Zdarza się, że apteka nie zamawia leku ze względu na trwające pod koniec roku remanenty lub rozliczenia – nie chce ryzykować pozostawienia towaru na kolejny rok. Kolejnym pretekstem bywa nowa ustawa refundacyjna, która od stycznia obniża o 1 proc. marżę hurtową na leki refundowane. Tymczasem apteki mają ustawowy obowiązek posiadania produktów w takiej ilości, jaka zaspokoi potrzeby rynku. Jeśli lekarstwo nie jest dostępne, klienci mają prawo prosić farmaceutę o niezwłoczne zamówienie preparatu.
Ponadto ceny leków refundowanych muszą być w każdej aptece takie same. Dzięki temu klienci nie muszą uprawiać tzw. „turystyki lekowej”. Można także poprosić farmaceutę o wskazanie tańszego odpowiednika, który zawiera takie same jakościowo i ilościowo substancje czynne.
Przypadki odmowy wydania leków z apteki, odmowy realizacji recepty, a także problemy z dostępnością leków (w tym robionych w aptece) w województwie mazowieckim należy zgłaszać to do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Warszawie: osobiście w biurze (ul. Floriańska 10 w godz. 8-16), telefonicznie (22 628 28 60 i 22 628 24 09) lub mailem (wiif@wiif.waw.pl). Inspekcja może podjąć działania dyscyplinujące apteki na podstawie skargi, co jest skuteczniejsze niż planowa kontrola, gdyż nie wymaga uprzedzenia.