W ramach projektu firma Solaris Bus & Coach dostarczyła także 5 mobilnych stacji ładowania zajezdniowego i pojazd wsparcia technicznego. Wybudowała też stację szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi na Michałowie. Wartość kontraktu wyniosła 28,4 mln zł, z czego ponad 19 mln zł, MPK pozyskało z unijnej dotacji w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- To element szerszej strategii modernizacji naszej komunikacji miejskiej. W zeszłym roku oddaliśmy do dyspozycji mieszkańców pierwszych dziesięć elektrycznych autobusów, teraz mamy dziewięć kolejnych, a w planach są zakupy następnych zero- i niskoemisyjnych pojazdów. Zdajemy sobie sprawę, że im bardziej przyjazny dla mieszkańców i dla środowiska jest transport publiczny, tym w naszym mieście będzie żyło się lepiej. Jednocześnie liczę na to, że poprawa standardów w komunikacji miejskiej ułatwi decyzję, by przesiąść się z własnego samochodu do autobusu - mówi prezydent Radosław Witkowski.
Nowe autobusy swą konstrukcją i wyposażeniem są zbliżone do pierwszych w Radomiu dziesięciu „elektryków” Solarisa, które od połowy ubiegłego roku obsługują linię nr 1. Są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, monitoring i ładowarki USB oraz kasowniki z wyświetlaczem, przystosowane do płatności zbliżeniowych. Od najbliższego poniedziałku będą obsługiwać linię nr 3, łączącą osiedle Michałów z Idalinem.
To nie koniec zmian w MPK. W listopadzie planowany jest odbiór pięciu fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, które pozyskane zostaną w drodze leasingu operacyjnego od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz PKO Leasing S.A. Pozyskanie kolejnych pięciu przegubowców zasilanych gazem CNG planowane jest również w roku 2022.
Ponadto Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji złożyło wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotację w wysokości ponad 25 mln zł oraz pożyczkę w kwocie 7,7 mln zł na realizację projektu „elektryfikacji” linii nr 7. Zakłada on zakup jedenastu elektrycznych autobusów przegubowych, pięciu ładowarek zajezdniowych oraz budowę dwóch stacji ładowania pantografowego w obrębie pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Sycyńskiej. Środki, o które zabiega MPK stanowią ok. 80 proc. kosztów kwalifikowanych planowanego zakupu. Wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną, a decyzja odnośnie przyznania środków powinna zapaść w II połowie br. Jeśli będzie pozytywna, już wkrótce radomskie MPK posiadać będzie ponad połowę swej floty w wydaniu zero- i niskoemisyjnym, tj. 30 autobusów o napędzie elektrycznym i 47 zasilanych CNG, co uplasuje gminną spółkę w ścisłej czołówce krajowych przewoźników pod względem posiadanego taboru ekologicznego.
Dodatkowo, jak poinformował prezes MPK Krzysztof Zalibowski, obecnie toczy się procedura przetargowa dotycząca zakupu energii dla spółki. Ma to być tzw. „zielona energia” pochodząca w stu procentach z odnawianych źródeł. To oznacza, że eksploatacja autobusów elektrycznych, także na etapie wytwarzania energii, nie będzie się wiązała z emisją zanieczyszczeń do atmosfery.