Środa 27 listopada
Waleriana, Wirgiliusza, Ody
RADOM aktualna pogoda

Zaczyna się walka z przyzwyczajeniami na ulicach Śródmieścia. Nie pojedź pod prąd!

K.S. 2014-04-16 08:00:00

Od dzisiaj będziemy poruszać się po chodnikach i jezdniach w Śródmieściu według nowych zasad. Są one związane z wprowadzeniem strefy Tempo 30. Wszystko po to, by chronić pieszych i rowerzystów. Czy zmiany te spowodują zwiększenie bezpieczeństwa w centrum miasta? Co na to kierowcy?

Jakie zmiany wprowadzono? Skrzyżowania ulic: Kilińskiego i Staszica, Kilińskiego i Focha, Kilińskiego i Witolda, Witolda i Wąskiej, Struga i plac Jagielloński, plac Jagielloński i Witolda, plac Jagielloński i Focha, Kelles-Krauza i Focha oraz Kelles-Krauza i plac Jagielloński będą równorzędne (będzie na nich obowiązywać pierwszeństwo dla jadących z prawej strony).

Odcinek ulicy Focha od Kilińskiego do południowej jezdni placu Jagiellońskiego będzie jednokierunkowy (w kierunku ulicy Kelles-Krauza). Zmiana ta nie dotyczy tylko rowerzystów, dla których zostanie wyznaczony kontrapas do jazdy w przeciwnym kierunku. Parkowanie będzie dozwolone tylko po wschodniej stronie ulicy.

Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK twierdzi, że zmiany w ruchu drogowym w Śródmieściu są podyktowane oczekiwaniami mieszkańców. Trzy lata temu odbyły się konsultacje w sprawie wprowadzenia strefy Tempo 30. Radomianie wypowiadali się na temat możliwości wprowadzenia Tempo 30 w centrum miasta. Wiele ich opinii wzięto pod uwagę. Stąd te zmiany w ruchu. 

- Propozycja wprowadzenia w centrum Radomia strefy uspokojonego ruchu spotkała się ze sporym zainteresowaniem. Część mieszkańców zasugerowała zwiększenie liczby fizycznych elementów, które spowalniają ruch samochodów - w tym wyniesionych przejść dla pieszych i wyniesionych skrzyżowań. Proponowano również wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, lokalnych przewężeń, ulic jednokierunkowych z dopuszczeniem ruchu rowerowego w obu kierunkach oraz ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych. Kilka wniosków dotyczyło rozszerzenia obecnej strefy zamieszkania o ulice: Focha (od placu Jagiellońskiego do ulicy Żeromskiego), Witolda, Wąską, Struga (wzdłuż Resursy Obywatelskiej), Piłsudskiego (od placu Konstytucji 3 Maja do Sienkiewicza), Mickiewicza (od Sienkiewicza do Żeromskiego) oraz Żeromskiego (od Niedziałkowskiego do 25 Czerwca) - czytamy w podsumowaniu konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia stref Tempo 30 i Tempo 70 na stronie mzdik.pl

Wprowadzenie strefy Tempo 30 w centrum miasta jest sposobem na stworzenie warunków maksymalnego bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Z policyjnych statystyk SEWiK wynika, że np. na ul. Kilińskiego w latach 2007-2013 doszło do 90 zdarzeń drogowych (czyli wypadków i kolizji łącznie), w tym 8 potrąceń pieszych, na ul. Focha w tych samych latach było 38 zdarzeń drogowych, w tym również 8 potrąceń pieszych, a na ul. Witolda doszło do 36 zdarzeń, w tym 1 potrącenie pieszego.

Jak twierdzi Sebastian Pawłowski, kanclerz Bractwa Rowerowego z Radomia, sama myśl o ewentualnym zagrożeniu, stwarza niebezpieczeństwo, a w centrum miasta powinniśmy czuć się w 100% bezpieczni.

- Zmiany, które wprowadzono w Śródmieściu są standardem stref Tempo 30 w centrach i w blokowiskach. Ograniczenie prędkości, wyniesione przejścia dla pieszych, ruch równorzędny czy kontrapas dla rowerzystów zwiększają bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Nasze Bractwo brało udział w konsultacjach MZDiK. Część naszych opinii wzięto pod uwagę. W Berlinie ok. 80% dróg jest objętych strefą Tempo 30. Powinniśmy dążyć do tych standardów - mówi Sebastian Pawłowski.

Spore zmiany nastąpiły na ul. Focha, gdzie po zachodniej stronie jezdni wyznaczono kontrapas dla rowerzystów, a po wschodniej miejsca parkingowe dla samochodów. Ruch odbywa się tylko w jednym kierunku w stronę ul. Kelles-Krauza. - Kontrapasy ułatwiają rowerzystom poruszanie się w centrum miasta. W takich miejscach nie buduje się ścieżek rowerowych. Sieć ścieżek tworzy się na obrzeżach - tłumaczy Pawłowski. 

Początki zawsze są trudne. Z pewnością trzeba będzie zachować szczególną ostrożność, poruszając się po jezdniach w Śródmieściu. Trzeba będzie przezwyciężyć stare przyzwyczajenia, by np. nie pojechać ul. Focha pod prąd. 

Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych