Tomasz Krysiński był obecny dziś w Radomiu podczas podpisania aneksu do listu intencyjnego w sprawie utworzenia ponadregionalnej inicjatywy Wyżyny Lotniczej na łuku Łódź - Radom – Dęblin. Nowy klaster ma zapewnić m.in. nowe miejsca pracy oraz przepływ technologii w związku z pozyskaniem nowego śmigłowca wielozadaniowego. Jak stwierdził przedstawiciel Airbusa, nie może on zdradzić czy miejsca pracy w Radomiu powstaną w ramach współpracy koncernu z Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym, czy też offsetu. - Negocjacje offsetowe trwają, nie mogę zdradzać ich szczegółów - powiedział Tomasz Krysiński.
Airbus Helicopters współpracuje z Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym już od dwóch lat. Firma chce zaangażować uczelnię w prace projektowe i badawcze nad kilkoma projektami, a jeden z nich jest w fazie testów i zostanie przekazany do wdrożenia.
Tym projektem jest innowacyjny model wyciągarki, który będzie mógł być wykorzystany nie tylko w śmigłowcu Caracal, ale we wszystkich śmigłowcach produkowanych przez Airbus Helicopters, zarówno na potrzeby cywilne, jak i wojskowe. Do grona odbiorców będą mogli dołączyć również inni producenci wiropłatów. Nowo zaprojektowana wyciągarka to produkt „ekologiczny”, gdyż w stosunku do dotychczas używanych rozwiązań charakteryzuje się ona mniejszą masą i większą sprawnością, ma mniejsze opory aerodynamiczne dzięki zaprojektowanemu na tej uczelni nowatorskiemu reduktorowi.
Obecnie Airbus Helicopters jest na etapie poszukiwania lokalnego producenta elementów tego nowego podzespołu. Spośród trzech radomskich firm na początku 2016 r. zostanie wyłoniona jedna. Seryjna produkcja ruszy w 2018 r.
Realizacja kontraktu na śmigłowce wielozadaniowe przez Airbus Helicopters to szansa na nawiązanie współpracy i wspólną realizację projektów z zakładami i firmami wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej i wpisanie się tych działań w projekt „Wyżyny Lotniczej”. To impuls dla Grupy Airbus, jej podwykonawców i kooperantów do realizacji znacznie szerszego projektu – stworzenia w Polsce „piątego filaru” międzynarodowej, europejskiej grupy. Filaru rozwijającego najnowsze technologie, uczestniczącego w procesach produkcyjnych na każdym etapie – od pomysłu, badań naukowych, prac wdrożeniowych po seryjną produkcję we wszystkich branżach w jakich działa Airbus – zarówno w przemyśle lotniczym, śmigłowcowym, jak i kosmicznym. Wiąże się to z nawiązaniem bliskiej współpracy i udziałem w pracach badawczych polskich naukowców, polskich uczelni i instytutów naukowo-badawczych.
Równocześnie Airbus Helicopters rozpoczyna z radomskim Uniwersytetem prace nad nowym projektem – aktywnym systemem do kontroli drgań w śmigłowcach. Pierwszy taki system na świecie powstał i znalazł zastosowanie w Caracalu. Kody źródłowe nowego systemu będą rozwijane w Radomiu. Jest to kolejny przykład na to, że Airbus stawia w Polsce na rozwój długoterminowej współpracy w innowacyjnych dziedzinach. Prace badawcze, rozwojowe, transfer technologii, jak i wynikająca z nich produkcja to inwestycja w polską naukę i gospodarkę – to urzeczywistnianie wspomnianego wcześniej kierunku – utworzenia w Polsce piątego europejskiego filaru Airbus Group.
Airbus Helicopters potwierdza, że w związku z kontraktem na śmigłowce Caracal zostanie stworzonych w Radomiu 250 miejsc pracy przy produkcji elementów wyposażenia i części do śmigłowców.
Wyżyna Lotnicza ze wsparciem Marszałków. Aneks do listu intencyjnego podpisany w Radomiu
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>