Początkowo opieką i terapią miały być objęte dzieci z dysfunkcją wzroku, ale ze względu na duże zainteresowanie ze strony rodziców został utworzony oddział dzieci z upośledzeniem umysłowym i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Dzięki wykwalifikowanej kadrze, wprowadzającej nowatorskie i specjalistyczne metody pracy, życzliwości władz, odpowiedniej bazie lokalowej, dobra opinia rozpowszechniła się wśród rodziców dzieci niepełnosprawnych. Wychodząc naprzeciw ich zainteresowaniom na przełomie trzech lat zostały utworzone kolejne oddziały oraz zorganizowane indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze, dla dzieci nie mogących brać udziału w zajęciach grupowych.
W 2007 roku przy placówce powstało Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Jeden Świat”. Ich działalność miała na celu angażowanie wszystkich dzieci do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku , stopnia niepełnosprawności i zainteresowań sportowych.
Bo dziecko jest najważniejsze
Praca w oddziałach specjalnych opiera się na wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania dziecka i opracowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych. Metody pracy dobierane są do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego wychowanka, a odziaływania edukacyjno – terapeutyczne ukierunkowane są na wszystkie sfery rozwoju dziecka. W terapii szczególny nacisk kładziony jest na kształtowanie kontaktów społecznych, rozwijanie samodzielności, usprawnianie ruchowe i manualne oraz przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Zajęcia prowadzone są w przedszkolu oraz na terenie zaprzyjaźnionej placówki SOSW dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących z zakresu logopedii, integracji sensorycznej, hydroterapii, stymulacji polisensorycznej.
Ważne jest zaangażowanie pedagogów
- Chcemy, by nasze dzieci niepełnosprawne rozwijały się między sprawnymi rówieśnikami z wysoko rozwiniętą empatią i dojrzałością społeczną. Dla wszystkich dzieci jest to wspaniała szansa wychowania się w duchu zrozumienia i doświadczania przyjaźni ponad podziałami społecznymi – mówi Beata Bielecka, oligofrenopedagog z PP nr 3 w Radomiu.
- W naszej placówce stwarzamy warunki, pod kierunkiem psychologa, do uczestnictwa dzieci niepełnosprawnych w zajęciach wychowawczo-dydaktycznych w grupach masowych. Celem tych zajęć jest kształtowanie zachowań społecznych obowiązujących w grupie, umiejętności reagowania na polecenia oraz odbioru informacji przekazywanych przez nauczyciela. Stanowi to jeden ze sposobów przygotowania naszych dzieci do edukacji w klasach integracyjnych – dodaje.
Współpraca
W ramach współpracy z placówkami tj.: Specjalnym Ośrodkiem Szkolno – Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Radomiu, Publiczną Szkołą Podstawową Nr 6 w Radomiu, Stowarzyszeniem Rodzin i Przyjaciół Osób z Zespołem Downa „Nasze Dzieci”, Caritas Diecezji Radomskie, Radomskim Szpitalem Specjalistycznym im. dr Tytusa Chałubińskiego, cyklicznie prezentowane są prace wykonane przez dzieci różnymi technikami plastycznymi , rozwijającymi ich kreatywność.