Poniedziałek 23 września
Bogusława, Tekli, Liberta
RADOM aktualna pogoda

Ulica Skłodowskiej-Curie gotowa! [ZDJĘCIA]

MZDiK, red. rc 2015-07-10 15:15:00

Ulica Skłodowskiej-Curie ma już nową jezdnię, chodniki oraz zatoki parkingowe. Po zakończonej przebudowie nawierzchni MZDiK włączył ją wraz z odcinkami trzech sąsiednich ulic do strefy Tempo 30. To nie koniec zmian - zgodnie z zapowiedziami jeszcze w tym roku strefa ta obejmie również południową część Śródmieścia.

Odtwarzanie nawierzchni jezdni i chodników ulicy Skłodowskiej-Curie po zakończonej przez Wodociągi Miejskie przebudowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej rozpoczęło się 6 maja. Za roboty o wartości 671 tysięcy 954 złotych odpowiedzialna była Spółdzielnia Rzemieślnicza Budowlana z Radomia.

- Zadaniem naszego wykonawcy było nie tylko ułożenie w ciągu dwóch miesięcy na całej szerokości jezdni nowego asfaltu, a także budowa chodników oraz miejsc postojowych - mówi Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.

W piątek, 10 lipca, rozpoczął się odbiór techniczny tej inwestycji. Obecnie jezdnia ulicy Skłodowskiej-Curie ma sześć metrów szerokości, a chodniki po obu stronach - po trzy metry. Na całej długości ulicy po jej południowej stronie powstały zatoki do parkowania prostopadłego. W podobny sposób parkować można również w zatoce po stronie północnej, czyli w pobliżu ulicy Niedziałkowskiego, koło dawnej Cepelii.

- Przy drodze pojawiło się kilka nowych rozwiązań, między innymi betonowe odbojniki montowane kilkadziesiąt centymetrów przed krawędzią zatok. Uniemożliwiają one samochodom blokowanie części szerokości chodnika, co z pewnością cieszy wszystkich pieszych. Pięć miejsc w różnych częściach ulicy zarezerwowaliśmy dla samochodów osób niepełnosprawnych. Funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego zostanie przywrócone w łym tygodniu - tłumaczy Dębski.

Dwie najważniejsze nowości to powstanie wyniesionego skrzyżowania u zbiegu Skłodowskiej-Curie i Niedziałkowskiego oraz wyznaczenie na nim dodatkowego, trzeciego przejścia dla pieszych. Zmiany te mają oczywiście związek z rozszerzeniem strefy Tempo 30. Przypominamy, że obowiązuje ona obecnie nie tylko na ulicy Skłodowskiej-Curie na odcinku od Niedziałkowskiego do 25 Czerwca, ale także na Niedziałkowskiego od Żeromskiego do Kelles-Krauza, na Żeromskiego między Niedziałkowskiego a 25 Czerwca oraz na Słowackiego od Żeromskiego do 25 Czerwca.

Na odcinkach tych czterech dróg jest ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Z założenia w strefie Tempo 30 staramy się ograniczać stosowanie znaków pionowych, toteż również i teraz zdemontowaliśmy oznakowanie w rejonie obu skrzyżowań koło dawnej Cepelii oraz na skrzyżowaniu koło Łaźni. Nie ma tam już ulic z pierwszeństwem i podporządkowanych - skrzyżowania te są równorzędne, co oznacza, że pierwszeństwo mają wyjeżdżający z prawej strony. Przykładowo jadący ulicą Słowackiego w kierunku Urzędu Miejskiego u zbiegu z jednokierunkowym odcinkiem Żeromskiego powinien ustąpić pierwszeństwa rowerzystom poruszającym się po wyznaczonym tam kontrapasie.

- W podobny sposób w kwietniu ubiegłego roku zmieniliśmy organizację ruchu w niemal całej północnej części Śródmieścia, na zachód od ulicy Niedziałkowskiego. Praktycznie z dnia na dzień dziewięć skrzyżowań w obrębie wprowadzonej wówczas strefy zostało zmienionych na równorzędne. W pierwszych dniach niektórzy jadący tamtędy byli nieco zdezorientowani, ale wbrew obawom niektórych kierowców czy nieustannym narzekaniom internetowych malkontentów od tamtej pory na żadnym z tych skrzyżowań nie doszło do wypadku. To najlepsze potwierdzenie, że strefa Tempo 30 ma bardzo istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu. A to dla nas jest zdecydowanie najważniejsze - wyjaśnia rzecznik MZDiK.

