Wtorek 24 września
Gerarda, Teodora, Hermana
RADOM aktualna pogoda

Norweska i hiszpańska firma zainteresowane projektem wdrożenia karty miejskiej

MZDiK, bach 2013-03-28 15:04:00

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji otworzył oferty w przetargu na wdrożenie w Radomiu karty miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Zamówieniem są zainteresowane dwie firmy i jedno konsorcjum. Zwycięzcę przetargu poznamy prawdopodobnie na początku maja.

Na sfinansowanie tego zamówienia MZDiK zarezerwował 8 milionów 900 tysięcy złotych. Najdroższa oferta opiewa na 14 milionów 932 tysiące 528 złotych, złożyła ją firma FARA ASA z Trondheim. Norwegowie zaproponowali trzy lata gwarancji jakości i rękojmi za wady - to minimalny okres gwarancji wymagany przez MZDiK. Ofertę tańszą o ponad dwa miliony złotych przedstawiło konsorcjum dwóch firm: GMV Innovating Solutions z Warszawy i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas z Madrytu. Polsko-hiszpańskie konsorcjum za wdrożenie karty miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zażądało 12 milionów 725 tysięcy 976 złotych i 93 groszy, ponadto zaoferowało trzy lata gwarancji. Oferta najtańsza - na kwotę 8 milionów 839 tysięcy 395 złotych - wpłynęła z firmy R&G Plus z Mielca. Polska spółka zaproponowała najdłuższy spośród wszystkich oferentów, pięcioletni okres gwarancji.

- Oferty będziemy oceniali nie tylko pod kątem ceny, za którą oferent może uzyskać maksymalnie 90 punktów, ale także okresu gwarancji jakości i rękojmi za wady na przedmiot zamówienia - maksymalnie 10 punktów. Wszystkie złożone oferty zostaną teraz bardzo dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, prawnym i rachunkowym. Spodziewamy się, że potrwa to co najmniej miesiąc. Wybrany przez nas wykonawca będzie miał pięćset dni od daty podpisania umowy na wdrożenie projektu – zapowiada Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji.

Karta miejska to w największym skrócie elektroniczny system przepływu danych i środków finansowych, który umożliwi pobieranie opłat za przejazd autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. W początkowym okresie radomska karta miejska będzie służyła jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Kartą będzie można posługiwać się także jak elektroniczną portmonetką i płacić nią za pojedyncze przejazdy autobusami.

- W kolejnych etapach planujemy rozszerzyć funkcjonalność karty i kodować na niej dodatkowe usługi. Karta miejska mogłaby zastąpić bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, legitymacje szkolne, studenckie, karty biblioteczne czy bilety wstępu na baseny Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Przewidujemy także nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. To oznacza, że mieszkańcy Radomia posiadający naszą kartę miejską mogliby w przyszłości zakodować na niej bilety obowiązujące w komunikacji stołecznej. Karta miejska dostarczy nam wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co pozwoli na optymalizację usług przewozowych – dodaje Dębski.

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie informował czekających na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, przebiegu trasy lub zmianach w rozkładzie. Na 44 najważniejszych przystankach autobusowych zostaną zamontowane na słupach dwustronne tablice świetlne.

- Będziemy pierwszym miastem w Polsce, które wdroży System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na tak dużą skalę, w innych miastach korzystających z podobnych rozwiązań tablic jest o wiele mniej. Tablice naszego systemu zostaną wykonane w technologii LED. Na czarnym tle będą wyświetlane duże, żółto-pomarańczowe napisy. Osoby starsze lub słabowidzące nie będą miały problemu z odczytaniem komunikatów. Będą one wyświetlane w pięciu albo ośmiu wierszach. Jasność świecenia diod LED będzie automatycznie dostosowywana do pory dnia: nocą diody będą świeciły słabiej, a w ciągu dnia - silniej. Mniejsze tablice LED zostaną zamontowane także we wszystkich autobusach wraz z systemem głosowych zapowiedzi przystanków – wyjaśnia rzecznik.

Zastąpią one obecne boczne tablice trasowe z pleksi. System usprawni zarządzanie wykorzystaniem taboru komunikacji miejskiej oraz busami MZDiK, zapewni też nadzór nad pracą pojazdów w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu urządzeń GPS zamontowanych w busach i autobusach.

Zamawiane przez MZDiK system karty miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej muszą mieć budowę modułową. - Zależy nam na możliwości rozbudowy infrastruktury, na przykład montażu dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów czy uruchomieniu w przyszłości nowych punktów do wydawania i ładowania kart elektronicznych. Dostarczone oprogramowanie musi gwarantować obsługę całego systemu karty miejskiej przy ewentualnym przejściu ze złotych polskich na euro – mówi Dębski.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych