Piątek 20 września
Eustachego, Filipiny, Faustyny
RADOM aktualna pogoda

Wyjaśnienia UTH w sprawie uchwały PKA

dm 2019-10-31 09:17:00

Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu przesłał do naszej redakcji "wyjaśnienia do uchwały Polskiej Komisji Akredytacyjnej w sprawie oceny kierunku lekarskiego, realizowanego przez Wydział Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu UTH Radom". Publikujemy je w całości poniżej.

UTH odpiera zarzuty PKA. Uważa je za ''nieuzasadnione i chybione'' [WIDEO]

"W uchwale 761/2019 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 10 października 2019 roku została wydana ocena negatywna ponieważ Komisja uznała, iż nie spełniono kryteriów w zakresie zajęć z fizjologii, anatomii prawidłowej, histologii, cytofizjologii i embriologii, biologii medycznej, immunologii oraz chemii, ponieważ nie zostały osiągnięte efekty A.U1, A.U2, A.W5, B.U8, B.U9, B.U10, B.U14, B.W2, B.U3, B.U4, B.U5, C.U7, C.U8, C.W15, C.W16, C.W18, C.W20, C.W21, C.W22, C.W23, bowiem nie zapewniono dostępu od odpowiedniej infrastruktury (prosektorium) oraz wyposażenia aparaturowego (preparaty histologiczne, wyposażenie pracowni chemicznej, fizjologii i biologii medycznej).

W zakresie efektów A.U1, A.U2 i A.W5 studenci osiągnęli w pełni efekty kształcenia, zajęcia w tym zakresie zostały w pełni przeprowadzone, studenci odbyli zajęcia w pracowni mikroskopowej optycznej, jak również pracowni mikroskopii elektronowej. Studenci dysponują zarówno preparatami „szkiełkowymi”, jak również podczas zajęć wykorzystywana jest baza obrazów preparatów, studenci oglądają preparaty na dużych monitorach. Taki system nauki – tj. samodzielne oglądanie preparatów pogłębione korzystaniem z bazy „sieciowej” jest wykorzystywany w większości uczelni medycznych na świecie. Uczelnia posiada również pełen zakres preparatów „szkiełkowych”. Zarzuty w zakresie braku uzyskania wymienionych efektów kształcenia są całkowicie chybione. Studenci odbyli również zajęcia prosektoryjne w Collegium Medicum Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego w Olsztynie, które zakończone były uzyskaniem zaliczenia z preparatyki anatomicznej.

W zakresie efektów B.U3, B.U4, B.U5, B.U9, B.U10 studenci osiągnęli efekty kształcenia podczas ćwiczeń odbytych w pracowni chemicznej i na zajęciach z chemii. Nie znajdujemy podstaw do stwierdzenia, że tych efektów kształcenia nie uzyskano. Efekty C.U7, C.U8, C.W15, C.W16, C.W18, C.W20, C.W21, C.W22, C.W23 osiągnięte zostały podczas zajęć z biologii medycznej i mikrobiologii, Uczelnia posiada odpowiednie 2 pracownie, potrzebny do tego sprzęt i preparaty mikroskopowe, dysponuje również bazą pozwalającą na pokazanie preparatów i reakcji immunologicznych. Efekty B.U8 i B.U14 zostały osiągnięte podczas zajęć z przedmiotu fizjologia.

Na stronie 2 w punkcie 2) określono wykaz ćwiczeń, które według Komisji nie mogą zostać przeprowadzone. Zarzut ten jest całkowicie niezrozumiały. Dla przeprowadzenia tych zajęć pracownia fizjologii posiada sprzęt – aparat EKG, cykloergometr, perymetr, tablice do badania ostrości wzroku, stroiki do badania przewodnictwa i aparaty do pomiaru ciśnienia tętniczego. W zakresie punktu 3) poinformowano Komisję, że ćwiczenia z neurofizjologii i fizjologii komórki mięśniowej prowadzone są przez profesora neurologii Adama Kobayashiego i do ich przeprowadzenia dysponujemy sprzętem do badań neurofizjologicznych, pozwalającym na wykonanie EEG, EMG, potencjałów wywołanych oraz przewodnictwa nerwowo-mięśniowego.

W zakresie fizjologii krążenia, układu oddechowego i fizjologii układu krzepnięcia zajęcia są prowadzone w oparciu o zakupiony cykloergometr, a od początku roku 2020 zajęcia będą uzupełnione o badania obrazowe wykonywane w ośrodku naukowo-badawczym Wydziału dysponującym odpowiednimi technikami obrazowymi również w zakresie czynnościowego obrazowania w oparciu o zakupiony 3T aparat MR, 320 rzędowy aparat TK i sprzęt do badań USG, głównie w zakresie badań układu naczyniowego i serca. Zakupiono również aparaturę do badań spirometrycznych.

W zakresie stanowiska Uczelni złożone wyjaśnienia dotyczące prosektorium zostały opisane powyżej (również załącznik nr 1), zaś studenci odbyli wymagane zajęcia prosektoryjne. Poinformowaliśmy również Komisje o zakupie brakującego sprzętu do doposażenia pracowni. Przedstawiliśmy wykaz zajęć z zakresu fizjologii udowadniając wypełnienie efektów kształcenia, co do których Komisja zgłosiła zastrzeżenia. Przedstawiono sylabus z przedmiotu anatomia prawidłowa z modułem zajęć prosektoryjnych, który został wypełniony podczas zajęć w Collegium Medicum Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, tak więc najważniejszy zarzut Komisji stał się nieaktualny.

