Przypomnijmy, że na realizację zamówienia na obsługę linii MZDiK zamierzało przeznaczyć 88.560.000 złotych brutto. W przetargu startowało siedmiu oferentów (w tym jedno konsorcjum). Zainteresowani chcieli wykonywać przewozy za kwoty od 79.606.800 do 97.297.200 złotych brutto. Najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia, Meteor z Jaworzna i Irex-4 ze Świętochłowic. I właśnie ono wygrało przetarg.
Zwycięzca zaproponował w swojej ofercie, że będzie woził pasażerów w Radomiu fabrycznie nowymi autobusami Solaris Urbino. Konsorcjum firm DLA, Meteor i Irex-4 będzie przez najbliższe 10 lat obsługiwało linie miejskie 3, 8 i 13 (choć w razie potrzeby może zostać również skierowane na inne trasy w ramach całej sieci komunikacyjnej MZDiK).
W tym czasie autobusy zwycięskich firm pokonają łącznie około 13 milionów kilometrów. Zgodnie z założeniami, pojazdów w ruchu będzie maksymalnie 22 (ale oczywiście nowy operator kupił ich więcej, żeby mieć rezerwę - na przykład w przypadku awarii lub kolizji).
Solarisy czwartej generacji, nazywane przez producenta po prostu "nowymi Solarisami", to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Spełniają one normę emisji spalin EURO-6, wyposażone są poza tym w klimatyzację, ogrzewanie, monitoring, nagłośnienie, łączność radiową kierowców z bazą oraz system automatycznego zliczania pasażerów wysiadających i wsiadających.
Tak jak we wszystkich radomskich autobusach, założono w nich urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Radomskiej Karty Miejskiej. Wozy zostały oczywiście pomalowane w obecnie obowiązujące barwy miejskie, zgodnie ze strategią marki Radomia.
Konsorcjum musi wprowadzić do ruchu pierwszych osiem pojazdów najpóźniej w 170 dniu od podpisania umowy, to znaczy 21 sierpnia. Pięć dni później będzie jeździło łącznie 15 nowych autobusów, a 31 sierpnia ma być już komplet. Autobusy będą należały do dwóch firm wchodzących w skład konsorcjum: DLA Wrocław oraz Irex-4.
Pierwsza z nich będzie miała swoją zajezdnię przy ulicy Witosa w dzielnicy Wincentów, a druga w miejscowości Ślepowron (zaraz za granicą miasta, jadąc w stronę Piotrkowa Trybunalskiego). O tym, który nowy Solaris należy do której firmy, będzie można dowiedzieć się z informacji umieszczonych pod numerami taborowymi (z przodu, obu boków i tyłu autobusu).
Przy okazji ważna informacja dla pasażerów korzystających czasem z kursów zjazdowych. Ze względu na to, iż teraz będą funkcjonowały aż cztery bazy, będą one w rozkładach oraz na wyświetlaczach autobusów oznaczane nazwami dzielnic Radomia bądź miejscowości.
Poniżej podajemy szczegółowe informacje na temat zmienionego nazewnictwa:
- zajezdnia Żakowice (przy ulicy Wjazdowej, operator: MPK Radom);
- zajezdnia Borki (przy ulicy Łukasika, operator: firma Michalczewski);
- zajezdnia Wincentów (przy ulicy Witosa, operator: DLA Wrocław);
- zajezdnia Ślepowron (przy drodze krajowej nr 12, operator: Irex-4).
Taki sposób oznaczania baz autobusowych jest z powodzeniem stosowany w wielu polskich miastach, więc także w Radomiu powinno to pomóc pasażerom w określeniu lokalizacji takich miejsc. Wynika to z tego, że prawdopodobnie większość osób nie wiedziałaby, gdzie jedzie autobus na przykład z wyświetlonym kierunkiem "Zajezdnia DLA". Jeśli natomiast będzie to "Zajezdnia Wincentów", to łatwiej będzie skojarzyć, że zjazdy odbywają się na północ Radomia. Umowa z nowym operatorem obowiązuje przez 120 miesięcy od zawarcia umowy - zakończy się w marcu 2026 roku.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>