Środa 27 listopada
Waleriana, Wirgiliusza, Ody
RADOM aktualna pogoda

Kolejki do zmiany opon na zimowe

sas 2014-11-20 12:00:00

Listopad nas rozpieszcza. Dopiero dziś spadło kilka płatków śniegu, ale trzeba pamiętać, że w końcu porządnie sypnie, a temperatura w najbliższym czasie gwałtownie spadnie. W zakładach wulkanizacyjnych i serwisach opon już zaczął się ruch związany z wymianą letnich na zimowe. Powoli tworzą się kolejki.

Póki co korzystanie z opon zimowych w Polsce nie jest wymagane prawnie. Należy jednak pamiętać, że tu przede wszystkim chodzi o nasze bezpieczeństwo.  

Wielu kierowców zawczasu wymieniło opony na zimowe. Jednak, jak co roku, setki z nich zostawili wymianę opon na ostatnią chwilę. - Już powoli zaczynają się tworzyć kolejki. Mamy cztery stanowiska i na każdym z nich znajduje się samochód, a kolejne trzy, cztery czekają. Od kilku tygodni ruch sukcesywnie się zwiększał – mówi Leszek Siara, z serwisu opon przy ul. Warszawskiej. - Gorący okres dopiero przed nami i wszystko zależy od pogody, największy ruch potrwa do dwóch tygodni – dodaje. 

Po zmianie opon z letnich na zimowe natychmiast poczujemy różnicę w prowadzeniu pojazdu. Latem samochód najczęściej porusza się po suchej nawierzchni, a im większą powierzchnią opona styka się z taką nawierzchnią, tym szybciej samochód hamuje. A więc rowków na oponie jest stosunkowo niewiele, aby tej powierzchni nie zabierać. Ponadto opony różnią się materiałem, z jakiego zostały wykonane.

Opona letnia jest znacznie twardsza i lepiej „zachowuje" się w wysokich temperaturach. Wystarczy jednak, aby temperatura spadła poniżej 7 stopni Celsjusza staje się twarda i zupełnie traci swoje właściwości. Opona zimowa wygląda zupełnie inaczej, jest ponacinana w każdym miejscu, dzięki czemu wgryza się w śnieg, bardzo zwiększając przyczepność pojazdu, a materiał, z jakiego jest wykonana i w niskich temperaturach nie traci sprężystości.

Trzeba mieć na uwadze fakt, że policja może skontrolować stan opon. Jeżeli grubość bieżnika nie spełni wymogów, czyli będzie mniejsza niż 1,6 mm, kierowca może pożegnać się z dowodem rejestracyjnym i zapłacić karę w wysokości nawet 500 złotych.

Podobnie jak z oponami jest z płynami do spryskiwaczy samochodowych, gdzie letnie i zimowe mają zupełnie inne parametry użytkowe i skład chemiczny.  Wybierając zimowy płyn warto się kierować  temperaturą jego zamarzania. Powinna ona wynosić minimum -20°C. Używanie płynu o słabszych parametrach może skutkować np. tym, że zamarznie prawie natychmiast po spryskaniu na całej powierzchni szyby czołowej pojazdu, a kierujący starci całkowicie widoczność w ciągu kilku sekund. 

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych