Poniżej publikujemy w całości treść interpelacji, pod którą swoje podpisy złożyli posłowie: Armand Ryfiński, Artur Dębski oraz Wintenty Elsner.
„Szanowny Panie Premierze,
Ministerstwo Finansów wybudowało i uruchomiło w Radomiu Centrum Przetwarzania Danych, w którym mają być umieszczone systemy informatyczne całego resortu. Finanse stanowią fundament każdego państwa, a tym samym systemy informatyczne, wykorzystywane przez CPD stają się wyjątkowo newralgiczne. Jakiekolwiek zaniedbania, czy błędy we wdrażaniu i utrzymaniu tak niezwykle istotnych systemów informatycznych, mogą okazać się katastrofalne dla państwa polskiego. Z tego powodu niezmiernie ważne jest dochowanie wszelkich niezbędnych procedur i standardów wymaganych przy tego typu inwestycjach. Na każdym etapie - projektowania, budowy i funkcjonowania - Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów powinno być w zgodzie z najlepszymi przyjętymi na świecie nowoczesnymi praktykami.
Mając powyższe na uwadze, zwracamy się z prośbą o udzielenie szczegółowych odpowiedzi na poniższe zagadnienia:
1. Czy odpowiednie służby państwa sprawdzały prawidłowość i celowość wyboru lokalizacji CPD w Radomiu? Proszę o podanie nazw wszystkich służb kontrolujących, dat i wniosków wynikających z każdej kontroli.
2. Czy podczas kontroli był sprawdzany wątek o tym, że na lokalizację CPD w Radomiu mogły mieć wpływ indywidualne korzyści osób decydujących o takiej lokalizacji? W szczególności, czy zostało skontrolowane, jakie osoby są właścicielami działek sąsiadujących z inwestycją realizowaną przez Ministerstwo Finansów w postaci CPD w Radomiu? Czy przed budową CPD znany był plan zagospodarowania przestrzennego sąsiadujących działek?Proszę o podanie kiedy i jakie służby dokonały kontroli oraz jakie wnioski powstały po tych działaniach.
3. Czy podczas wyboru lokalizacji CPD została wykonana analiza finansowa, tzn. czy zostały uwzględnione koszty logistyczne, wynikające z odległości pomiędzy Ministerstwem Finansów a CPD (przykładowo - koszty przewożenia dokumentów, delegacji służbowych itp.)? Proszę o podanie autora, daty wykonania i wniosków takiej analizy.
4. Czy podczas wyboru lokalizacji CPD została wykonana analiza bezpieczeństwa, wynikającego z odległości pomiędzy Ministerstwem Finansów a CPD (przykładowo – bezpieczeństwo przewożenia dokumentów – kwestia wpływu odległości na bezpieczeństwo)? Proszę o podanie autora, daty wykonania i wniosków takiej analizy.
5. Czy podczas wyboru lokalizacji CPD została wykonana analiza bezpieczeństwa, wynikającego z przesyłu danych elektronicznych pomiędzy Ministerstwem Finansów a CPD? Chodzi o to, w jaki sposób zostaną zabezpieczone łącza pomiędzy Ministerstwem Finansów a CPD w Radomiu? Proszę o podanie standardów, wykorzystywanych do zapewnienia bezpieczeństwa transmisji. Proszę o podanie autora, daty wykonania i wniosków takiej analizy.
6. Czy został zapewniony odpowiedni nadzór/ochrona nad CPD przez służby specjalne? W szczególności chodzi o to, czy odpowiednie służby (ABW, CBA lub inne) nadzorowały projektowanie, budowę i funkcjonowanie CPD, tzn. czy była sprawdzana prawidłowość i dochowanie wszystkich niezbędnych standardów i procedur na etapie: - wyboru wykonawców: projektów, budynków oraz systemów informatycznych, - budowy budynków i wdrażania systemów informatycznych. Proszę o podanie kiedy i jakie służby nadzorowały etapy tworzenia CPD. Proszę o podanie jakie standardy i procedury były sprawdzane podczas kontroli.
7. Czy odpowiednie służby sprawdziły i potwierdziły, że zarówno po stronie wybranych wykonawców CPD, jak też u inwestora pracownicy posiadają niezbędną wiedzę, uprawnienia oraz certyfikaty, zapewniające pełne bezpieczeństwo i profesjonalne wykonanie inwestycji? Proszę o podanie kiedy i jakie służby dokonały kontroli oraz jakie wnioski powstały po tych działaniach."