Czwartek 28 listopada
Zdzisława, Lesława, Go¶cierada
RADOM aktualna pogoda

Drobne zmiany projektu obwodnicy

dag 2012-06-17 12:00:00

W projekcie obwodnicy południowej nastąpiły drobne zmiany. Pozostawiona zostanie bowiem bocznica kolejowa, a na odcinku od ul. Stalowej do torów kierowcy będą musieli ograniczyć prędność do 30 km/h. 

Przystępując do budowy obwodnicy MZDiK posiadał prawomocne pozwolenie na budowę oraz prawo do dysponowania terenem. Przy tak ogromnych inwestycjach zawsze jednak mogą pojawić się drobne problemy. - 10 maja zgłosił się do nas prywatny przedsiębiorca, który zanegował konieczność rozbiórki bocznicy kolejowej na Potkanowie. Tę sprawę już wyjaśniliśmy, bocznica pozostanie w obecnej postaci i będzie nadal użytkowana. Tory będą jednak służyły wyłącznie do przetaczania wagonów i będzie to możliwe tylko w wyznaczonych godzinach, na razie jeszcze nieokreślonych - powiedział nam Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.

Dokumentacja techniczna obwodnicy powstawała w latach 2008-2010, koncepcję jej przebiegu opracowała Miejska Pracownia Urbanistyczna, natomiast szczegółowe projekty dla poszczególnych etapów przygotowywały firmy zewnętrzne. Projekt IV etapu obwodnicy opracowała firma Aspekt z Jaworzna. Do obowiązków projektantów należy zadbanie o wszelkie uzgodnienia i tak było również w tym przypadku. Projektant IV etapu wystąpił pod koniec 2008 roku z pytaniem o bocznicę do PKP SA, ponieważ w ewidencji gruntów działka, przez którą przebiega projektowana obwodnica, widniała jako własność Skarbu Państwa, użytkowana przez PKP SA. W odpowiedzi projektant uzyskał informację, że bocznica nie znajduje się na stanie środków trwałych warszawskiego Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA. Zasadą przy prowadzeniu uzgodnień jest wysyłanie zapytań do głównej spółki, a nie do kilkudziesięciu innych.

Pozostawienie bocznicy w obecnej postaci będzie wymagało opracowania niewielkiego projektu zamiennego dla tego fragmentu trasy. Potrwa to około dwóch miesięcy. Na razie prace w tym miejscu są wstrzymane, ale nie ma to znaczenia dla terminu oddania całej inwestycji, ponieważ według harmonogramu IV etap będzie realizowany dopiero w 2013 i 2014 roku. -  Zdecydowaliśmy się na rozwiązanie salomonowe. Nie będziemy budowali w tym miejscu dwupoziomego skrzyżowania, bo kosztowałoby to kilkanaście milionów złotych i wymagałoby zbyt wielu zmian w projekcie. Nie będziemy też rozbierali istniejących torów ani budowali przejazdu kolejowego, ponieważ bocznica przebiega przez miejski odcinek obwodnicy. Nie zmieni się również przebieg obwodnicy. Zadaniem projektanta będzie tylko dostosowanie poziomu jezdni do wysokości torów. Na odcinku od Stalowej do bocznicy będzie obowiązywało ograniczenie prędkości pojazdów do 30 kilometrów na godzinę zamiast przewidzianego wcześniej ograniczenia do 50 kilometrów na godzinę. Projektant opracuje też sposoby informowania kierowców o przetaczaniu wagonów, na przykład w postaci tablic świetlnych. Bocznica będzie użytkowana poza godzinami szczytu komunikacyjnego, uzgodniliśmy to w czasie spotkania z przedsiębiorcą - wyjaśniał Dębski.

O projekcie zamiennym i jego zakresie poinformowana zostanie Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji zapewnia, że realizacja projektu zamiennego nie zagrozi terminowi oddania obwodnicy południowej Radomia.
 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych