Prace dotyczące negocjacji krajowych i regionalnych programów operacyjnych z UE są już na finiszu. Po wielu miesiącach prac i niełatwych negocjacji, strona rządowa i władze województwa podpisały kontrakt terytorialny dla Mazowsza. To strategiczny dokument, bo zawiera najważniejsze inwestycje, które mają być realizowane głównie przy udziale środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Kontrakt jest umową ramową pomiędzy rządem i samorządem województwa.
Przedstawione są w nim konkretne działania i możliwe źródła finansowania – środki unijne z programu krajowego czy regionalnego lub te pochodzące z budżetu państwa. Na liście znalazły się też inwestycje kluczowe dla rozwoju subregionu radomskiego.
Na liście podstawowej kontraktu znalazł się m.in. projekt dotyczący prac, które będą przeprowadzone na linii kolejowej nr 8 (Warka-Radom) a także Szpitalny Oddział Ratunkowy w Lipsku w tamtejszym szpitalu powiatowym – zobowiązanie do realizacji tego projektu wynika z określonych dyrektyw unijnych.
W kontrakcie terytorialnym zapisany jest również projekt dotyczący poprawy jakości przewozów Kolei Mazowieckich poprzez zakup i modernizację pojazdów kolejowych. W sumie w planach jest uzupełnienie o taboru KM o m.in. 55 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W ramach kontraktu przewidziano również inwestycje w trzy zaplecza techniczne do utrzymania taboru w Tłuszczu, Sochaczewie i Radomiu.
Obok kontraktu terytorialnego niezwykle ważnym dokumentem będzie nowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego. Od jego ostatecznego kształtu – a jest on w fazie końcowych negocjacji – uzależniona jest realizacji wielu inwestycji ujętych w kontrakcie. Kontrakt terytorialny jest dokumentem otwartym. Po zatwierdzeniu programów w ramach nowej perspektyw unijnej, w tym wspomnianego RPO WM szczegółowo będą omawiane projekty zapisane na warunkowej liście i określane możliwości ich finansowania czy to z samego RPO WM czy przy pomocy innych montaży finansowych kilku programów.
Wśród radomskich projektów wyznaczonych do realizacji w ramach kontraktu znalazły się m. in. zakup pojazdów niskoemisyjnych na potrzeby transportu zbiorowego w Radomiu czy bardzo ważny z punktu widzenia gospodarowania energią projekt rozbudowy źródeł wytwórczych energii cieplnej i elektrycznej.
Jeśli chodzi o projekty zdrowotne to najważniejszy w subregionie jest projekt poprawy dostępności mieszkańców regionu do wysokiej jakości usług publicznych w zakresie zdrowia
Zadanie będzie kompleksowo realizowane w ramach radomskiego RIT-u. Podobnie projekt modernizacji infrastruktury dla potrzeb Centrum Rehabilitacji i Hospicjum oraz Centralnej Sterylizatorni w Radomskim Szpitalu Specjalistycznym, który został ujęty w radomskim RIT-u, a jego realizacja uzależniona jest od wyników negocjacji RPO WM.
Najbliższe lata to też wiele inwestycji drogowych w subregionie radomskim m.in. leżący po stronie rządowej projekt dotyczący drogi S12 Radom-Lublin.
Radomskie projekty zapisane w kontrakcie mocno stawiają na rozwój techniki i nauki, dlatego w planach jest utworzenie w mieście Parku Naukowo-Technologicznego (placówka powstałaby na bazie infrastruktury obecnej siedziby Fabryki Broni „Łucznik”) a także Centrum Prototypowania w Instytucie Technologii Eksploatacji. Ponadto uniwersyteckie Centrum Badawczo-Laboratoryjnego Kierunków Medycznych ma zostać zrewitalizowane i wyposażone.
Należy podkreślić, że lista projektów ujętych w kontrakcie terytorialnym nie jest listą zamkniętą, jej zmiany będą możliwe przy kolejnych aktualizacjach dokumentu. Wszystkie zapisane w kontrakcie projekty po przyjęciu RPO WM oraz innych programów unijnych w nowej perspektywie będą ponownie oceniane i wówczas określone zostaną zasady ich realizacji i finansowania.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>