Radom po raz pierwszy może otrzymać pieniądze z programu Polska Wschodnia. Mowa tutaj nawet o 45 milionach euro. Województwo mazowieckie było dotychczas wyłączone z podziału takich funduszy. Aby móc ubiegać się o te pieniądze, konieczne jest wcześniejsze opracowanie odpowiednich dokumentacji projektowych.
W pierwszym przetargu wystartowały firmy z Grójca i Katowic w Polsce oraz z Nanterre we Francji. Najtańszą ofertę (311 tysięcy złotych) złożyła spółka MT-Projekt z Grójca. Wprawdzie kwota przeznaczona na realizację tego zadania wynosiła 303,5 tysiąca złotych, lecz udało się ją zwiększyć i postępowanie przetargowe zostało już rozstrzygnięte.
Nowa pętla autobusowa ma być zlokalizowana pomiędzy blokami spółdzielni Inżynieria, parkingiem Park & Ride a ulicą Walentynowicz, czyli południową obwodnicą Radomia. Będą na niej aż trzy betonowe stanowiska postojowe (każde o długości około 40 metrów), z tak zwanymi krawężnikami peronowymi. Na każdym peronie ma być podświetlona wiata przystankowa i tablica Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz linie naprowadzające dla niewidomych. Na jednym ze stanowisk odjazdowych stanie maszt do ładowania autobusów elektrycznych. Zaprojektowane poza tym zostaną ciągi piesze i rowerowe (z uwzględnieniem połączenia z zaplanowaną stacją kolejową Radom Południowy), a także zieleń towarzysząca. Przy pętli powstanie również punkt socjalny dla kierowców autobusów miejskich (z toaletą oraz miejscem do odpoczynku, zjedzenia posiłku lub przygotowania kawy czy herbaty). Zakres zadania przewiduje w tym miejscu biletomat i wiatę dla rowerów (parking Bike & Ride). Powstanie nowe oświetlenie uliczne, przebudowana zostanie droga łącząca główny ciąg ulicy Sycyńskiej z nową pętlą (wzdłuż pawilonów handlowych), zaś w sąsiedztwie istniejącej pętli ma powstać para nowych przystanków przelotowych, z których będą korzystać okoliczni mieszkańcy.
W drugim przetargu firma MT-Projekt nie miała nie tylko zagranicznej, lecz nawet polskiej konkurencji - była jedynym oferentem. Zaproponowała cenę 1,101 miliona złotych. Kwota na realizację zamówienia wynosiła około 1,031 miliona złotych, ale w tym przypadku również została ona zwiększona, aby móc rozstrzygnąć to postępowanie przetargowe.
Do przebudowy zostały przewidziane trzy pętle autobusowe: Os. Wośniki (przy ulicy Wośnickiej), Os. Zamłynie (przy ulicy Planowej) i Pruszaków (u zbiegu ulic Kieleckiej i Szymanowskiego). Zmiany obejmą poza tym zatoki autobusowe przy następujących przystankach: 1905 Roku / Kościuszki 02 (w kierunku Limanowskiego), Chrobrego / Sowińskiego 03 i 04 (w obu kierunkach), Czarnoleska / Urszuli 04 (w kierunku Sycyńskiej), Jana Pawła II / Grzecznarowskiego 03 (obok stacji paliw), Lekarska / Szpital 02 (obok przychodni lekarskich), Os. Michałów 02 (pętla przy Królowej Jadwigi), Struga / Szklana 14 (w kierunku Kozienickiej, obok Domu Pomocy Społecznej), Sycyńska / Helleńska 03 (w kierunku Czarnoleskiej), Wierzbicka / Warsztatowa 11 (w kierunku Łukasika) oraz Żeromskiego / Czachowskiego 05 (w stronę 25 Czerwca). Nawierzchnie zatok mają być betonowe, zalecane jest zaprojektowanie krawężnika typu peronowego, a sam peron musi być wyposażony w żółte linie naprowadzające z wypustkami, bardzo ważne dla osób niewidomych.
