Niedziela 22 września
Maurycego, Tomasza, Joachima
RADOM aktualna pogoda

Inwestycje dla kierowców, rowerzystów i pieszych. MZDiK podsumował rok

dm, UM Radom 2016-01-05 09:30:00

Realizacja kilku dużych i szeregu mniejszych inwestycji drogowych, przygotowania do prowadzenia kolejnych prac, a także wprowadzenie usprawnień dla pieszych i rowerzystów, wymiana ulicznego oświetlenia oraz ciągłe dostosowywanie funkcjonowania komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców - to tylko niektóre z zadań, które w 2015 roku realizował Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji.

Wiadukt na ul. Żółkiewskiego

Podsumowanie minionych 12 miesięcy w wykonaniu MZDiK:
Pod koniec lutego została dopuszczona do ruchu kołowego cała południowa obwodnica Radomia. Droga była gotowa jeszcze w 2014 roku, ale procedury pozwalające na wpuszczenie na nią pojazdów skończyły się dopiero na początku roku 2015. Dzięki temu kierowcy mogą sprawnie przemieszczać się między południowymi dzielnicami miasta a trasą E77. W tym roku skończył się także ostatni etap budowy obwodnicy, czyli budowa przepustu pod torami na Południu.

Kolejną dużą inwestycją, która niewątpliwie ułatwiła ruch w mieście, była budowa wiaduktów na drodze krajowej nr 9, czyli ulicy Żółkiewskiego. Stara konstrukcja została zburzona, a w jej miejscu zostały zbudowane dwa zupełnie nowe obiekty. Powstał również węzeł drogowy, umożliwiający dojazd i wyjazd z pobliskiej ulicy Rodziny Ziętalów, biegnącej między innymi w pobliżu jednostki straży pożarnej oraz znajdującej się nieopodal strefy ekonomicznej. Inwestycja nie mogła obyć się bez objazdów, ale pewnego rodzaju rekompensatą dla kierowców było to, że po ich skończeniu kilka dróg w mieście otrzymało nową, równą nawierzchnię (między innymi Kozienicka, Struga, 11 Listopada, Energetyków, Brzustowska, Żółkiewskiego, Szarych Szeregów i Wernera). Przebudowa ulicy Żółkiewskiego była współfinansowana z funduszy unijnych. Inwestycja musiała zostać zrealizowana i rozliczona przed końcem roku. - Kiedy roboty ruszały, pojawiały się obawy, że nie zdążymy do końca roku i przyznane nam dofinansowanie możemy stracić. Dzisiaj już wiadomo, że wszystko się udało! - cieszył się w dniu zakończenia budowy prezydent Radosław Witkowski.

Sporo działo się również na budowie nowego śladu ulicy Młodzianowskiej. W 2015 roku powstał praktycznie cały nowy wiadukt nad torami kolejowymi. Inwestycja wciąż trwa, lecz obiekt jest już w takim stanie, że pracownicy wykonawcy mogą przemieszczać się po nim z jednej strony na drugą. Wykonano również zjazdy dla rowerzystów w kierunku ulic Żakowickiej i Czarnej, nasypy wraz z murami oporowymi oraz nowe skrzyżowania z ulicami Jana Pawła II i Młodzianowską. Roboty - zgodnie z harmonogramem - będą kontynuowane w tym roku. W minionym roku trwały także prace nad koncepcją trasy N-S na odcinku od dworca do ulicy Szklanej. Sama budowa ruszy w tym roku.

Kolejna zrealizowana inwestycja to dokończenie budowy przedłużenia ulicy Mieszka I. W planowanym wcześniej terminie został otwarty dla ruchu odcinke między ulicami Ofiar Firleja i Witosa. Nowa jezdnia znacznie skróciła czas dojazdu do północnej części miasta - w tym między innymi do północnej bramy cmentarza i firm w tym rejonie.

W 2015 roku kilka dróg zostało zbudowanych w ramach tak zwanych inwestycji czynowych. Powstały jezdnie dojazdowe i miejsca postojowe obok wieżowców przy ulicach Pawiej 5 i 6 oraz Limanowskiego 78, a także droga dojazdowa do bloku przy Maratońskiej 11 i w okolicach bloku Planty 16. Zbudowane zostały też ulice: Gomulickiego od Rodziny Winczewskich do Śniadeckich, Sołtykowska od Witkacego do Źródłowej, Źródłowa od Sołtykowskiej do Banacha, Góralska (rozpoczęta jeszcze w 2014 roku), Chłopska od Topiel do działki nr 39/2 i Jarzębinowa od Idalińskiej do działki nr 52/1. 30 grudnia odbył się z kolei odbiór ostatniej czynówki, czyli ulicy Wrześniowskiego od Cymerysa-Kwiatkowskiego do Fabrycznej. Nowe nawierzchnie pojawiły się także na kilku ulicach, gdzie wcześniej swoje roboty prowadziły Wodociągi Miejskie - Limanowskiego, Skłodowskiej-Curie czy Struga. Zbudowana została ponadto ulica Terenowa (od ulicy 11 Listopada).

