Spośród nadesłanych prac jury I etapu wyłoni zaledwie 6 finałowych kompozycji. Ich lista zostanie podana do wiadomości publicznej 3 września.
Organizatorem konkursu jest Radomska Orkiestra Kameralna przy współpracy z mecenasem konkursu International Tobacco Machinery Poland sp. z o.o. – producentem innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu tytoniowego.
Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Krzysztofa Pendereckiego Arboretum to projekt realizowany we współpracy Radomskiej Orkiestry Kameralnej i profesora Krzysztofa Pendereckiego.
Konkurs organizowany jest w cyklu dwuletnim. Jego pierwsza edycja, której laureatem jest Bartosz Kowalski, odbyła się w 2012 roku.
W pierwszym etapie konkursu, otwartym dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku, międzynarodowe jury w składzie Paweł Mykietyn, Paul Patterson, Maciej Żółtowski wybiera sześć prac. Ich autorzy otrzymują zaproszenie do Radomia na koncert laureatów.
Drugi etap to publiczne wykonanie wybranych utworów przez Radomską Orkiestrę Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego i ich ocena przez jednego jurora, najwybitniejszego żyjącego polskiego kompozytora – Krzysztofa Pendereckiego. Finał konkursu odbędzie się 30 listopada w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego, w Zespole Szkół Muzycznych.
Na nagrody w konkursie przewidziana jest kwota 45 tysięcy złotych. Ich fundatorami są ITM Poland Sp. z o.o. oraz Prezydent Miasta Radomia.
Przewiduje się, że zdobywca pierwszej nagrody otrzymuje 30 tysięcy zł, natomiast za drugie i trzecie miejsce to odpowiednio kwoty 10 i 5 tysięcy złotych. Jednocześnie, przewodniczący jury ma prawo zmienić układ, liczbę i wysokość nagród z zastrzeżeniem, że ogólna suma przeznaczona na nagrody nie może przekroczyć zaplanowanego limitu.
Arboretum to konkurs autorski, w którym odpowiedzialność nie zostaje rozłożona na kilka, często bliżej nie znanych osób. Zderzenie, teoretycznych często, koncepcji kompozytora z żywym wykonaniem i wydanie ostatecznego werdyktu dopiero po nim, otwiera drogę do włączenia prawdziwie wartościowych utworów w regularny obieg artystyczny. Jest to także koncepcja atrakcyjna dla publiczności, której przybliża się proces wartościowania nowej muzyki, a także sprawia się, że u współczesnego słuchacza rozbudzona zostaje ciekawość rzeczy nowych, a nie tylko tych znanych i powszechnie lubianych. Muzyka współczesna przestaje w ten sposób być domeną specjalistów i bywalców elitarnych festiwali.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>