Największym sukcesem wprowadzenia nowego systemu powiadamiania ratunkowego jest skrócenie średniego czasu oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia od wzywającego pomocy do 12 sekund. Centra Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce pełnią również ważną rolę selekcji połączeń zbędnych, pomyłkowych i fałszywych.
Tylko w styczniu tego roku CPR w Radomiu odebrało ponad 100 tys. zgłoszeń, natomiast niecałe 20 tys. z nich wymagało reakcji, czyli skierowania do odpowiedniej służby (policji, straży pożarnej lub ratownictwa medycznego). Statystyki pokazują, że ok. 70-80 proc. zgłoszeń jest fałszywych lub nieuzasadnionych. Bywa, że funkcja "SOS" w telefonie, służąca do wzywania pomocy jest traktowana jak pomoc techniczna - szczególnie przy zablokowaniu karty sim. Często niestety zdarzają się sytuacje zamawiania pizzy lub taksówek. Warto pamiętać, że telefon komórkowy bez karty SIM również wykona połączenie 112 (rodzice często o tym zapominają, dając takie telefony dzieciom do zabawy).
- Popularność numeru 112 w porównaniu do telefonów 997, 998 i 999 ciągle rośnie, musimy jednak pamiętać i edukować społeczeństwo, że jest to numer alarmowy. Z praktyki działania Centrów Powiadamiania Ratunkowego wynika, że jest on często mylony z telefonem informacyjnym. Jestem jednak przekonany, że procent połączeń nieuzasadnionych będzie malał, a dalszy rozwój CPR na Mazowszu przyczyni się do jeszcze większego poczucia bezpieczeństwa mieszkańców – powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.
W 2007 roku wojewoda mazowiecki przejął część powstającej nowej siedziby straży pożarnej w Radomiu i zlecił przeprojektowanie jej do potrzeb Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które rozpoczęło działalność w styczniu 2013 roku. W ubiegłym roku centrum zostało również znacznie rozbudowane, dzięki czemu powstało łącznie 100 stanowisk operatorskich. Radomski obiekt stał się największym w Polsce i w przyszłości będzie pełnił wiodącą funkcję. Do jego zadań będzie należało przyjmowanie zgłoszeń awaryjnych (w przypadku problemów centrów w innych województwach) i nadmiarowych z całej Polski (gdy wszyscy operatorzy będą zajęci, po 1 minucie oczekiwania system automatycznie przełączy rozmowę).
CPR w Radomiu zatrudnia łącznie 71 operatorów w systemie zmianowym, którzy przyjmują zgłoszenia z województwa mazowieckiego z wyłączeniem Warszawy. Połączenia z regionu stolicy obsługuje Centrum Powiadamiania Ratunkowego działające w warszawskim Centrum Bezpieczeństwa. Pracuje w nim 40 operatorów, którzy dziennie przyjmują ponad 3 tys. zgłoszeń.
Po przyjęciu do obsługi telefonów 997, 998 i 999 CPR w Warszawie zostanie doposażony, a zatrudnienie znajdą w nim kolejni operatorzy. Centra Powiadamiania Ratunkowego w Polsce mają za zadanie obsługę zgłoszeń alarmowych, czyli odebranie połączenia, zakwalifikowanie go i przekazanie do odpowiedniej służby, która będzie mogła udzielić pomocy.
Podstawowym celem systemu jest, aby zgłoszenie od osoby potrzebującej pomocy zostało możliwie szybko przekierowane do właściwej służby ratunkowej. Docelowo CPR-y będą także przyjmować zgłoszenia z telefonów 997, 998 i 999.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>