Przywrócenie bezpieczeństwa wody
- Ostatecznie, 7 października sanepid potwierdził, że woda jest bezpieczna do użytku, a ponownie pobrane próbki okazały się czyste. Dzięki zwiększonemu chlorowaniu i przepłukiwaniu sieci wodociągowej przywróciliśmy pełną jakość wody – mówi Paweł Dąbrowski, prezes Przedsiębiorstwa Wodno Kanalizacyjno Ciepłowniczego w Pionkach.
Podczas trwania kryzysu mieszkańcy Pionek wykazali ogromne wsparcie i solidarność, angażując się w pomoc najbardziej potrzebującym. Władze miasta dziękują za cierpliwość oraz zrozumienie i podkreślają, że dzięki mobilizacji OSP, wolontariuszy, harcerzy i mieszkańców, udało się skutecznie zażegnać problem, zapewniając bezpieczeństwo i komfort wszystkim obywatelom.
- Wiem, że te pięć dni były bardzo trudne dla wszystkich mieszkańców Pionek. Dziękuję wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do tego, by mieszkańcy Pionek mogli wrócić do normalności – mówi Łukasz Miśkiewicz, Burmistrz Miasta Pionki. - Będziemy wyciągać wnioski z tej sytuacji, aby w przyszłości jeszcze skutecznej radzić sobie z podobnymi wyzwaniami – podkreśla Miśkiewicz.
Ponad 10 tys. mieszkańców bez wody
Kryzys rozpoczął się 2 października, gdy Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Radomiu wykrył bakterie z grupy coli oraz enterokoków w wodociągu Januszno. Decyzją burmistrza Łukasza Miśkiewicza natychmiast powołano Miejski Zespół Zarządzania Kryzysowego. W ciągu pięciu dni prowadzono intensywne działania naprawcze, w tym chlorowanie oraz płukanie sieci wodociągowej. Mieszkańcy byli pozbawieni dostępu do bieżącej wody, a władze miasta skoncentrowały się na zapewnieniu dostaw wody butelkowanej i udostępnienia alternatywnego źródła wody pitnej.
Woda w każdym domu – wsparcie dla mieszkańców w trudnym czasie
W czasie trwania kryzysu Przedsiębiorstwo Wodno Kanalizacyjno Ciepłownicze oraz Urząd Miasta rozdysponowały z 21 transportów 27 tys. butelek wody, co dało 135 tys. litrów. Uruchomiono także trzy punkty poboru wody, które zaopatrywały mieszkańców w wodę z bezpiecznego ujęcia. Wolontariusze odegrali kluczową rolę, dostarczając wodę do pięciu wyznaczonych punktów oraz bezpośrednio pod drzwi osób mieszkających w domach jednorodzinnych. Szczególną troską objęto osoby starsze i potrzebujące, którym wodę dostarczano na wskazane adresy przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
Dzięki wspólnemu wysiłkowi i mobilizacji lokalnej społeczności udało się szybko i skutecznie rozwiązać problem.