Stanowisko zostało zaakceptowane i przyjęte w brzmieniu:
"Wychowanie, całkowicie wyzwolone z autorytetu, tradycjii dogmatu, kończy się nihilizmem"
Leszek Kołakowski
Przekonani, że o rozwoju poszczególnych osób, jak i całego narodu, a także o sile naszego Państwa i jego pozycji na arenie międzynarodowej w ogromnej mierze zadecyduje poziom wykształcenia i wychowania młodego pokolenia, konferencją
"Samorząd a wychowanie"
zorganizowaną 13 listopada 2013r. w Radomiu
pragniemy zwrócić uwagę na występujące w sferze edukacji i wychowania niepokojące zjawiska oraz skierować na ręce Pana Prezydenta Bronisława Komorowskiego, Pana Premiera Donalda Tuska oraz Pani Minister Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas postulaty sformułowane przez uczestników konferencji.
Zaniepokojenie uczestników Konferencji wzbudziło m.in.: przekraczanie przez państwo konstytucyjnej zasady pomocniczości wobec samorządów oraz rodziny w sferze edukacji i wychowania. Zasada ta zakłada uzupełniającą pomoc państwa, w tym, co przekracza kompetencje wspólnot bardziej podstawowych. Tymczasem państwo w kwestii należącej absolutnie do podstawowych kompetencji rodziców, jaką jest wychowanie dzieci oparte na określonym światopoglądzie, często staje się jedynym decydentem, nawet nie pytającym rodziców o zdanie. Widać to wyraźnie choćby w odniesieniu do niektórych programów edukacji seksualnej, które wzbudzają stanowczy sprzeciw rodziców, a mimo to są forsowane. Odrzucenie przez Sejm obywatelskiego wniosku o referendum w sprawach związanych z systemem edukacji oraz ignorowanie głosu rodziców w tak delikatnej i ważnej kwestii jak wychowanie do życia w rodzinie uderza w podstawowe uprawnienia rodziny i społeczeństwa obywatelskiego. Kolejna kwestia to marginalizacja samorządów lokalnych w kreowaniu polityki oświatowej państwa. Rola samorządów zdaje się być coraz wyraźniej redukowana do funkcji pracodawcy i płatnika, a nie zarządcy i współgospodarza szkół, współodpowiedzialnego za kształt wychowania i edukacji w tych szkołach.
Wychodząc z niepodważalnego założenia, że dzieci i młodzież mają prawo do uzyskania dobrego wykształcenia oraz wsparcia w procesie dorastania, a przyszłość polskiego społeczeństwa w bardzo dużym stopniu zależy od sposobu funkcjonowania polskiej szkoły, postulujemy przede wszystkim zwiększenie roli rodziny oraz samorządu w kształtowaniu edukacji i wychowania szkolnego. To przede wszystkim rodzina przekazuje dziecku wartości, normy, wzory zachowań i obyczaje kulturowe, których szkoła nie może (w świetle prawa) negować. Realizacją uprawnień rodziców w tym względzie, gwarantowanych przez Konstytucję RP byłyby np. przeprowadzone przez samorządy konsultacje na temat wprowadzanego w szkołach programu wychowania do życia w rodzinie, których wynik byłby obligatoryjny. Jesteśmy przekonani, że Głos rodziców, nauczycieli i podmiotów współpracujących ze szkołami musi być uwzględniany w procesie wychowawczym i poprzedzać akt stanowienia prawa w znacznie większym stopniu, niż ma to miejsce obecnie.
W celu stworzenia optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju konieczna jest twórcza troska samorządu lokalnego o wychowawczy wymiar szkoły. Szczególny nacisk powinien być położony na wspomaganie rozwoju wartościowych cech osobowości i postaw. Kształtowanie odpowiedzialności, pracowitości i obowiązkowości jest wyzwaniem stojącym przed szkołą; w niej jest też miejsce na troskę o kulturę języka i kształtowanie odpowiedzialności za słowo w zbrutalizowanym i zwulgaryzowanym świecie. Należy promować zdrowy tryb życia, tworzyć kulturę spędzania wolnego czasu i życia we wspólnocie.
Jesteśmy przekonani, że wspólna troska zaowocuje pokoleniem wykształconym, szanującym polską tradycję, mądrym i dobrze wychowanym w duchu chrześcijańskich wartości, na których opiera się cywilizacja europejska. Pamiętajmy słowa Leszka Kołakowskiego: "Wychowanie, całkowicie wyzwolone z autorytetu, tradycji i dogmatu, kończy się nihilizmem", czyli brakiem celu, sensu i wartości życia.
W imieniu Samorządowców, Nauczycieli, Rodziców i Uczniów uczestniczących w Konferencji
Przewodniczący Konferencji „Samorząd a wychowanie” Ryszard Fałek
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>