Radni miejscy, podczas wycieczki po lotnisku w ramach nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej, mogli zobaczyć sprzęt, jakim dysponuje Port Lotniczy Radom, zapoznać się z wyposażeniem strażnika ochrony lotniska czy strażnika granicznego oraz z bliska zobaczyć jak wygląda radiolatarnia.
Radomskie lotnisko posiada niezbędny sprzęt do funkcjonowania tego ty placówki, m.in. pojazdy ratowniczo-gaśnicze Lotniskowej Straży Pożarnej, sprzęt do obsługi samolotów: schody, ASU, GPU, wózki bagażowe, pługi, oczyszczarki. Służba Ochrony Lotniska dysponuje również quadami, specjalnie oznaczonymi samochodami i ...bronią wyprodukowaną przez radomską Fabrykę Broni "Łucznik".
- Dzięki niej możemy obezwładnić człowieka, który zagraża pozostałym pasażerom. To broń antyrykoszetowa - wyjaśnia Robert Gawryś, szef SOL.
Ponadto SOL jest wyposażona w pistolety elektryczne, sprzęt do wykrywania materiałów wybuchowych, pałki, kamizelki kuloodporne, lornetki noktowizyjne oraz sprzęt pierwszej pomocy przedmedycznej, bowiem każdy strażnik ochrony lotniska jest też przeszkolony w ratownictwie medycznym.
Decyzją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych PL Radom stał się granicą państwa. To oznacza, że na lotnisku zaczynają swoją pracę strażnicy graniczni i celnicy. Ci pierwsi dysponują szengenbusem, mają w swoich szeregach psa i będą stacjonować na lotnisku, a ci drudzy swoją siedzibę mają przy ul. Wrocławskiej w Radomiu. Na ten moment będą pojawiać się na lotnisku w razie potrzeby.
- Jeśli ruch pasażerów i samolotów się zwiększy, wówczas pomyślimy nad stacjonowaniem bezpośrednio na lotnisku. Tymczasem nie ma takiej konieczności zwłaszcza, że niecały kilometr dzieli siedzibę służby celnej od lotniska - tłumaczy nadkomisarz Marek Dudziński z radomskiej służby celnej.
Radni zobaczyli również długo oczekiwaną radiolatarnię DVOR. Urządzenie najnowszej generacji wykonane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej posiada 48 anten umieszczonych na okręgu, a jedną ulokowaną w centrum. Jej zasięg wynosi ok. 300-400 km. Dzięki doplerowskim antenom ogólnokierunkowym, radiolatarnia jest mniej wrażliwa na zakłócenia związane z odbiciem wiązki radiowej od przeszkód terenowych. Zapewnia także zdecydowanie większą dokładność i jakość sygnału radiowego niż w przypadku na przykład archaicznego zestawu dwóch anten bezkierunkowych NDB.
Wraz z budową DVOR zamontowano system DME, który bardzo ułatwia nawigację podczas zbliżania do lotniska i podejścia do lądowania. System ten pokazuje, w jakiej odległości od progu drogi startowej znajduje się samolot. Nadal czekamy na system ILS i wpis radiolatarni do rejestru urządzeń nawigacyjnych ULC.
Radomskie lotnisko jest gotowe na przyjmowanie pasażerów i samolotów, czyli na pracę na pełnych obrotach. Prezes PL Radom, Tomasz Siwak zapowiedział na sesji RM, że spółka zakończyła poważne rozmowy z jednym ze 100 najlepszych przewoźników w Europie. - Teraz czas na audyty, które będzie wykonywał ten przewoźnik - dodał prezes Siwak. Z kim zarząd PL Radom rozmawiał, od kiedy miałby się rozpocząć loty, dokąd, za ile - to pytania jak na razie bez odpowiedzi, ponieważ prezes Siwak został zobowiązany przez przewoźnika do zachowania tajemnicy.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>