W drodze przetargu wygrała spółka komandytowa SKB z Radomska. Przypomnijmy, że 25 września br. PKP S.A. odstąpiło od umowy z dotychczasowym wykonawcą remontu z białostocką firmą Mostostal. Do 29 października br. wpłynęły 4 oferty. PKP S.A. kontynuowały negocjacje z trójką oferentów, jednak ostatecznie wybrano SKB. Firma ta realizowała już dla PKP S.A. projekty przebudowy dworców w Kutnie i Zawierciu. Wartość kontraktu na radomski dworzec opiewa na 4 710 000 zł brutto.
- Musieliśmy być bardzo staranni przy wyborze nowego wykonawcy. Nie może być już mowy o podobnej sytuacji, jak z Mostostalem Białystok. Wybraliśmy szybszą procedurę zapytania ofertowego, ale poświęciliśmy trochę więcej czasu na negocjacje z oferentami, dokładnie sprawdzając obecną kondycję finansową firm. SKB, która z sukcesem zrealizowała już dla nas dwie inwestycje, daje pewność wysokiej jakości i terminowości zakończenia tego zadania. Już pod koniec maja 2013 roku radomianie powinni korzystać ze zmodernizowanego budynku dworca – mówi Szymon Konop, dyrektor departamentu inwestycji Polskich Kolei Państwowych.
Remont dworca zgodnie z umową z poprzednią firmą miał być wykonany w pierwszym kwartale 2012 roku. Pomimo, że PKP na bieżąco wywiązywała się ze swoich zobowiązań finansowych, w trakcie remontu Mostostal Białystok zaczął być niewypłacalny. Z powodu egzekucji komorniczej, prowadzonej przeciwko głównemu wykonawcy przez innych wierzycieli, nie było również możliwości regulowania płatności bezpośrednio do podwykonawców. Mimo stosownych umów, oświadczeń i publicznych zapewnień, firma nie wywiązała się z zapisów zawartego kontraktu.
- Odstąpienie od umowy zawsze jest trudną decyzją dla publicznego inwestora. Nie sposób w takiej sytuacji uniknąć opóźnień, które są dodatkowo potęgowane długą drogą proceduralną takiego postępowania. Ponadto istnieje poważne zagrożenie wzrostu kosztów inwestycji – dodaje Szymon Konop. Nowa umowa gwarantuje nieprzekroczenie przez PKP S.A. wartości kosztorysowej całego projektu przebudowy dworca kolejowego w Radomiu. Zgodnie z nią prace zakończą się w marcu przyszłego roku. Następnie, standardowo przez około półtora miesiąca potrwają wszystkie odbiory techniczne i uzyskanie zgody na użytkowanie.
Remont zabytkowego dworca będzie dostosowany do nowoczesnej obsługi pasażerów. Odnowione elewacje zachowają historyczny rys z lat 80. XIX wieku i będą dodatkowo podkreślone poprzez iluminację. Zachowane zostaną architektoniczne detale oraz tablice pamiątkowe. W budynku znajdą się lokale przeznaczone na punkty gastronomiczne i usługowe. Bezpieczeństwo zapewniać będzie monitoring oraz systemy ostrzegania o pożarze. Budynek będzie też przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. Dla pasażerów dużą zmianą będzie również nowy, czytelny i przyjazny system informacji wizualnej.