Czołowa dziesiątka rankingu wygląda następująco 1. Gdańsk, 2. Toruń, 3. Wrocław, 4. Słupsk, 5. Warszawa, 6. Radom, 7. Opole, 8. Olsztyn, 9. Białystok, 10. Rzeszów. Ranking jest tworzony co dwa lata, w 2014 r. Radom był na 15 miejscu (w ciągu dwóch lat skok o 9 pozycji), w 2012 na 26. Cały ranking wraz z kryteriami ocen TUTAJ.
Radom okazał się najlepszy pod względem jakości dróg rowerowych. Nasze miasto ma aż 95% dróg wykonanych z asfaltu. Zaraz za nami w tej kategorii znalazły się Bielsko-Biała (89%), Rzeszów (86%) oraz Białystok, Płock i Toruń (po 82%). Samotnym liderem jesteśmy także w kategorii kontraruch, czyli długości ulic jednokierunkowych z dopuszczonym ruchem rowerów w obu kierunkach. Mamy takich ulic ponad 14 km. Co prawda Gdańsk ma ich 47 km, a Kraków 24 km, ale w przeliczeniu na wielkość miasta - wygrywamy. Inne ośrodki pozostają pod tym względem daleko w tyle.
Miasta oceniano w sumie w aż 18 kategoriach. Za łączną długość dróg rowerowych w stosunku do wielkości miasta Radom otrzymał 7,9 pkt. W pozostałych kategoriach przyznawano od 0 do maksymalnie 3 punktów, a w jednej 0-6. Maksymalną liczbę punktów nasze miasto otrzymało w sześciu kategoriach (za asfaltowe ścieżki, kontraruch, centrum przyjazne rowerzystom, liczbę stojaków rowerowych, możliwość jazdy po parkach, zasady przewozu rowerów komunikacją miejską). Za powszechność występowania w mieście stref zamieszkania i strefy Tempo 30 oraz organizację w nich ruchu dostaliśmy 5 na 6 punktów.
Niestety, w trzech przypadkach oceniono nas na 0 punktów (za remonty dróg rowerowych, drogi rowerowe poza miasto oraz brak systemu roweru miejskiego i innych dodatkowych działań, jak likwidacja zbędnej infrastruktury rowerowej, przeprowadzenie pomiaru ruchu rowerowego, czy poddanie się zewnętrznemu audytowi).
Skok w rankingu wykonany przez Radom jest jednym z największych, co pokazuje postęp jakie nasze miasto zrobiło pod względem infrastruktury rowerowej. W ciągu dwóch minionych lat największego skoku rowerowego dokonały Kielce (awans o 16 pozycji na 20. miejsce), Rzeszów, Ruda Śląska i Zabrze (awans o 10 miejsc) oraz Radom i Rybnik – skok o 9 szczebli w górę.
Podsumowania rankingu ze szczególnym uwzględnieniem Radomia dokonało Bractwo Rowerowe. Stowarzyszenie to w oczywisty sposób przyczynia się do rowerowego rozwoju naszego miasta i tak wysokiego miejsca w rankingu. Co równie oczywiste - Bractwo już tradycyjnie, nie jest do końca zadowolone, co tylko zapowiada następne pomysły na ułatwienie życia radomskim rowerzystom. Rower miejski na pewno nie będzie ostatnim z nich. Z podsumowaniem rankingu przygotowanym przez Bractwo Rowerowe można się zapoznać TUTAJ.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>