Utwardzenia dróg gruntowych doczekali się mieszkańcy ulic: Kurpińskiego, Bacewicz, Bełżeckiego i Ozdobnej. Ale to dopiero początek tych zmian. Aż ośmiokrotnie, w porównaniu ze średnią z ostatnich lat, wzrosną bowiem w 2016 roku nakłady na utwardzanie dróg gruntowych w Radomiu. Jest to jedno z założeń Radomskiego Programu Drogowego, który 13 listopada przedstawiły władze miasta. - Dla mieszkańców jednym z najpoważniejszych problemów, związanych z infrastrukturą drogową są nieutwardzone ulice. Niejednokrotnie zamieniają się one w rwące potoki lub błotniste bajora. Dlatego ruszamy z programem, który w ciągu trzech lat ma w dużej części rozwiązać problem. Chcemy w tym czasie utwardzić około 150 ulic – mówi prezydent Radosław Witkowski. Już została uruchomiona strona internetowa www.programdrogowy.radom.pl, gdzie znajduje się między innymi wykaz 237 ulic gruntowych. Zawiera on dane o tym, czy spełniają one kryteria, czyli czy mają wystarczającą szerokość oraz kanalizację. - Ma to być pewien bodziec dla mieszkańców, żeby kontaktowali się z Miejskim Zarządem Dróg i Komunikacji lub prezydentem miasta. W niektórych przypadkach wymagane kryteria nie są bowiem spełnione. Na przykład minimalna szerokość jezdni to pięć metrów. Tam, gdzie jest mniej, będziemy współpracować z mieszkańcami, by pozyskać brakujący teren - tłumaczy Konrad Frysztak, wiceprezydent Radomia.

W 2015 roku sukcesywnie była prowadzona wymiana dotychczasowych lamp sodowych na ledowe. Emitują one białe światło - o wiele lepiej oddające rzeczywiste kolory wszystkiego tego, co znajduje się w ich zasięgu. W ramach programu SOWA wymieniliśmy w sumie prawie 4 tysiące opraw oświetleniowych przy ponad 160 ulicach w Radomiu.

Innowacyjne rozwiązanie zostało zastosowane latem na niektórych przejściach dla pieszych. Pojawiły się tam napisy „Patrz w lewo” oraz „Patrz w prawo”, przypominające pieszym wchodzącym na jezdnię, że przedtem powinni upewnić się, że mogą bezpiecznie pokonać ruchliwą drogę. Była to część programu realizowanego przez mazowiecką policję. Specjalne oświetlenie, jaskrawoczerwona nawierzchnia, maty antypoślizgowe oraz system ciągle świecących „kocich oczek” to elementy, które bardzo podniosły bezpieczeństwo na przejściu u zbiegu ulic Warszawskiej i Kusocińskiego. Nowe przejście z pulsującymi diodami LED powstało poza tym w sąsiedztwie skrzyżowania ulic Głównej i Klonowica.

Dla bezpieczeństwa pieszych na kilku niebezpiecznych przejściach została też zainstalowana tak zwana wzbudzana sygnalizacja świetlna. Stało się tak u zbiegu ulic Warszawskiej i Janiszewskiej, Struga i Andersa, a także Chrobrego i Sowińskiego (w tym przypadku na koszt inwestora pobliskiego marketu). W ostatnim dniu roku została uruchomiona sygnalizacja na przejściu przez ulicę Beliny-Prażmowskiego (znajdującym się w pobliżu dworca autobusowego PKS).

Rowerzyści zyskali w minionym roku kilka nowych szlaków. MZDiK zbudował między innymi drogę rowerową na osiedlu Ustronie (między ulicami Jana Pawła II i Cymerysa-Kwiatkowskiego) oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż przedłużenia ulicy Mieszka I (między Firlejem i Wincentowem). Na fragmentach ulic Słowackiego i Kościuszki zostały wyznaczone pasy rowerowe, powstał też nowy odcinek w ramach remontu chodnika na skwerze między Traugutta i Narutowicza. Delegacja urzędników z Opola - z zastępcą prezydenta Mirosławem Pietruchą na czele - przyjechała 30 czerwca do Radomia, by na własne oczy przekonać się, jak funkcjonują wprowadzone u nas udogodnienia dla rowerów. Goście zaskoczeni byli liczbą miejsc, w których powstały takie rozwiązania. Podobne zamierzają wprowadzić także u siebie.