Rozpoczęliśmy budowę własnego Collegium Anatomicum, które zgodnie z planem winno pozwolić na wypełnienie modułu zajęć prosektoryjnych w semestrze letnim roku akademickiego 2019/2020, gdyby doszło do „poślizgu” budowlanego obecny rok I odbędzie te zajęcia, tak jak poprzednio w Collegium Medicum Uniwersytetu Olsztyńskiego. 3 Uczelnia posiada specjalistyczne oprzyrządowanie niezbędne do realizacji ćwiczeń laboratoryjnych, nie widzimy więc celu ustosunkowania się do zarzutu, iż sprzętu nie posiadamy.

W odpowiedzi na punkt 3), informujemy, iż zajęcia są prowadzone w formie praktycznej w tym zakresie, jaki jest możliwy i wymagany na dwóch pierwszych latach studiów. W części wymaganych efektów, np. C.W 2 – 23, prezentacje i omówienie są wyłącznymi formami przekazania wiedzy, takimi samymi, jak we wszystkich uczelniach. Wykonywanie np. prób zgodności, czy oznaczania grup krwi, czy diagnostyka mikrobiologiczna jest zgodnie z programem studiów umieszczone w przedmiocie diagnostyka laboratoryjna, który jest realizowany na III roku studiów.

W zakresie Kryterium 3, tj. oceny wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia przedstawiamy treść procedur w załączniku nr 3. Podkreślamy ponownie, że procedury nie zostały Komisji przedstawione, bowiem Komisja nie zażądała ich okazania.

W zakresie Kryterium 4 jest rzeczywiście prawdą, iż znacząca część kadry nie ma aktualnego dorobku naukowego. Pracownicy ci mają jednakże istotne doświadczenie dydaktyczne zdobyte w innych uczelniach medycznych. Należy podkreślić, iż dwa pierwsze lata studiów mają charakter nauk podstawowych, przygotowujących studentów do nauki w zakresie nauk klinicznych. Trudno w tym okresie prowadzić badania naukowe, bowiem studenci dysponują zbyt mała wiedzą i umiejętnościami, aby aktywie uczestniczyli w procesie naukowym. Jednakże nauczani są metodologii prowadzenia badań naukowych, stworzono również koła naukowe, obecnie sześć, gdzie studenci rozpoczęli wdrażanie się do prowadzenia badań. Systematycznie zwiększa się liczba pracowników naukowo-badawczych, bardzo istotnie wzrosła baza sprzętowa i nie znajduję podstaw do stwierdzenia, że istniejący niedobór sprzętu stoi w sprzeczności z deklaracją uzupełniania dorobku naukowego.

Zgadzamy się z opinią Komisji, iż zajęcia z immunologii prowadzone były przez osoby o zbyt niskich kompetencjach. Obecnie zrezygnowaliśmy z tych osób, zajęcia będą prowadzone przez osoby spełniające kryteria.

Nie przedstawiono projektowanej pełnej obsady nauczycieli dla całego cyklu kształcenia. Jak poinformowano powyżej nauczyciele są sukcesywnie zatrudniani do kolejnych zgodnych z programem dziedzin medycznych. Obecnie kształcimy rok I, II i III, gdybyśmy obecnie przyjęli nauczycieli do wszystkich dziedzin klinicznych nie mielibyśmy żadnych możliwości wypracowania pensum dydaktycznego nawet w znacznie zmniejszonym 4 wymiarze. Na początek roku akademickiego 2020/2021, gdy rozpocznie naukę IV rok studiów powinniśmy mieć pełną obsadę nauczycieli akademickich we wszystkich wymaganych dziedzinach.

Wydział ma obecnie kategorię C i innej nie mógł uzyskać, bowiem w okresie ewaluacji tj. w roku 2018 istniał dopiero czwarty rok – Wydział powstał w roku 2013, ale bez kierunku lekarskiego.

W zakresie kryterium umiędzynarodowienia procesu kształcenia informujemy, iż nauczyciele uczestniczą w wymianie międzynarodowej w zakresie programu Erasmus +, w obecnym roku akademickim planowany jest wyjazd co najmniej 10 nauczycieli do uczelni w Czechach, Portugalii i Włoszech. Dotyczy to również wymiany studenckiej.

W załączniku nr 4 przedstawiamy tematy wykładów przeprowadzonych dla studentów, o których wspomniane było w stanowisku Uczelni, planujemy również w obecnym roku akademickim prowadzenie cyklu wykładów przez pracowników Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Uniwersytetu we Frankfurcie. Wydaje się że Komisja podeszła do wyjaśnień Uczelni w sposób powierzchowny w związku z tym uważamy, iż winna w sposób dogłębny pochylić się ponownie nad podniesionymi zarzutami, z których większość można w chwili obecnej uznać za bezzasadne".

Negatywna ocena PKA dla kierunku lekarskiego UTH

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych