Zgodę na wystąpienie do ministra skarbu z wnioskiem o komercjalizację i nieodpłatne nabycie akcji spółki PPKS Radom przez gminę radni dali jeszcze w 2008 roku. Pomysł, by to miasto przejęło przedsiębiorstwo, poparły związki zawodowe PPKS i o swoim stanowisku poinformowały wojewodę mazowieckiego, który jest organem założycielskim dla PKS-u. Prezydent Radomia wystosował też do ministra skarbu list intencyjny w tej sprawie. Niemal jednocześnie zainteresowanie komunalizacją przedsiębiorstwa wyraziły okoliczne gminy, które w listopadzie ubiegłego roku zawiązały Związek Gmin Podradomska Komunikacja Samochodowa.
Proces komercjalizacji PPKS Radom zakończył się w marcu ubiegłego roku, w kilkanaście tygodni temu siedzibę firmy przeniesiono do Skaryszewa.
W swojej interpelacji do ministra Aleksandra Grada poseł Krzysztof Sońta zastanawiał się, czy „fikcyjne przeniesienie siedziby spółki poza Radom (gdyż faktycznie w działalności spółki się nic nie zmieniło i rzeczywista siedziba jest dalej w Radomiu) miało na celu uniemożliwienie nieodpłatnego nabycia udziałów spółki przez Gminę Miasta Radomia, a co za tym idzie uratowanie ponad 200 miejsc pracy w regionie szczególnie zagrożonym bezrobociem”. I pytał, czy resort wycofuje się z komunalizacji przedsiębiorstw, czy ten konkretny wniosek został już rozpatrzony i jaka jest decyzja ministerstwa skarbu.
W odpowiedzi minister Grad przypomniał, że poza Radomiem zainteresowany jest komunalizacją PPKS także Związek Gmin Podradomska Komunikacja Samochodowa, w skład którego weszło dziewięć samorządów. A w jego statucie zapisano „ realizowanie zadań za pomocą PKS Radom Sp. z o.o. w zakresie zapewnienia funkcjonowania pasażerskiej komunikacji zbiorowej na obszarach gmin objętych działaniem Związku”.
„W kwestii zmiany siedziby spółki, chciałbym poinformować, że działanie to zostało podyktowane w głównej mierze koniecznością redukcji kosztów m. in. z tytułu podatków i opłat lokalnych. Wobec powyższego, a także z punktu widzenia dalszego rozwoju spółki PKS w Radomiu Sp. z o.o., jak i zabezpieczenia potrzeb społeczności lokalnej w zakresie transportu zbiorowego ważnym wydaje się rozważenie komunalizacji ww. spółki na rzecz Związku. Można oczekiwać, że ostateczne rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie zapadną do końca pierwszego półrocza br.” - napisał w odpowiedzi na interpelację minister Grad.