Stanowisko to prezentujemy w całości:
Analizując założenia projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2015 roku, który ma na celu zastąpienie poprzedniego programu, nasuwają się niepokojące spostrzeżenia. Mianowicie Program powoduje odsuwanie najważniejszych z punktu widzenia regionu radomskiego inwestycji kolejowych na dalsze perspektywy czasowe lub/i przesuwanie ich do zadań rezerwowych oraz zmniejszenie finansowania w stosunku do stanu z programu obecnie obowiązującego.
Uwaga nr 1
zadanie nr 137 ”Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (LOT: C, D, E)”
Zaplanowana do modernizacji w poprzednim Programie linia kolejowa nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom została podzielona na tzw. LOT-y, których najważniejsza część (czyli jednotorowy odcinek Warka – Radom) została przesunięta do listy zadań rezerwowych. Zadanie pt. Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (LOT: C, D, E) planowane jest do realizacji do 2017 roku.
Linia kolejowa nr 8 na odcinku Warszawa – Radom stanowi najkrótsze i zelektryfikowane połączenie Przemyśla (a w przyszłości Rzeszowa) z Warszawą. Łączy region radomski z południem kraju oraz, przez Warszawę, z północną częścią Polski. Jednotorowy odcinek linii kolejowej nr 8 jest jednym z najbardziej uciążliwych „wąskich gardeł” na sieci kolejowej nie tylko województwa ale i w kraju. Po linii nr 8 na odcinku Warszawa – Radom odbywa się wzmożony ruch pociągów pasażerskich (dowód – mapa zamieszczona na str. 11 projektu Programu). Wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu bieżącym linii (tłumaczone zbliżającą się modernizacją) spowodowały obniżenie prędkości szlakowej do 60 km/h. W rezultacie nastąpiło zwiększenie czasu potrzebnego na pokonanie odcinka oraz rezygnację z kursowania po nim pociągów dalekobieżnych spółki PKP Intercity. Dalsze odkładanie modernizacji, a tym bardziej umieszczanie inwestycji na liście zadań rezerwowych, grozi pogłębieniem degradacji infrastruktury na linii kolejowej nr 8, możliwym zaniechaniem modernizacji na odcinku Warka – Radom w przypadku braku funduszy i w rezultacie pogorszeniem dostępności transportowej regionu radomskiego.
Wnioskujemy, aby zadanie pn „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (LOT: C, D, E)” przenieść do „Wykazu zadań przyjętych do realizacji”.
Uwaga nr 2
zadanie nr 88 „Modernizacja linii kolejowej nr 8 Radom – Kielce”
Zaplanowana modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom - Kielce została przesunięta do realizacji do 2016 roku wraz z ograniczeniem finansowania (z poprzednich 425 mln zł do 240,5 mln zł). Wyrażamy obawy, że modernizacja linii zostanie ograniczona w związku ze zmniejszeniem finansowania, zwłaszcza, że w tabeli zawarto długość zmodernizowanego toru 39,2 km, czyli 19,6 km linii dwutorowej. Zakładając, że linia kolejowa na odcinku Radom – Skarżysko Kamienna została częściowo zmodernizowana, obawiamy się, że obecne plany zawarte w programie ograniczają się jedynie do wymienionego wyżej odcinka.
Linią kolejową nr 8 na odcinku Radom – Kielce przebiega najkrótsze połączenie pomiędzy Lublinem a Wrocławiem i Krakowem. Ponadto odcinek ten jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem towarowym (dowód – mapa zamieszczona na str. 12 projektu Programu) oraz stanowi istotne połączenie transportowe Radomia z Kielcami, Krakowem, Katowicami, Wrocławiem oraz Przemyślem (w dalszej perspektywie z Rzeszowem).
Wnioskujemy, aby w zadaniu pn „Modernizacja linii kolejowej nr 8 Radom – Kielce” w wymienionej perspektywie czasowej zwiększyć docelową wartość miernika (km toru) tak, aby do 2016 roku zrealizowany został cały odcinek Radom – Kielce. W związku z tym wnioskujemy o zwiększenie wartości zadania.
Uwaga nr 3
zadania do wprowadzenia do projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015
Proponujemy aby do projektu programu włączyć następujące linie kolejowe:
a) Modernizacja linii kolejowej nr 22 na odcinku Radom – Tomaszów Mazowiecki
Proponowaną do objęcia Programem linią kolejową przebiega najkrótsze połączenie kolejowe Lublina z Łodzią (liniami nr 7, 26, 22, 25). Stan linii kolejowej jest niezadowalający z powodu dużej ilości ograniczeń prędkości, w większości z powodu złego stanu technicznego nawierzchni. Powoduje to wydłużony czas przejazdu, w związku z czym trasa ta nie jest atrakcyjna dla przewoźników i pasażerów. Podjęcie modernizacji tej linii pozwoli na uruchomienie połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Dzięki temu zwiększy się dostępność Radomia do sąsiednich ośrodków metropolitarnych w Łodzi i Lublinie.
b) Studium przebiegu i wykonalności linii Radom - Iłża - Kunów (- Ostrowiec Świętokrzyski)
Wnioskowane przedsięwzięcie o długości ok. 45 km skróci połączenie kolejowe Warszawy z Przemyślem/Rzeszowem o 35 km i stanowić będzie najkrótsze połączenie Warszawy z Polską południowo-wschodnią. Przebieg linii kolejowej powinien zostać wyznaczony istniejącą bocznicą kolejową na odcinku Zębiec – Kunów. Postulat budowy linii kolejowej został zawarty w Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego, w Studium uwarunkowań rozwoju Radomia i strefy podmiejskiej.
Pod pismem podpisali się: Radomir Jasiński - Prezes Zarządu Stowarzyszenia oraz Damian Maciąg Sekretarz Zarządu Stowarzyszenia.
Informacje o konsultacjach można znaleźć tutaj , zaś sam program znajduje się tutaj .