Kilka tygodni temu trzy organizacje związkowe MPK zwróciły się do NIK-u z wnioskiem o przeprowadzenie kompleksowej kontroli w spółce. NIK uznał, że sytuację w przedsiębiorstwie powinien rozpoznać najpierw samorząd i takie pismo wystosował do radnych. Sprawa trafiła do komisji rewizyjnej, a ta poprosiła o wyjaśnienia zarówno autorów wystąpienia do NIK-u, jak i władze spółki i nadzór właścicielski.
W czerwcu, przypomnijmy, radni zgodzili się, by MPK przekształcić w tzw. podmiot wewnętrzny gminy, co – jak napisano w uzasadnieniu do uchwały – „pozwoli Gminie Miasta Radomia na sprawowanie skutecznej kontroli nad sposobem realizacji zadania własnego gminy przez podmiot świadczący usługi lojalnego transportu zbiorowego, co jest kwestią o zasadniczym znaczeniu dla miasta i jego mieszkańców”, a dzięki przekształceniu MPK „zapewnione zostaną usługi o wysokiej jakości i wysokim poziomie bezpieczeństwa”. Jednak odpowiedzi, czy warto przekształcać przedsiębiorstwo w podmiot wewnętrzny, miał dostarczyć specjalny raport audytorów o kondycji MPK.
Audyt rozpoczął się pod koniec lipca tego roku, a na zlecenie MZDiK wykonywało go, wybrane w drodze przetargu, biuro doradcze Refunda z Wrocławia. - Audyt kosztował około 40 tys. zł i już się zakończył – powiedział nam Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji. - Gotowy jest także wstępny raport na temat kondycji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. W tej chwili raport jest przez nas szczegółowo analizowany. Został także przedstawiony skarbnikowi i prezydentowi miasta.