W najbliższy poniedziałek o godz. 17 w „Czytelni Kawy” (ul. Skłodowskiej-Curie 4) odbędzie się spotkanie konsultacyjne dotyczące konfliktu interesów i etyki w Urzędzie Miejskim. Całość przybierze formę luźnej, kawiarnianej rozmowy o zachowaniach urzędniczych, potrzebie aktualizacji kodeksu etyki czy sposobach radzenia sobie z konfliktem interesów przez urzędników.
Organizatorem jest Grupa „Zmiana”, która uważa, że przejrzystość i transparentność podejmowanych przez Urząd Miejski decyzji jest podstawą do budowania prawdziwego zaufania mieszkańców. - Brak informacji i szerzące się plotki o nieprzeciwdziałaniu konfliktu interesów burzą obraz całej gminy w oczach mieszkańców. Często słyszymy, czy widzimy na forach internetowych komentarze sfrustrowanych mieszkańców, że w urzędzie można załatwić coś tylko po znajomości, że szerzy się nepotyzm, a wszyscy członkowie rodzin radnych są pozatrudniani w spółkach miejskich – mówi Mateusz Wojcieszak, lider „Zmiany”.
- Nie wszystkie są prawdziwe, ale bez rzetelnych informacji trudno oddzielić prawdę od kłamstwa. Niestety, prócz jednego zdania w kodeksie etyki, urząd nie rozwija ważnej problematyki przeciwdziałania konfliktom interesów, tak jakby sami urzędnicy nie widzieli w tym problemu, przez co często ich wizerunek wśród mieszkańców jest lekceważony – dodaje.
Stąd działania które mają służyć zarówno kontroli, jak i edukacji. Jednym z nich jest monitoring relacji urzędnik-petent, który od miesiąca prowadzi sześciu wolontariuszy. Cały proces zakończy wydanie raportu z rekomendacjami, które posłużą jako merytoryczny fundament aktualizacji kodeksu etycznego.
- Prowadzimy również lobbing wśród radnych na rzecz zmiany regulaminu prowadzenia obrad Rady polegającej na możliwości wyłączenia się z głosowania przez radnych w przypadku stwierdzenia konfliktu interesów – wyjaśnia Wojcieszak.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>