Prawie 140 tysięcy złotych MZDiK przeznaczył w 2015 roku na likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzanie udogodnień dla niepełnosprawnych. W ramach wielu inwestycji i bieżącego utrzymania dróg zostały obniżone krawężniki, wymalowane żółte linie ostrzegawcze przy przystankach oraz wybudowane nowe wyniesione przejścia dla pieszych.

W 2015 roku rozpoczął się też montaż najważniejszego elementu Systemu Informacji Miejskiej w Radomiu - tabliczek z nazwami ulic. Pojawiały się one w różnych częściach miasta - przede wszystkim tam, gdzie stare informacje były już znacznie zniszczone albo gdzie w ogóle ich brakowało. Przy około 50 skrzyżowaniach powieszono ponad 100 nowych tablic.

1 lipca weszła w życie nowa - częściowo zmieniona - taryfa biletowa za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej. Najważniejsza zmiana to niższa cena bardzo popularnych „sieciówek”. Bilet miesięczny normalny na wszystkie linie do tej pory kosztował 88 złotych, a taki sam ulgowy - 44 złote. Od lipca są tańsze - kosztują odpowiednio 80 i 40 złotych. Druga zmiana dotyczyła obniżki cen biletów jednorazowych w wersji elektronicznej (na karcie miejskiej), dotyczących przejazdów na dystansie do dwóch przystanków - z poprzednich 2,40 zł i 1,20 zł odpowiednio do 2 złotych i 1 złotego.

Bilety miesięczne i okresowe przestały być sprzedawane w wersji papierowej, z przystawianymi na nich pieczątkami. Obecnie pasażerowie kupujący takie bilety korzystają już wyłącznie z Radomskiej Karty Miejskiej. Stała się ona dość popularna, o czym świadczą chociażby statystyki - do końca 2015 roku MZDiK wyrobił bowiem już około 33 tysięcy kart.

Kilka linii autobusowych zmieniło w 2015 roku swoje trasy. W lutym linia 25 pojechała wszystkimi kursami do pętli na Potkanowie - przy ulicy Stalowej. Było to możliwe dzięki oddaniu do ruchu całej południowej obwodnicy Radomia. Na korekcie skorzystali przede wszystkim mieszkańcy oraz pracownicy licznych firm w tej części miasta. W kwietniu do nowej pętli w Golędzinie (gmina Zakrzew) pojechały wariantowe kursy autobusów miejskich linii 8. Z kolei pod koniec sierpnia bliżej do komunikacji zaczęli mieć mieszkańcy części Idalina (linia 3 pojechała przez Wiertniczą) oraz Borek (tam linia 13 została skierowana przez Kosowską). Autobusy linii 5 i 14 zaczęły dojeżdżać też przed Port Lotniczy. W kilku miejscach zostały poza tym ustawione nowe przystanki (na przykład koło cmentarza przy ulicy Limanowskiego). MZDiK sukcesywnie ustawiał też nowe wiaty przystankowe (między innymi przy Mariackiej, Okulickiego oraz Wernera).

Ogromnym wyzwaniem logistycznym było przygotowanie miejsc parkingowych oraz obsługa komunikacyjna pokazów lotniczych Air Show 2015, które odbyły się w Radomiu pod koniec sierpnia. Autobusy miejskie miały przez te dwa dni wykonać rozkładowo prawie 1900 kursów do lotniska i tyle samo z powrotem. W praktyce wykonały ich trochę więcej, ponieważ na bieżąco - w razie potrzeby - były uruchamiane również pojazdy rezerwowe. Komunikacja funkcjonowała wtedy „na pełnych obrotach”, dzięki czemu wszyscy goście mogli bez większych problemów poruszać się po mieście.

Aż siedem ofert zostało złożonych w przetargu na świadczenie usług przewozowych w radomskiej komunikacji przez najbliższe 10 lat. Po wyłonieniu najkorzystniejszej oferty pasażerowie korzystający z linii miejskich będą mogli jeździć dwudziestoma trzema nowymi wozami niskopodłogowymi, wyposażonymi między innymi w klimatyzację i monitoring. Sprawdzanie ofert jeszcze trwa, dlatego zwycięzcę tego postępowania poznamy dopiero na początku bieżącego roku.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych