MPK Radom będzie wypuszczało nowe autobusy elektryczne na trasę sukcesywnie, czyli nie wszystkie naraz. W piątek (23 lipca) w zajezdni Żakowice odbyła się prezentacja tych pojazdów dla dziennikarzy i władz miasta. Cztery dni później pierwsze dwa nowe solarisy (numery 2010 i 2011) pojawiły się na linii 3. Kolejne autobusy będą wyjeżdżały na ulice miasta w następnych dniach.
W ramach projektu firma Solaris Bus & Coach dostarczyła także pięć mobilnych stacji ładowania zajezdniowego oraz pojazd wsparcia technicznego. Zbudowała poza tym stację szybkiego ładowania pantografowego na pętli przy ulicy Królowej Jadwigi na Michałowie. Wartość zadania wyniosła 28,4 miliona złotych, z czego ponad 19 milionów złotych radomskie MPK pozyskało z dotacji w konkursie organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- To element szerszej strategii modernizacji naszej komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku oddaliśmy do dyspozycji mieszkańców pierwszych dziesięć elektrycznych autobusów, teraz mamy dziewięć kolejnych, a w planach są zakupy następnych zero- i niskoemisyjnych pojazdów. Liczę na to, że poprawa standardów w komunikacji miejskiej ułatwi decyzję, żeby przesiąść się z własnego samochodu do autobusu - mówił Radosław Witkowski, prezydent Radomia.
Nowe autobusy swoją konstrukcją oraz wyposażeniem są zbliżone do pierwszych w Radomiu dziesięciu "elektryków" marki Solaris, które od połowy ubiegłego roku obsługują przede wszystkim linię 1, kursującą między Gołębiowem I a Południem. Są one oczywiście niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, kamery monitoringu i ładowarki USB. Mają też kasowniki z ekranami dotykowymi, z czego jeden z nich, tradycyjnie pierwszy z przodu pojazdu, jest przystosowany do płatności zbliżeniowych przy pomocy kart płatniczych.
To nie koniec zmian w radomskiej komunikacji miejskiej. Już w listopadzie MPK Radom planuje odbiór pięciu fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, które zostaną pozyskane w drodze leasingu operacyjnego. Kolejne pięć przegubowców na gaz ma przyjechać do naszego miasta również w roku 2022.
Poza tym MPK złożyło już wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o ponad 25 milionów złotych dotacji i 7,7 miliona złotych pożyczki na realizację projektu "elektryfikacji" linii 7. Zakłada on zakup jedenastu elektrycznych autobusów przegubowych, pięciu ładowarek zajezdniowych oraz budowę kolejnych dwóch stacji ładowania pantografowego na obu pętlach tej linii, czyli na Południu i Michałowie. Środki, o które zabiega MPK stanowią około 80 procent kosztów kwalifikowanych planowanego zakupu. Wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną, zaś decyzja w sprawie przyznania środków powinna zapaść w drugiej połowie tego roku. Jeśli będzie ona pozytywna, to już niebawem miejski operator przewozów będzie posiadać ponad połowę swojego taboru w wydaniu zero- i niskoemisyjnym. Będzie to łącznie 30 autobusów o napędzie elektrycznym i 47 zasilanych CNG. A to uplasuje radomską spółkę w ścisłej czołówce krajowych przewoźników pod względem posiadanych autobusów ekologicznych.
Dodatkowo obecnie toczy się procedura przetargowa dotycząca zakupu energii elektrycznej dla spółki MPK Radom. Musi to być tak zwana zielona energia, pochodząca w stu procentach z odnawianych źródeł. Eksploatacja pojazdów elektrycznych, również na etapie wytwarzania energii, nie będzie się wiązała z emisją zanieczyszczeń do atmosfery.