Poniedziałek 23 września
Bogusława, Tekli, Liberta
RADOM aktualna pogoda

Linia kolejowa nr 8: ogłoszono ostatnie przetargi. Będą też nowe wagony

PKP PLK, cr 2015-10-16 14:22:00

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły dwa ostatnie przetargi na modernizację linii kolejowej pomiędzy Warszawą a Radomiem. Po zakończeniu wszystkich prac podróż między tymi miastami najszybszym pociągiem zajmie około 70 minut. Kończy się remont stacji w Radomiu. Od połowy grudnia pasażerowie będą korzystać z trzech wyremontowanych i w pełni wyposażonych oraz dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych peronów. Wisienką na torcie ma być nowy tabor Kolei Mazowieckich, który udostępni ponad 20 składów o wysokim standardzie.

Przetargi na 2 ostatnie fragmenty linii kolejowej Warszawa – Radom właśnie zostały ogłoszone. Chodzi o odcinki Czachówek – Warka oraz Warka – Radom. W ramach tych postępowań wybrani wykonawcy zaprojektują, a następnie od podstaw zmodernizują linię kolejową. Na odcinku Warka – Radom zostanie wybudowany drugi tor.

- Polska kolej dynamicznie się zmienia. W ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizację infrastruktury wydamy 67 mld zł. Wśród kilkudziesięciu projektów są także prace na 100 km linii pomiędzy Radomiem i Warszawą. Projekt zdecydowanie poprawi jakość podróży oraz ułatwi komunikację w całym regionie – mówi Maria Wasiak, Minister Infrastruktury i Rozwoju i dodaje, że harmonogram wykonywanych prac w Radomiu odbywa się zgodnie z planem.

- Właśnie ogłosiliśmy ostatnie przetargi na modernizację linii Warszawa – Radom czyli Czachówek – Warka oraz Warka – Radom. To kolejna oferta Polskich Linii Kolejowych dla wykonawców i realizacja Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Jesteśmy przekonani, że stosowane obecnie w PLK procedury, obejmujące m.in. dokładne harmonogramy prac i badanie jakości robót, zapewnią sprawną realizację projektu – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na stacji w Radomiu prace odbywają się zgodnie z harmonogramem. Pasażerowie od początku września korzystają z odnowionego, w pełni wyposażonego peronu, na którym zamontowane zostały nowe ławki, zegary, megafony, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Do dyspozycji jest także drugi, tymczasowy peron. Teraz prace skupiają się przy dwóch pozostałych. Kończy się rozbiórka pozostałej części torów w obrębie stacji, trwa umacnianie gruntu. Przebudowywana jest sieć trakcyjna oraz montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Do użytku został już oddany nowy budynek Lokalnego Centrum Sterowania (LCS), które umożliwia dyżurnym prowadzenie sprawnego ruchu, docelowo na odcinku kilkudziesięciu kilometrów między Czachówkiem a Radomiem.

Radomska stacja będzie w pełni dostępna dla pasażerów o ograniczonej mobilności, którzy skorzystają z nowych wind i odnowionego przejścia podziemnego. Perony będą wyższe, wyposażone w wiaty i ławki, tak jak na peronie nr 3. Na stacji wymienionych zostanie 14 km torów, sieć trakcyjna oraz 38 rozjazdów, które są jednym z kluczowych elementów decydujących o bezpieczeństwie i płynności ruchu kolejowego.

W grudniu zostanie oddane także przejście podziemne pod stacją, które na nowo połączy ze sobą dwie strony miasta. Będzie ono wyposażone w windy co ułatwi osobom niepełnosprawnym przejście na perony. Teraz ruch pasażerski prowadzony jest przejściem tymczasowym. Formuła tego przejścia została opracowana przez Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Urzędem Miasta oraz wykonawcą. Jest to jedyna, bezpieczna droga łącząca budynek stacji z peronami oraz z drugą częścią miasta. Na miejscu stale są obecni funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei oraz Straży Miejskiej, którzy pilnują porządku i bezpieczeństwa.

23 października zakończy się przebudowa odcinka pomiędzy Radomiem a Lesiowem, gdzie obecnie prowadzona jest zastępcza komunikacja zastępcza. Wszystkie prace w Radomiu zakończą się w połowie grudnia, tak aby pasażerowie od nowego rozkładu jazdy mieli już do dyspozycji 3 wyremontowane perony. Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na przebudowę stacji w Radomiu 100 milionów złotych. Od początku września intensywne prace trwają na drugim końcu linii, czyli w Warszawie.

Na stacji Warszawa Okęcie wykonawca rozebrał już stary peron wyspowy i na czas modernizacji zbudował tymczasowy. Trwają prace przy przebudowie torów – jeden z nich został już rozebrany i ruch pociągów prowadzony jest po drugim. Na realizację tego projektu Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły 367 milionów złotych a efektem przebudowy będzie zwiększenie prędkości na linii do 160 km/h oraz w pełni przystosowana i nowoczesna infrastruktura pasażerska. Wszystkie prace przewidziane na linii pomiędzy Warszawą a Radomiem spowodują, że podróż między tymi dwoma miastami skróci się do około 70 minut w przypadku najszybszego połączenia dalekobieżnego.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej wicemarszałek województwa mazowieckiego Leszek Ruszczyk przekazał także kolejną "dobrą wiadomość". - Po zmodernizowanej linii Radom-Warszawa, będziemy poruszać się naszym przewoźnikiem Koleje Mazowieckie, które udostępnią nowe wagony. Obecnie wykonuje je polska firma Pesa Bydgoszcz. Będą one piętrowe i o wysokim standardzie – powiedział wicemarszałek. – Zamówienie obejmuje 22 składy. Pojedziemy nimi nie tylko do Warszawy, ale być może też przez Skarżysko i Kielce do Krakowa – dodał.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych