Przypomnijmy, że na ogłoszony przez MZDiK przetarg na zakup oraz dostawę nowych autobusów wpłynęły dwie oferty. Konsorcjum firm Man Truck&Bus Polska i Man Bus zaproponowało kwotę 13 milionów 146 tysięcy 240 złotych, zaś firma Solaris Bus&Coach złożyła ofertę opiewającą na 12 milionów 782 tysięcy 160 złotych. Przy ocenie oferentów wzięto pod uwagę nie tylko cenę pojazdów, ale też warunki dostawy, szkolenia i serwisu, koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń oraz warunki techniczne. Oferta firmy Solaris Bus&Coach z Bolechowa dostała maksymalną liczbę punktów - 100 (80 za cenę, 18 za warunki techniczne i dwa za koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń).
Nowe wozy są w aktualnie obowiązujących barwach miejskich. Połowę wysokości powierzchni pod oknami zajmuje czerwony pas, natomiast reszta autobusu jest biała. Pomiędzy drugimi a trzecimi drzwiami są cztery pionowe paski, zgodne ze strategią marki Radomia. Na karoserii są także loga miasta oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji (jako organizatora transportu). Pod numerami taborowymi umieszczono natomiast nazwę operatora (MPK Radom).
- Każdy autobus ma 18 m długości, pomieści 120 osób. Są wyposażone w pięć wewnetrznych kamer i dwie zewnętrzne, nowe wyświetlacze oraz kasowniki dostosowane do radomskiej karty miejskiej oraz nowe zapowiedzi przystanków. Koszt zakupu to ponad 12 mln zł, z czego 85% pochodzi z UE - mówi Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK.
Nowością, która do tej pory w Radomiu nie była stosowana, są podłużne wyświetlacze zewnętrzne z tyłu tychże autobusów. Będą one pokazywać zarówno numer linii, jak i nazwę pętli docelowej. Będzie to pomocne dla pasażerów, dobiegających do wozów z tyłu.
Zakupione przegubowce będą kursowały przede wszystkim na najbardziej obciążonych liniach 4, 7 i 9, ale mogą pojawiać się również na liniach 12, 17, 18, 23 i 24, na których część kursów jest obsługiwana przez autobusy wielkopojemne. Będą też wykorzystywane na liniach specjalnych, uruchamianych z okazji różnych imprez.
- W następnym tygodniu autobusy będą jeździć po radomskich ulichach - zapowiada dyrektor MZDiK.
Projekt, w ramach którego MZDiK kupił nowe autobusy, jest warty łącznie 14 milionów 670 tysięcy złotych. Dwie trzecie tej kwoty, czyli ponad 10 milionów 112 tysięcy złotych, stanowi dofinansowanie unijne. Oprócz zakupu ośmiu przegubowców, w jego skład wchodzą też remonty pętli i zatoczek autobusowych, montaż kamer monitoringu na wybranych przystankach oraz wymiana kilkunastu wiat. Zadania realizowane w ramach wyżej wymienionych działań wchodzą w skład unijnego projektu pod nazwą "Poprawa systemu transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup nowego taboru i rozbudowę infrastruktury towarzyszącej" - to w ramach działania 5.1 "Transport miejski" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.
W Radomiu rozpoczął się już montaż biletomatów. Pierwsze takie urządzenie stanęło obok przystanku Chrobrego / Rapackiego (na osiedlu Akademickim, w kierunku centrum miasta), kolejne biletomaty zamontujemy na przystankach Struga / Szklana (w kierunku centrum), Limanowskiego / Maratońska (w stronę Potkanowa), Struga / pl. Jagielloński (w kierunku Gołębiowa), Dworzec PKP (na placu Dworcowym), Jana Pawła II / Sandomierska (w stronę centrum), Czarnoleska / Urszuli (w stronę Wierzbickiej), Okulickiego / Polna (w kierunku ronda) oraz 25 Czerwca / Skłodowskiej-Curie (w stronę dworca PKP).
- Zakupiliśmy łącznie dziewięć takich urządzeń. Pasażerowie o każdej porze doby będą mogli w biletomatach kupić bilety jednorazowe i 24-godzinne lub zakodować bilety na Radomskiej Karcie Miejskiej. Będą do tego celu wykorzystywali ekran w przedniej części tej maszyny. Za bilety i za doładowanie karty miejskiej będzie można zapłacić gotówką albo kartą płatniczą. Monitor z boku to natomiast infokiosk, gdzie będzie można sprawdzić aktualne trasy autobusów miejskich, cennik biletów i miejsca ich sprzedaży, regulamin przewozów oraz wykaz uprawnień do przejazdów ulgowych i bezpłatnych autobusami. Obsługa infokiosku jest wyjątkowo prosta - mówi Kamil Tkaczyk.
Firma R&G Plus z Mielca, która wygrała przetarg na wdrażanie w Radomiu karty miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, ma na koncie podobne realizacje w wielu innych miastach, między innymi w Olsztynie i Kielcach. Wartość radomskiego projektu to 8 milionów 839 tysięcy złotych. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013, w ramach działania 5.1 "Transport miejski", wynosi 85 procent kosztów kwalifikowanych, czyli ponad 6 milionów złotych.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>