Zamykanie obiektów sportowych dla publiczności to ostateczność. Aby takich sytuacji unikać, niezbędne jest podejmowanie wspólnych działań przez kluby, administrację rządową i służby mundurowe, w celu zapewnienia bezpieczeństwa na stadionach - powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.
Na terenie mazowieckiego garnizonu policji są 2 obiekty piłkarskie, na których obowiązkowe jest utrwalanie przebiegu imprezy za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk (stadiony Radomiaka Radom i Wisły Płock). Wszędzie tam, gdzie naruszany będzie porządek będę zwracał się do policji o rozszerzenie wpisu. Dlatego apeluję, by dążyli państwo do wyposażania swoich stadionów w takie systemy. W przyszłości może to być koniecznym warunkiem do organizowania meczów z udziałem publiczności - powiedział do przedstawicieli
klubów Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. Od 6 sierpnia będą przeprowadzane kontrole przestrzegania warunków technicznych urządzeń zainstalowanych na obiektach sportowych.
Zgodnie z projektem nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych kluby zostaną zobowiązane do elektronicznego systemu identyfikacji swoich kibiców. System będzie służył do sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i czasie trwania meczu oraz kontroli dostępu do określonych miejsc na trybunach. Przepisy będą obowiązywały kluby Ekstraklasy (30 dni od wejścia w życie przepisów), I ligi (od 2013 roku) oraz pozostałe kluby (od 2014 roku).
Wciąż mało wykorzystywanym przez kluby instrumentem służącym wyeliminowaniu chuligaństwa są zakazy klubowe. Obecnie częstszym rozwiązaniem są zakazy wydawane przez sądy - powiedział Rafał Batkowski, zastępca mazowieckiego komendanta wojewódzkiego policji w Radomiu. Poza tym, kluby powinny wprowadzać do regulaminów obiektów zapisy uniemożliwiające wejście na stadion osobom, które już dopuszczały się zakłócania porządku.
Podczas meczów piłkarskich niezbędne jest zaangażowanie odpowiedniej liczby służb porządkowych i informacyjnych oraz profesjonalizacja ich działań. Powinny one stanowczo i natychmiastowo reagować na każde, nawet najdrobniejsze przewinienia będące
w sprzeczności z prawem bądź regulaminem stadionu. Egzekwowaniu tego obowiązku mają służyć zapisy projektu nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, która zakłada także obecność funkcjonariuszy policji na terenie stadionu podczas zawodów.
W celu poprawy bezpieczeństwa, kluby muszą wywiązywać się z wymogów licencyjnych dotyczących infrastruktury obiektu. Najważniejsze z nich to: zapewnienie oddzielnych wejść dla kibiców miejscowych i przyjezdnych, stosowanie konstrukcji uniemożliwiających odrywanie elementów, które mogłyby być wykorzystane jako niebezpieczne narzędzia, zapewnienie warunków do łatwej, szybkiej i bezpiecznej interwencji służb porządkowych i policji. Niezbędne są także szkolenia dla stadionowych spikerów, którzy
powinni działać zgodnie z oczekiwaniami służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Dostosowanie stadionów do tych wymogów wiąże się z dużymi koszty, jednak w ostatecznie wprowadzenie takich zmian się opłaci, podniesie się poziom bezpieczeństwa, co przełoży się na wyższą frekwencję na meczach i większe wpływy finansowe dla klubów - powiedział Jacek Kozłowski.
Na terenie województwa mazowieckiego działa 48 klubów piłkarskich (od ekstraklasy do IV ligi), z czego 26 znajduje się w obszarze mazowieckiego garnizonu policji. Podczas rundy wiosennej sezonu 2010/2011 odnotowano 6 poważnych incydentów wymagających interwencji funkcjonariuszy.
W spotkaniu w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim poświęconym bezpieczeństwu podczas meczów piłkarskich w sezonie 2011/2012 uczestniczyli: Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki, Ryszard Szkotnicki, mazowiecki komendant wojewódzki policji, Gustaw Mikołajczyk, mazowiecki komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, przedstawiciele klubów piłkarskich (od I do IV ligi) znajdujących się na terenie garnizonu mazowieckiego, przedstawiciele władz miast oraz komendanci miejscy i powiatowi policji. Planowane jest kolejne spotkanie - z udziałem przedstawicieli klubów piłkarskich z Warszawy i okolic.