Przetarg na budowę stacji Warszawa Główna Osobowa ogłoszono w systemie projektuj i buduj, a to oznacza, że przyszły wykonawca będzie musiał wykonać dokumentację projektową, a potem uzyskać wszelkie niezbędne decyzje i pozwolenia, tak by móc w późniejszym etapie przystąpić do prac budowlanych. Prace odbywają się w ramach projektu dofinansowanego z POIiŚ-u pod nazwą „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia”.
PKP PLK oszacowały, że podstawowy zakres prac wyniesie 69 mln zł netto. Wykonawca będzie miał maksimum 29 miesięcy na wykonanie wszystkich prac. Premiowane będą najtańsze oferty - 60%, a także skrócenie terminu realizacji - 20% oraz doświadczenie koordynatora projektu - 20%. Wadium w tym zamówieniu wynosi 2 mln zł. Dodatkowo oferenci muszą wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert wykonali dwa zadania - każde w systemie „projektuj i buduj”, o wartości minimum 50 mln zł netto, polegające na budowie lub przebudowie stacji kolejowej wraz z budową lub przebudową minimum 2 torów głównych i minimum 20 rozjazdów. Składanie ofert trwa do 12 czerwca do godz. 10.
Stacja na nowo
Stacja Warszawa Główna Osobowa przeznaczona będzie do obsługi zespołów trakcyjnych oraz składów zestawionych z wagonów i lokomotywy. Istniejący układ torowy i peronowy jest nieczynny i przeznaczony do rozbiórki. Tory zostaną położone na nowo, natomiast wykonawca przedstawi PKP PLK - w miarę możliwości technicznych - koncepcję wydłużenia nowych peronów do 350 m. Projektowana ich wysokość będzie standardowa i wyniesie 0,76 m nad główką szyny. W zakresie zadania przewidziano budowę dwóch dwukrawędziowych peronów i pięciu torów. Pomiędzy peronami nr 1 i 2 znajdzie się tor manewrowy - nr 5 - dla lokomotyw objeżdżających składy wagonowe. Do ostawiania pociągów kończących bieg przewidziano tory nr 101 i 103.
Nieczynna od 20 lat
Stacja Warszawa Główna Osobowa obsługiwała pociągi dalekobieżne do roku 1976. W latach 1976-97 odprawiano tutaj już tylko tabor elektryczny w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska Kamiennej i Kielc. W 1997 roku podjęto decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu pasażerskiego na stacji. Obecnie tory w większości porośnięte są krzewami i drzewami. Stacja położona jest na linii nr 23, która umożliwia kierunkowy wjazd z części dalekobieżnej stacji Warszawa Zachodnia.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>