Jeszcze w tym roku strefa Tempo 30 obejmie kolejne ulice. Zgodnie z wielokrotnymi zapowiedziami, zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości w części Śródmieścia położonej na południe od Żeromskiego. Najwięcej zmian zaplanowano na ulicy Sienkiewicza. Przejście dla pieszych między placem przed katedrą a parkiem Kościuszki zostanie wyniesione. wybudowane zostanie z takiej samej kostki i w taki sam sposób jak dwa wyniesione przejścia na Kilińskiego. Dzięki temu rozwiązaniu piesi będą mogli tam komfortowo i bezpiecznie przechodzić na drugą stronę ulicy.

Na skrzyżowaniu Sienkiewicza i Piłsudskiego zacznie obowiązywać łamane pierwszeństwo - będą je mieli skręcający z Sienkiewicza w lewo w Piłsudskiego oraz w kierunku przeciwnym, czyli tak jak na trasie autobusów linii 1 i 15.

Odcinek Piłsudskiego między Sądem Okręgowym a placem Konstytucji 3 Maja będzie drogą podporządkowaną i uzyska status strefy zamieszkania, co oznacza, że piesi będą mieli tam prawo do korzystania z całej szerokości drogi i pierwszeństwo przed pojazdami - dokładnie tak samo, jak na przykład teraz na ulicy Prusa. Przy okazji wprowadzimy u zbiegu Sienkiewicza i Piłsudskiego nowe oznakowanie poziome, aby ograniczyć powtarzające się przypadki parkowania na tym skrzyżowaniu. Sporo nowości planujemy w obrębie skrzyżowania Sienkiewicza i Moniuszki.

- Przede wszystkim zmienimy lokalizację obu przystanków autobusowych. Przystanek wyznaczony obecnie obok siedziby Urzędu Stanu Cywilnego przeniesiemy przed skrzyżowanie, w okolice kiosku z prasą. Analogiczna zmiana czeka drugi przystanek, dla pasażerów jadących w kierunku ulicy 25 Czerwca: obecnie znajduje się on niedaleko delikatesów, a po zmianach będzie przed skrzyżowaniem z Moniuszki, naprzeciwko budynku USC. Nie przewidujemy budowy zatok, autobusy będą zatrzymywały się bezpośrednio na pasach ruchu - informuje Dariusz Dębski.

Na Sienkiewicza koło parku Kościuszki, między Mickiewicza a aleją biskupa Chrapka powstaną nowe miejsca parkingowe, zaś nieco dalej - między tą aleją a wejściem do parku obok przystanku autobusowego Sienkiewicza/Katedra część szerokiego chodnika przeznaczymy na nowe przejazdy rowerowe. Dzięki nim rowerzyści nie tylko bez problemu przejadą między wlotami tych alejek, ale także wyjadą z parku prosto w ulicę Prusa. Ponadto na wysokości przystanku Sienkiewicza/Katedra z masy bitumicznej powstaną dwa progi wyspowe, które skłonią kierowców do zachowania większej ostrożności. Takie same progi pojawią się na Mickiewicza obok parku Kościuszki - zastąpią one obecne, przykręcane do nawierzchni, progi zwalniające.

I wreszcie ostatnia zmiana: przejście dla pieszych na Mickiewicza, na wysokości placu za katedrą, również zostanie zbudowane z kostki i wyniesione. Na wprowadzenie wszystkich zmian w ramach rozszerzenia strefy Tempo 30 na południową cześć Śródmieścia przeznaczymy 300 tysięcy złotych zarezerwowane w tegorocznym budżecie na usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego. Strefy Tempo 30 są popularnym rozwiązaniem stosowanym w wielu krajach Europy Zachodniej. Od kilku lat coraz częściej wprowadza się je również w centrach polskich miast, czyli tam, gdzie są skoncentrowane instytucje użyteczności publicznej, placówki kultury, sklepy czy szkoły i gdzie poruszających się pieszo jest najwięcej.

Ulice objęte takimi uspokojonymi strefami są przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów i osób niepełnosprawnych. Dla jeżdżących na rowerach nawet nie trzeba na tych obszarach budować osobnej infrastruktury dedykowanej tylko tej grupie uczestników ruchu, ponieważ z założenia w strefach Tempo 30 rowerzyści mogą bezpiecznie i wygodnie się poruszać. Natomiast podwyższone tarcze skrzyżowań, wyniesienia, progi czy wyznaczane naprzemiennie miejsca parkingowe - raz po jednej, a raz po drugiej stronie ulicy - zmuszają kierowców do zachowania ostrożności i wolniejszej jazdy. Co istotne - rozwiązania te nie stanowią dla ruchu kołowego przeszkód, ale pod warunkiem zachowania właściwej prędkości samochodów.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych