Co powinna zawierać umowa z biurem podróży?
Przede wszystkim umowa powinna zawierać dane biura podróży wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informację o wybranym biurze podróży można sprawdzić na www.turystyka.gov.pl. Konieczne jest również zamieszczenie takich informacji jak:
• czas trwania wycieczki,
• miejsce pobytu lub trasa wycieczki,
• cena wraz z wyszczególnieniem wszystkich dodatkowych opłat (jeśli nie są one zawarte w cenie wycieczki),
• sposób zapłaty,
• program imprezy (rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług),
• zakres ubezpieczenia oraz dane ubezpieczyciela,
• sposób składania reklamacji.
Czy cena wycieczki może ulec zmianie?
Największym zaskoczeniem dla osób, które wykupiły wycieczkę jest zmiana - najczęściej podwyżka - ceny wykupionej wycieczki. Pojawia się pytanie czy rzeczywiście organizator może żądać dopłaty? Koszt imprezy nie może ulec zmianie. Jednak w wyjątkowych sytuacjach, gdy umowa wyraźnie to przewiduje, w ściśle określonych przypadkach może dojść do podwyższenia opłaty. Zazwyczaj przyczyną tego jest wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz opłat urzędowych np. podatków. Jednak nawet w takim przypadku biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a klient może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze.
Ważne! Cena wycieczki określona w umowie może zostać zmieniona najpóźniej na 21 dni przed jej rozpoczęciem pod warunkiem, że umowa wyraźnie to przewiduje.
Czy można zrezygnować bez konsekwencji z wykupionej wycieczki?
Zdarza się, że sytuacja nie pozwala na wcześniej zaplanowany wyjazd z winy organizatora lub uczestnika. Co w tej sytuacji?
• Jeśli biuro podróży dokonuje zmian dotyczących istotnych warunków umowy przed rozpoczęciem imprezy np. cena, program, termin, musi o tym poinformować konsumenta. W zaistniałej sytuacji urlopowicze mogą przyjąć proponowaną zmianę lub odstąpić od umowy. Wówczas organizator jest zobowiązany do zwrotu wszystkich wpłaconych środków bez konieczności zapłaty kary umownej. Innym wyjściem jest udział w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie
• Jeśli z wycieczki rezygnuje konsument, biuro podróży może pobrać jedynie taką kwotę, która odpowiada kosztom poniesionym w związku z realizacją konkretnej usługi, np. rezerwacją miejsca w hotelu czy samolocie, której nie można już odwołać.
Dobrym wyjściem z sytuacji jest także wskazanie innej osoby na swoje miejsce. W tym przypadku konieczne jest poinformowanie organizatora jeszcze przed rozpoczęciem imprezy w terminie wskazanym w umowie. Taka zmiana nie wymaga zgody organizatora.
Ważne! Klauzule wprowadzające automatycznie obowiązek zapłaty określonej części ceny imprezy np. 100 proc. są niezgodne z prawem. Więcej na www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php .
Jak składać reklamację?
Zdarza się, że organizator nie dotrzymuje zobowiązań zawartych w umowie np. kiedy urlopowicz zostanie zakwaterowany w hotelu o niższym standardzie lub dokonano zmiany formy wyżywienia. Co w takiej sytuacji? Należy wówczas niezwłocznie poinformować wykonawcę usługi o powstałych niedogodnościach. Każdy konsument ma prawo do złożenia reklamacji, jeśli jest niezadowolony z jakości usług świadczonych przez organizatora wycieczki. Sytuacja ta dotyczy wszystkich świadczeń zagwarantowanych w umowie. - mówi mecenas Jakub Brykczyński z Kancelarii Adwokackiej Brykczyński i Partnerzy. Należy jednak pamiętać, że reklamacja musi być złożona w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy, najlepiej w formie pisemnej - dodaje J. Brykczyński.
Pamiętaj! Reklamacja powinna zawierać informację o uchybieniach w sposobie wykonania umowy, a także określać żądania naprawienia szkody.
Należy pamiętać, że zapisy umowy, a nie ustne ustalenia, są wiążące dla obu stron. Każdy powinien wnikliwie zapoznać się z treścią umowy przed jej zawarciem. Warto też przeczytać regulamin, ogólne warunki uczestnictwa oraz program wycieczki opisany w katalogu. Jeśli w którymś z dokumentów znajdziemy zapis niezgodny z prawem, najlepiej nie podpisywać umowy i zmienić biuro.