex (ul. Wałowa 45, 26-600 Radom), osobiście lub za pośrednictwem poczty. W tym ostatnim przypadku decyduje data stempla pocztowego.

Duży procent reklamacji jest załatwiany pozytywnie. Niekiedy kontroler nie jest w stanie ocenić w autobusie, czy bilet jest skasowany poprawnie, na przykład 24-godzinny bilet skasowany w innym pojeździe, w którym był nieprawidłowo ustawiony kasownik. Kłótnia w autobusie z kontrolerem i odmowa okazania dokumentu tożsamości prowadzi często do nieuzasadnionego zatrzymania pojazdu, na przykład przy komisariacie policji przy ul. Traugutta czy pomiędzy przystankami, co skutkuje wystawieniem wezwania do wniesienia opłaty specjalnej w wysokości 300 złotych.

Należy sprawdzać czy wyjęty z kasownika bilet ma naniesiony kod cyfrowy. Bilet bez kodu cyfrowego jest nieważny. Tymczasem wielu pasażerów słysząc dźwięk kasownika wciąż jeszcze nie sprawdza, czy został naniesiony kod cyfrowy. By wyrobić w pasażerach ten nawyk, umieszczono w autobusach przy kasownikach szczegółowe instrukcje kasowania biletów papierowych.

Można też do korzystać z biletów elektronicznych. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w lutym tego roku udostępnił możliwość zakupu biletow przez telefon komórkowy. Wystarczy wysłać sms pod numer 7037 (koszt - 62 grosze z VAT). Pasażer dostaje na start 3 złote, a także sms zwrotny z linkiem do darmowej aplikacji moBILET. Po jej zainstalowaniu w telefonie wystarczy wybrać opcję "Skasuj bilet", wybrać bilet z listy dostępnych, wpisać numer boczny autobusu i zatwierdzić. W razie kontroli pasażer musi tylko pokazać w telefonie komórkowym potwierdzenie zakupu biletu. Konto w systemie moBILET można potem doładowywać poprzez tradycyjne przelewy bankowe. Jak bardzo wygodna i pewna jest to metoda regulowania należności na przejazd autobusem, świadczy chociażby to, że do tej pory zgłoszono tylko jedną reklamację związaną z biletem elektronicznym. Rozstrzygnięto ją na korzyść pasażera.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych