3x100 PLN na zakupy w sklepie Recman w M1 [KLIKNIJ I WYGRAJ]
Interpelacja Andrzeja Kosztowniaka dotyczyła prac na liniach kolejowych nr 8 oraz 22 prowadzących do Radomia. Dzięki odpowiedzi na nią, wiemy więcej o planowanych pracach, których rozpoczęcie nastąpi niebawem. Najistotniejsza jest linia o numerze 8, która z Warszawy poprzez Radom prowadzi do Kielc. W przyszłości planowane jest uruchomienie pociągów na tej trasie co 2-3 godziny.
Projekt modernizacji linii nr 8 podzielono na cztery etapy realizacyjne:
• Lot A: Warszawa Okęcie – Czachówek (380 mln zł),
• Lot B: Czachówek – Warka (217 mln zł),
• Loty C, D, E: Warka – Radom (430 mln zł),
• Lot F: Stacja Radom – zakończony w 2016 (100 mln zł).
Dodatkowo dla całości projektu na odcinku Warszawa Okęcie – Radom realizowany jest kontrakt na zabudowę urządzeń SRK o wartości 260 mln zł. Ponadto PKP PLK planują także zawarcie kontraktu na zabudowę systemu ERTMS/ETCS o szacunkowej wartości 69 mln zł.
Linia gotowa w 2021 roku
Obecnie prowadzone są prace na 27-kilometrowym odcinku pomiędzy Warszawą Okęciem a Czachówkiem Płd., gdzie trwa wymiana torów, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem oraz sieci trakcyjnej, w celu zapewnienia przejazdu pociągów z prędkością 160 km/h. Modernizowane są 3 stacje oraz 6 przystanków między Warszawą Okęciem i Czachówkiem Południowym. – Etap ten rozpoczęto w IV kwartale 2015 roku, a jego zakończenie planowane jest na IV kwartał 2017 roku – wyjaśnia resort.
Obecnie inwestycja ta wchodzi w kluczową fazę modernizacji odcinka. Prowadzone są roboty zmierzające do oddania do eksploatacji toru nr 1 oraz częściowo toru nr 2 szlaku Piaseczno – Czachówek Płd. (w tym budowa peronów, przejazdów kolejowo-drogowych, obiektów inżynieryjnych). Z kolei na III kwartał zaplanowano podbicie stabilizacyjne i szlifowanie szyn na całym odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek Płd. Na IV kwartał zaplanowano zakończenie robót na obiektach inżynieryjnych.
W przypadku dwóch pozostałych części, które dopiero zostaną zrealizowane, PKP PLK w drugim kwartale tego roku podpisały umowy z wykonawcami na odcinek Czachówek Płd. – Warka (Lot B) oraz Warka – Radom (LOT C, D, E).
W latach 2017-2018 mają trwać prace przygotowawcze dla obu odcinków. Roboty budowlane na odcinku Czachówek Płd. – Warka (Lot B) rozpoczną się dopiero w IV kwartale 2018 roku i potrwają do IV kwartału 2020 roku. Z kolei na odcinku Warka – Radom (LOT C, D, E) ruszą w tym samym czasie, jednak potrwają dłużej, bo do II kwartału 2021 roku. Z kolei w 2019 roku ruszy realizacja prac w zakresie zabudowy systemu ERTMS na odcinku Warszawa Okęcie – Radom. W ramach prac przewiduje się zabudowę urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziom 2 obejmujących obszary LCS Okęcie i LCS Radom. Zakończenie przewidziano do 2023 roku.
Kiedy zamkną?
Podczas robót, resort zapowiada, że ruch pociągów będzie prowadzony po jednym torze. – Na odcinku Warka – Radom ruch pociągów będzie częściowo utrzymany w początkowej i końcowej fazie robót. W pozostałych fazach, ze względu na to, że jest to odcinek jednotorowy, przewoźnicy kolejowi zapewnią zastępczą komunikację autobusową – wyjaśnia.
Podano także przewidywane terminy zamknięcia linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka – Radom i wprowadzenia komunikacji zastępczej. Pierwsze zamknięcie nastąpi od I kwartału 2019 r. do II kwartału 2019 r. na odcinku Dobieszyn – Radom. Następnie, od II kwartału 2019 r. do IV kwartału 2019 r. przerwa w ruchu dotknie odcinek Warka – Radom. Ostatnie wstrzymanie ruchu będzie miało miejsce od IV kwartału 2019 r. do I kwartału 2020 r. na dcinku Dobieszyn – Radom.
Prace na linii 22 nie przyspieszą
Trwają także prace na linii kolejowej nr 22. Służą one przygotowaniu tej linii do pełnienia funkcji linii objazdowej podczas prac na linii kolejowej nr 8. W ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 22 i 25 na odcinku Gałkówek – Tomaszów Mazowiecki – Radom oraz na przyległych łącznicach” roboty na linii nr 22 rozpoczęto w 2016 roku, zakończenie planuje się natomiast w 2018 roku. Prowadzona inwestycja ma pozwolić na przywrócenie pierwotnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych w torze nr 1. Pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h.
Wykonawca prac wykonał już przebudowę nawierzchni toru nr 1 na odcinkach: Radzice I – Radzice i Radom Krychnowice – Radom oraz w stacjach: Radzice, Wolanów i Radom Krychnowice – w torze nr 1 i 2. Dodatkowo przebudowano rozjazdy w stacjach Radzice, Wolanów i Radom Krychnowice oraz 5 przejazdów kolejowo-drogowych. Wartość wykonanych prac to ok. 28 mln zł.
W tym roku PKP PLK planują z kolei przebudowę nawierzchni toru nr 1 na odcinkach: Radzice – Drzewica wraz ze stacją Drzewica oraz Przysucha – Wolanów wraz ze stacjami Przysucha i Wolanów, a także Wolanów – Radom Krychnowice. W ramach prac wykonana zostanie m.in. przebudowa rozjazdów oraz przebudowa nawierzchni kolejowo-drogowej na 22 przejazdach. Wartość prac szacuje się na ok. 43 mln zł.
W ostatnim roku trwania inwestycji – w 2018 – prowadzone mają być dopiero prace na odcinku Drzewica – Przysucha, które obejmą kompleksową wymianę nawierzchni toru nr 1 na wybranych odcinkach oraz na 7 przejazdach kolejowo-drogowych. Wartość prac szacuje się na ok. 15 mln zł.
Resort wyjaśnia jednak, że inwestycja na linii kolejowej nr 22 nie może zostać przyspieszona, gdyż nie pozwala na to sytuacja ruchowa i inwestycyjna na szerszym fragmencie sieci kolejowej w obrębie węzłów warszawskiego, koluszkowskiego, radomskiego, dęblińskiego i łukowskiego. – Prace zostaną zakończone do końca 2018 r., czyli przed przewidywanym wystąpieniem największych utrudnień w ruchu pociągów na linii kolejowej nr 8 – podaje ministerstwo.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>