Pierwsze działania związane z wprowadzeniem karty miejskiej w Radomiu MZDiK podjęło już na początku zeszłej dekady. Projekt skonkretyzowany został w 2009 roku, a w kolejnym został złozony wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1 "Transport miejski"). Dofinansowanie w wysokości 85 procent kosztów kwalifikowanych projektu, czyli ponad 6 milionów złotych, MZDiK uzyskał pod koniec 2011 roku. Umowa w sprawie dofinansowania została podpisana 19 września 2012 roku w siedzibie delegatury Urzędu Marszałkowskiego w Radomiu. Podpisali ją prezydent Radomia Andrzej Kosztowniak oraz wicemarszałek województwa mazowieckiego Leszek Ruszczyk.
Wdrażanie Systemu Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej rozpoczęło się 14 maja ubiegłego roku. Firma R&G Plus z Mielca, która wygrała przetarg, ma na koncie podobne realizacje w kilkunastu polskich miastach, między innymi w Olsztynie i Kielcach. Wartość radomskiego projektu to według umowy 8 milionów 839 tysięcy 395 złotych.
W ciągu nieco ponad siedemnastu miesięcy wykonawca nie tylko dostarczył niezbędny sprzęt wraz z oprogramowaniem, ale także przeszkolił niezbędny personel. We wszystkich 185 radomskich autobusach zamontowano 540 dwusystemowych kasowników pozwalających na kasowanie biletów papierowych i odczytywanie danych z kart miejskich, a także tablice świetlne informujące pasażerów o przebiegu trasy, moduły zapowiedzi głosowych przystanków oraz nowe komputery pokładowe wraz z urządzeniami GPS. Informacje o lokalizacji wszystkich pojazdów komunikacji są w czasie rzeczywistym przesyłane do serwera systemu nadzoru ruchu w MZDiK. Dane te pozwalają na generowanie informacji o faktycznym czasie przyjazdu poszczególnych autobusów - odpowiednie komunikaty są wysyłane drogą radiową do tablic świetlnych zamontowanych na 44 najważniejszych przystankach. Na dziewięciu spośród tych przystanków stanęły dodatkowo nowoczesne biletomaty. Już wkrótce będzie w nich można kupować papierowe bilety jednorazowe i dobowe, ale także zakodować na kartach elektroniczne bilety okresowe. Wykonawca dostarczył również czytniki dla kontrolerów oraz urządzenia dla stanowisk personalizacji oraz doładowywania kart. MZDiK otrzymał również 80 tysięcy kart miejskich w czterech wzorach graficznych: jednym dla kart na okaziciela i trzech dla kart imiennych.
System Karty Miejskiej umożliwia elektroniczny przepływ danych i środków finansowych. Pozwala on na pobieranie opłat za przejazd autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. W początkowym okresie Radomska Karta Miejska służy jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Nieco później kartą będzie można posługiwać się także jak elektroniczną portmonetką i płacić nią za pojedyncze przejazdy autobusami. - W kolejnych etapach planujemy rozszerzyć funkcjonalność karty i kodować na niej dodatkowe usługi. Karta w przyszłym roku zastąpi bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Przewidujemy także nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. Karta miejska dostarczy nam wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co umożliwi optymalizację usług przewozowych - mówi Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej informuje czekających na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, przebiegu trasy lub zmianach w rozkładzie. - System pozwoli nam na usprawnienie zarządzania taborem komunikacji miejskiej oraz busami MZDiK, zapewni też nadzór nad pracą pojazdów w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu urządzeń GPS zamontowanych w busach i autobusach - wyjaśnia Kamil Tkaczyk.
System Karty Miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej mają budowę modułową. - Zależy nam na możliwości rozbudowy infrastruktury, na przykład montażu dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów czy uruchomieniu w przyszłości nowych punktów do wydawania i ładowania kart. Oprogramowanie gwarantuje obsługę całego Systemu Karty Miejskiej przy ewentualnym przejściu ze złotych polskich na euro - dodaje.