Nowe tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, wyświetlające czas najbliższych przyjazdów autobusów, planujemy postawić przy następujących przystankach: Beliny-Prażmowskiego / Dw. PKS 01 i 04 (w obu kierunkach), Chrobrego / Czysta 01 i 02 (w obu kierunkach), Chrobrego / Kusocińskiego 03 (w stronę ulicy Struga), Chrobrego / Mierzejewskiego 08 (w kierunku ulicy Żółkiewskiego), Chrobrego / Rapackiego 10 (w kierunku ulicy Żółkiewskiego), Chrobrego / Sowińskiego 06 (w kierunku 11 Listopada), Kelles-Krauza / 25 Czerwca 02 (w stronę ulicy 25 Czerwca), Narutowicza / Kościuszki 01 i 02 (w obu kierunkach), Okulickiego / Polna 04 (w stronę Kieleckiej), Os. Gołębiów I 16 (w stronę ulicy Kozienickiej), Słowackiego / Idalińska 13 (w kierunku alei Grzecznarowskiego), Słowackiego / Kalińska 07 (w stronę ulicy 25 Czerwca), Struga / 25 Czerwca 05 (w kierunku Chrobrego), Struga / Szklana 14 (w kierunku Kozienickiej), Struga / Zbrowskiego 07 (w kierunku 25 Czerwca) oraz Wierzbicka / Toruńska 03 i 04 (w obie strony).
Kolejne biletomaty są przewidywane obok przystanków: 1905 Roku / Obrońców 05 (w kierunku Dw. Głównego PKP), Chrobrego / Sowińskiego 05 (w kierunku ulicy Kusocińskiego), Dw. Główny PKP / Poniatowskiego 02 (w sąsiedztwie hotelu), Grzecznarowskiego / Śląska 02 (w kierunku ulicy Jana Pawła II), Józefów / Szpital 01 (w kierunku Mieszka I), Lekarska / Szpital 02 (obok przychodni lekarskich), Limanowskiego / Wałowa 01 (w stronę ulicy Reja), Narutowicza / Kościuszki 01 (w stronę Traugutta), Os. Michałów 02 (na pętli), Struga / pl. Jagielloński 04 (w kierunku 25 Czerwca), Os. Prędocinek 01 (pętla), Sienkiewicza / Katedra 03 (przy parku), Słowackiego / Kalińska 07 (w stronę 25 Czerwca), Żeromskiego / Czachowskiego 05 (w stronę 25 Czerwca) oraz Żwirki i Wigury / Struga 02 (w kierunku 11 Listopada).
Nowe wiaty przystankowe mają pojawić się w następujących lokalizacjach: 1905 Roku / Kościuszki 02 (w stronę ulicy Limanowskiego), 1905 Roku / Obrońców 05 (w stronę Dw. Głównego PKP), Beliny-Prażmowskiego / Dw. PKS 04 (w kierunku 25 Czerwca), Chrobrego / Czysta 01 i 02 (w obydwu kierunkach), Chrobrego / Kusocińskiego 03 (w kierunku Struga), Czarnoleska / Urszuli 04 (w kierunku Sycyńskiej), Grzecznarowskiego / Śląska 02 (w stronę ulicy Jana Pawła II), Jana Pawła II / Grzecznarowskiego 03 (obok stacji paliw), Lekarska / Szpital 02 (w pobliżu przychodni lekarskich), Narutowicza / Kościuszki 01 (w stronę Traugutta), Okulickiego / Polna 04 (w stronę Kieleckiej), Os. Gołębiów I 16 (w kierunku ulicy Kozienickiej), Os. Prędocinek 01 (na pętli), Os. Wośniki 01 (pętla), Os. Zamłynie 02 (pętla), Pruszaków 01 (pętla), Struga / Szklana 14 (w kierunku Kozienickiej), Struga / Zbrowskiego 07 (w stronę 25 Czerwca), Sycyńska / Helleńska 03 (w kierunku Czarnoleskiej) oraz Wierzbicka / Warsztatowa 11 (w kierunku Łukasika). W tych miejscach zadaszenia już są (oprócz czasowo zdemontowanego przy ulicy Struga, na wysokości pętli), ale mają być zmienione dzięki dofinansowaniu na nowe, z podświetlanymi dużymi gablotami na rozkłady oraz inne informacje dla pasażerów. Dotychczasowe wiaty, będące jeszcze w dość dobrym stanie, trafią w zamian w inne miejsca, gdzie zadaszeń nie ma.
Ostatnim elementem zaplanowanej rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej mają być punkty socjalne dla kierowców autobusów miejskich. Pojawią się na następujących pętlach w Radomiu: Gołębiów / Fołtyn, Józefów / Szpital, Kaptur, Obozisko, Os. Michałów, Os. Prędocinek, Os. Wośniki, Os. Zamłynie, Potkanów / Stalowa i Pruszaków. W każdym z nich będzie zapewniona toaleta, a także miejsce do spokojnego spożycia posiłku bądź zaparzenia kawy czy herbaty.
Przypominamy, że były to przetargi na opracowanie koniecznej dokumentacji projektowej, a nie na wykonanie robót. Zwycięzca obu postępowań będzie miał sześć miesięcy na przygotowanie projektów (od momentu podpisania umów).
MZDiK