- W odpowiedzi na ostatnie pismo spółki Koleje Mazowieckie pozwoliliśmy sobie przygotować kolejną interpelację, aby wyjaśnić zaistniałe wątpliwości. Wątpliwości, mające w naszym odczuciu kluczowe znaczenie dla uatrakcyjnienia komunikacji kolejowej na linii nr 22 Radom-Drzewica-Tomaszów Maz. Kopie interpelacji skierowane zostały do samorządów zainteresowanych miast i gmin – informuje nas Radomir Jasiński prezes stowarzyszenia.
Przypomnijmy, że o wcześniejszej wymianie korespondencji pisaliśmy tutaj .
A oto treść pisma:
Szanowni Państwo,
Dziękujemy za odpowiedź na nasze pismo z dn. 5.02.2013 (sygn. RI-01-2013). Prosimy jednakowoż o wyjaśnienie szeregu kwestii, które naszym zdaniem nadal pozostają niejasne. W szczególności:
1. Dlaczego – Państwa zdaniem - kompleksowe zmiany w obsłudze linii nr 22 będą możliwe dopiero po zakończeniu remontu linii nr 8? W naszej opinii sprawy te nie mają ze sobą związku. Optymalizacja szeregu przyczyn składających się na nienajlepszą frekwencję na linii nr 22 jest możliwa już dziś – np. wydłużenie relacji do najbliższego węzła przesiadkowego w Tomaszowie Mazowieckim. Prosimy o szczegółowe wyjaśnienia.
2. Zwracają państwo uwagę na brak w Radomiu zaplecza do obsługi szynobusów. Przypominamy, że budowa takiego zaplecza jest zapowiadana przez Państwa od co najmniej kilku lat. Dlaczego ta – jak sami Państwo wskazują – niezwykle ważna inwestycja nadal nie została sfinalizowana? Na jakim etapie znajdują się przygotowania do budowy w Radomiu zaplecza potrzebnego do obsługi pociągów? Czy został już pozyskany grunt? Czy mają Państwo projekt budowlany oraz pozwolenie na budowę?
Zgadzamy się co do tego, że stan techniczny linii nr 22 daleki jest od idealnego. Jednocześnie pragniemy przypomnieć, ze w ślad za dochodami jakie spółka PLK S.A. czerpie z funkcjonowania linii nr 22 (m.in. od „Kolei Mazowieckich”) nie idą adekwatne prace utrzymaniowe, odtworzeniowe i rewitalizacyjne. Skutkuje to postępującą degradacją linii a zatem godzi w interes spółki „Koleje Mazowieckie”. Postulujemy, aby Państwa spółka skierowała do PKP PLK S.A. odpowiednie pismo w tej sprawie. Prosimy o informację, czy w przeszłości występowali już Państwo z takimi kwestami pod adresem PLK S.A. oraz czy zamierzają Państwo uczynić to w najbliższej przyszłości.
Przy okazji pragniemy zauważyć, że podana przez Państwa informacja dot. Prędkości dopuszczalnych na magistrali nr 22 jest nieprecyzyjna. Z danych, którymi dysponujemy (Źródło: Regulamin przydzielania tras pociągów PKP PLK 2012/2013) wynika, że sytuacja na linii tej wygląda następująco:
tor 1 (Tomaszów - Radom):
0,913 - 14,000 80km/h
14,000 - 88,611 (Rm) 100km/h
tor 2 (Radom - Tomaszów):
28,483 - 41,132 80km/h
41,132 - 81,976 (Rm) 60km/h
W naszej opinii możliwe jest zatem efektywniejsze wytrasowanie pociągów KM na odcinku Radom-Drzewica. W Polsce są już takie miejsca, gdzie pociągi pasażerskie są trasowane tym torem na którym jest lepsza prędkość. m.in. na odcinku Jarocin - Poznań Główny lub Skarżysko Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski. Postulujemy, aby wystąpili Państwo z odpowiednim wnioskiem do zarządcy infrastruktury kolejowej. Umożliwiłoby to realizowanie przewozów z prędkością zbliżoną do 100km/h zamiast 55-60km/h (jak obecnie), a co za tym idzie relatywnie zwiększyło atrakcyjność oferowanych połączeń. Obecny stan urządzeń sterowania ruchem kolejowym (blokada półsamoczynna dwukierunkowa) w pełni na to pozwala. Wystąpienie z tego rodzaju wnioskiem jest tym bardziej zasadne, ze w regulaminie przydzielania tras na lata 2013/14 na torze nr2 utrzymana zostanie prędkość 100km/h.
Na koniec – w związku z wycofaniem w ostatnim czasie znacznych ilości taboru z nieobsługiwanej linii do lotniska Modlin – wyrażamy nadzieję, że lada dzień pojazdy szynowe powrócą na linię nr 22.