Poniedziałek 23 września
Bogusława, Tekli, Liberta
RADOM aktualna pogoda

Kładka pieszo-rowerowa nad torami i inne pomysły Bractwa Rowerowego [WIZUALIZACJE]

sas 2015-01-17 12:30:00

Zakończyły się konsultacje ws. opracowanego przez MZDiK planu rozbudowy sieci ścieżek rowerowych w Radomiu na lata 2015-2018. Bractwo Rowerowe podczas otwartego spotkania z mieszkańcami przedstawiło swoje projekty np. kładkę pieszo-rowerową pomiędzy ulicami Staroopatowską a 25 Czerwca (nad torami, obok dworca PKS). - To są dobre pomysły, ale MZDiK ma na realizację tego planu określona kwotę – mówi Konrad Frysztak, wiceprezydent Radomia.

Projekt obustronnych pasów rowerowych w jezdni ul. Lubelskiej

Plan rozbudowy ścieżek przygotowany przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji obejmuje budowę ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych oraz wprowadzanie innych udogodnień dla rowerzystów na 28 ulicach w Radomiu. Chodzi np. o nowe przedłużenie od Ofiar Firleja do Witosa, połączenie z Warszawską wzdłuż ronda Narodowych Sił Zbrojnych czy o nowy przebieg nowy przebieg od Gdyńskiej do Godowskiej. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Jak mówi jednak Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego, pomysły przedstawione przez MZDiK nie do końca spełniaja oczekiwania radomskich rowerzystów. - Nam przede wszystkim zależy na połączeniu osiedli z centrum. Obecnie nie można dojechać ścieżką do każdego z nich. Jest na przykład ścieżka przy ul. Warszawskiej, ale do Michałowa się nią już nie dojedzie. I to nie jedyna taka sytuacja – wyjaśnia Pawłowski.

Podczas czwartkowego spotkania otwartego z mieszkańcami Radomia, w którym uczestniczyło ok. 30 osób zostały przedstawione wnioski, jakie Bractwo Rowerowe skierowało ws. planu rozbudowy ścieżek przygotowanego przez MZDiK. W spotkaniu wziął udział także m.in. wiceprezydent ds.  miejskiej infrastruktury Konrad Frysztak oraz Paweł Dycht, który odpowiada w radomskim magistracie za konsultacje społeczne.

Bractwo zwraca uwagę, że nie wszystkie rozwiązania zapisane we wcześniejsszych dokumentach zostały zrealizowane. - Szczególnie rażący przykład mieliśmy podczas remontu ulicy Limanowskiego – Studium Radomia zakłada powstanie na tej ulicy infrastruktury dedykowanej rowerzystom a w rzeczywistości taka infrastruktura nie powstała – mówi Pawłowski.

Co proponuje zatem Bractwo Rowerowe? Stowarzyszenie w zmianach, jakie proponuje MZDiK zauważa, że mimo zakładanego podwojenia długości dróg dla rowerów nadal nie będzie można dojechać ze wszystkich osiedli po dedykowanej infrastrukturze do centrum miasta. Chodzi o poprowadzenie ścieżek do osiedli, takich jak: Południe, Młodzianów, Michałów, nad Potokiem, Dzierzków, Akademickie, Wacyn, Ustronie, XV-lecia, Kozia Góra oraz Gołębiów.

Wnosi także o nie planowanie budowy infrastruktury rowerowej tylko po jednej stronie ulic, szczególnie w Śródmieściu. - Rowerzysta jadący po stronie przeciwnej takiej trasy nie ma prawnego obowiązku korzystania z drogi rowerowej, często również nie ma możliwości wjazdu na nią – argumentuje Bractwo Rowerowe. Ich zdaniem potrzebna jest także zmiana oznakowania na ulicach jednokierunkowych dwukierunkowych dla rowerzystów (np. Gagarina, Kochanowskiego czy Słowackiego wzdłuż wiaduktu od ul. Domagalskiego do tunelu dla pieszych pod linią kolejową).

Ułatwieniem byłoby np. wytyczenie przejazdu rowerowego na wprost przez Żeromskiego - 25 Czerwca, budowę łącznika rowerowego przez ul. Czarnieckiego na ciągu Janiszew – Śródmieście czy wytyczenie przejazdu rowerowego łączącego północną jezdnię ulicy Planty (z kontraruchem rowerowym) z parkiem. Ponadto wnosi o dopuszczenie dla rowerzystów relacji niedostępnych dla kierowców (np. Moniuszki-Narutowicza, Giserska-Słowackiego, Lekarska Wałowa, Żwirki i Wigury-Bema).

Kładki rowerowe o gładkiej nawierzchni to kolejny pomysł. Koncepcja stowarzyszenia przewiduje ich powstanie np. pomiędzy ul. Szpitalną a ul. Staromiejską (ul. Okulickiego) nad ul. Limanowskiego,  ul. Radosną a ul. Wietrzną nad ul. Szarych Szeregów, kładki pieszo-rowerowej pomiędzy ul. Staroopatowską a ul. 25 Czerwca nad linią kolejową.

- Pomysły przedstawione przez Bractwo Rowerowe są dobre, ale niektóre z nich wymagają większego nakładu finansowego, a MZDiK dysponuje ograniczonymi środkami na realizację tego projektu – powiedział w rozmowie z Radom.24 wiceprezydent i zapowiedział, że ewentualne wprowadzenie w życie pomysłów stowarzyszenia należy rozłożyć na dłuższy czas. - Zamierzam cofnąć się do wcześniejszych projektów, które powstały odnośnie budowy ścieżek i ciągów pieszo-rowerowych. Tam są z pewnością pomysły, nad którymi warto ponownie się zastanowić – dodał.

Przypomnijmy, że wyniki miejskich konsultacji poznamy do 60 dni od zakończenia konsultacji (czyli od 15 stycznia)w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu, na tablicy ogłoszeń Wydziału Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych Urzędu Miejskiego w Radomiu oraz na radom.pl.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych