Wtorek 24 września
Gerarda, Teodora, Hermana
RADOM aktualna pogoda

Cudze chwalicie, swego nie znacie?

dag, UM 2012-09-18 12:30:00

Nie jest źle, ale cudze chwalicie, swego nie znacie – tak najprościej można podsumować postrzeganie swojego miasta przez mieszkańców Radomia, na podstawie badań nad skutecznością działań wdrażających nową Markę Miasta i Wizerunek Miasta Radomia. O wiele lepiej mówią o nas inni. Radom ma potencjał, a systematyczne prace nad Strategią Marki Miasta Radomia zaczynają przynosić efekty. Wniosek: „Radom – siła w precyzji” nie jest tylko hasłem, jak początkowo mówili niektórzy, ale wiąże się z przekonaniem radomian i osób z zewnątrz do sposobu myślenia i postrzegania Radomia jako miasta wyjątkowego, innego, dającego możliwości wyróżnienia się nie tylko w kraju czymś wyjątkowym. Stworzenie i wdrożenie Marki było strzałem w przysłowiową dziesiątkę. To najlepsza droga do budowy właściwego wizerunku Radomia! - czytamy  w komunikacie UM.

Urząd miejski przysłał komunikat dotyczący raportu z badań nad skutecznością działań wdrażających nową Markę Miasta i Wizerunek Miasta Radomia. Publikujemy go w całości.

"Wizerunek Miasta Radomia oraz skuteczność działań wdrażających nową Markę Miasta poddane zostały w tym roku ocenie mieszkańców Polski oraz Radomia. W tych grupach przebadani zostali także przedsiębiorcy. Badanie, na zlecenie Urzędu Miejskiego, przeprowadziła rybnicka firma Biostat.

Punktów ankietowych było wiele. Pytano m.in. o stopień znajomości i rozpoznawalności nowej Marki Radomia, która opiera się na potencjale gospodarczym i predyspozycjach mieszkańców (Radom. Siła w precyzji), o ocenę działań promocyjnych miasta, czynniki wyróżniające nas w aspekcie pozytywnym i negatywnym na mapie kraju, o ocenę działań instytucji miejskich, wydarzeń i inwestycji, kanały komunikacji i sposoby pozyskiwania informacji o naszym mieście.

Badania, którym poddanych zostało 1200 mieszkańców Polski, 968 mieszkańców Radomia i okolic, 29 przedsiębiorców z kraju i 24 przedsiębiorców radomskich, przeprowadzono w lipcu tego roku. To pierwsze badania przeprowadzone od 2010 roku, mające na celu dokładne monitorowanie działań wdrażających nowy wizerunek Radomia. Wyniki posłużą do wyciągnięcia wniosków z dotychczasowych projektów i zaplanowania kolejnych.

Dotychczasowe działania miasta w zakresie wdrażania Marki przebiegają zgodnie z dokumentem strategicznym i przyjętymi założeniami.

Praca zaczęła się „od wewnątrz”, co jest zgodne ze sztuką budowania marek miejsc. Aby skutecznie promować wizję miasta i pokazywać obrany wizerunek na zewnątrz, wpierw należy poinformować mieszkańców miasta, jakie są główne założenia strategii marki i skupić się na jej implementacji w samym mieście. I tak się stało, a obok Urzędu Miejskiego w działania te włączyły się również organizacje i osoby prywatne.

W samym magistracie, jak i części jednostek podległych, których działanie ma kluczowe znaczenie dla wprowadzenia w życie marki Radom, przeprowadzone zostały (i nadal są) liczne szkolenia i prezentacje.

Wszystkie jednostki miejskie zostały zobligowane do przestrzegania zapisów Strategii Marki Radom w zakresie swoich działań, w tym szczególnie działań promocyjnych i informacyjnych.

Podobnie sprawa wygląda w udzielanych przez prezydenta Radomia, Andrzeja Kosztowniaka, patronatach nad wydarzeniami.

Jednym z widocznych i sprawnie realizowanych projektów jest unowocześnienie miejskiej strony internetowej, podobnie jak wszystkich miejskich kanałów komunikacji internetowej. Ujednolicone zostały druki i identyfikacja wewnętrzna w Urzędzie Miejskim. Wszystkie materiały promocyjne wydawane przez miasto mają szatę graficzna spójną z obowiązującym brandem.

Do współpracy, nie tylko wizualnej czy promocyjnej, ale również w zakresie zmiany swojego funkcjonowania, aby działać lepiej i precyzyjniej, zaproszone zostały miejskie spółki i jednostki kultury. W te prace dość mocno włączyły się m.in. Wodociągi Miejskie, Radkom, Radpec, Administrator, MPK, Port Lotniczy, MZDiK, Łaźnia, Resursa czy Amfiteatr.

Radom jest w chwili obecnej czołowym miastem w Polsce, które w tak szeroki sposób wdraża markę wewnątrz miasta. W roku ubiegłym przeprowadzona została będąca elementem promocji wewnętrznej Marki Radom szeroka akcja informacyjna „Precyzja jest w nas”. Wprowadzone zostały nowe wydarzenia miejskie stanowiące nie tylko dobrą zabawę, ale i promocję nowego wizerunku miasta oraz wartości jakie za nimi się kryją – technikę, precyzję, przedsiębiorczość mieszkańców, ale również coraz atrakcyjniejsze pomysły na życie w Radomiu. Tak więc pojawił się np. Piknik Naukowy, Pięciobój Precyzyjny czy Festiwal Artystów Ulicznych i Precyzji – imprezy skierowane na tym etapie ich promocji głównie do mieszkańców miasta.

Warto zauważyć, że do tej pory nie była prowadzona żadna, ogólnopolska akcja promocyjna Radomia. Spowodowane było to objętym kierunkiem działań strategicznych skierowanych przede wszystkim na same miasto. Nie oznacza to, że promocji zewnętrznej nie było w ogóle. Doskonałym przykładem jest chociażby impreza lotnicza „Air Show”, docierająca swoim zasięgiem daleko poza granice kraju.

Kolejnym działaniem jest prowadzona w tym roku przez Biuro Obsługi Inwestora, duża i niezwykle ważna z punktu widzenia gospodarczego wizerunku Radomia akcja promocyjna w ramach projektu „Technika i nowoczesność – promocja gospodarcza południowego Mazowsza”. Jest to również element promocji zewnętrznej.

Działania promocyjne o charakterze ogólnopolskim są w planach na kolejny rok, a uzależnione będą od możliwości finansowych. Z pewnością nie stać Radomia w chwili obecnej, ani nawet w przyszłości na budżet promocyjny wielkości Poznania (18 mln zł), Wrocławia i Gdańska (21 mln zł), czy nawet Rzeszowa (5,6 mln zł), ale z pewnością nasze miasto będzie chciało pokazać jak najwięcej mocnych stron na zewnątrz. Biorąc pod uwagę malejący z roku na rok budżet promocyjny w Radomiu (2,2 mln zł), podjęte działania i ich dotychczasowa skuteczność wynikająca z badań wydaje się co najmniej zadowalająca. Wciąż pozostaje jednak wiele do zrobienia."

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych